The use of simulators as a teaching-learning strategy in high school.
DOI:
https://doi.org/10.29057/prepa1.v6i11.10949Keywords:
Estrategia, simulador, dinámica, interactivo, variables, Strategy, simulator, dynamic, interactiveAbstract
Current education requires the use of digital resources and innovative strategies that place the student in a context according to their development, which is why teachers support the teaching-learning process with resources such as: educational platforms for the distribution of content, the cloud for the creation of digital portfolios, simulators for experimentation and demonstration, software for specific topics, in this way a virtual learning environment is created that complements the topics seen in class, specifically the simulators allow the student to practice interactively and see the value of the variables that intervene in the phenomenon with which they are experimenting, as well as the programming that intervenes to manage these, while the student learns he can identify the factors that intervene in the process.
References
Alarcón, H. & Mendoza, L. (2021). Taller Simuladores por Bloques. Semana VE 2021 Escuela Preparatoria Número 1.
Díaz, J. (2018). Aprendizaje de las matemáticas con el uso de simulación. Sophia-Educación. 14 (1). 22-30
García-González, M., González-Trejo, E. & Pedroza-Cantú, G. (2018). El uso de simuladores como herramienta de apoyo para la enseñanza de la Estrategia de Negocios en la Educación Superior. VinculaTégica EFAN. 352-359
ITESM. (2016). Gamificación. EduTrends-Observatorio de Innovación Educativa del Tecnológico de Monterrey.
PhET. (2023). Simulaciones interactivas de ciencias y matemáticas. Recuperado de https://www.phet.colorado.edu/es/
Rodríguez, P., Rodríguez, A. & Avella, F. (2021). Evaluación de simuladores como estrategia para el aprendizaje de la electricidad en la asignatura de física en la educación media. Boletín REDIPE.10 (8). 220-239
Scratch. (2023). Simulador Scratch. Recuperado de https://www.scratch.mit.edu
Tinkercad. (2023). Simulador de circuitos en 3D. Recuperado de https://www.tinkercad.com
Vidal, M., Avello, R., Rodríguez, M. & Menéndez, J. (2019). Simuladores como medios de enseñanza. Educación Médica Superior. 33 (4). 37-49