Working Environment at Private Universities in Mexico: Comparative Between Universities with Religious and Non-Religious Focus

Keywords: working environment, religion, university, education, superior education

Abstract

The present research work only contemplates the conclusive-descriptive type, through the application of a survey of executives, coordinators, full-time teachers, employees and administrators of participating higher education institutions. The objective was to analyze, evaluate and compare the organizational environment of three private universities. It is, a comparative analysis between the university with a Catholic focus (Jesuit), the university with an Evangelical-Protestant approach (Methodist) and the university with a Non-religion focus (Business). Based on valid Model of Working Environment for Education (MoWAE), who defines the dimensions of the organizational environment, as those characteristics that influence the behavior of individuals and that can be measured. The research was applied to a convenience sample of 175 subjects (survey), who perform functions as career coordinators, administrative coordinators and area managers, as well as administrative, employees and teachers. As results, it can say, that Religion linked to education has been the subject of debate throughout the world and since ancient times. From allowing religious education in public schools, through the impediment to freedom of choice, or freedom of choice and even those who defend secularism in the XXI century. From this perspective, we can conclude that the religious approach in the universities does not improve the work situations or satisfactions of the employees. That is, religion carries implicit concepts such as values, morals and ethics, that we will not define these concepts because they are not the center of research, but we can say that an institution that boasts of having a religious approach, whether Catholic, Evangelical or even Muslim. It must have a coherence of its religious manifestos in the working life of its employees, impacting for good and as an example of the institutions that do not have a religious focus in their statutes, norms or guidelines.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Rama, C. La nueva fase de la universidad privada en américa latina. Serie: Textos universitarios / Investigación. Fondo Editorial de la Universidad Inca Garcilaso de la Vega: Lima, Perú. 2012

Muñoz-Sedano, Antonio, Modelos de organización escolar, Madrid, Ed. Cincel. 1992

Banco Mundial. La Educación Superior en los Países en Desarrollo: peligros y promesas. Promoción Universitaria. Santiago de Chile. 2000.

Rodríguez, D. Diagnóstico Organizacional. Editorial Alfaomega. México. D.F. 1999.

Topete, C., & Cerecedo, M. T. El ejercicio del poder como transformación y conflicto en los centros educativos. In Memoria VI Congreso Nacional de Investigación Educativa (pp. 6-10). 2001.

Cáceres, T. Presencia del cristianismo en la cultura universitaria: una aproximación a la comprensión del fenómeno religioso, desde la orientación y el asesoramiento. Trabajo de Grado presentado ante la Dirección de Postgrado de la Facultad de Ciencias de la Educación de la Universidad de Carabobo: Venezuela. 2010.

Velasco. La experiencia mística. Estudio interdisciplinario. Editorial trotta. Madrid, España. 2004.

Mass, Addison Wesley; Edelberg, G. S. La espiritualidad y la religión en el trabajo. Revista de la Escuela de Administración de Negocios, 2006: 58, 135-140.

Rokeach, M. (Ed.) The Open and Closed Mind, New York: Basic Books. 1960

Alford, R.R. «Religión y Política», en Roland Robertson. Sociología de la Religión, México: 1980. FCE, 291-299.

Likert, R. New patterns of management, New York, McGraw Hill. 1961

Zamora, N. El Liderazgo en el Clima Organizacional y sus Repercusiones en la Creación de Valor (Tesis de maestría). Instituto Politécnico Nacional, México. 2005. Recuperado de http://hdl.handle.net/123456789/1135

Ahmed, N., Khan, M., & Butt, F. A Comparative Study of Organizational Climate and Job Satisfaction in Public, Private and Foreign Banks. Asian Social Science, 2012: 8(4), 259-267.

Peña, M., Díaz, M., & Carrillo, A. Relación de Factores en la Satisfacción Laboral de los Trabajadores de una Pequeña Empresa de la Industria Metal – Mecánica. Revista Internacional de Administración & Finanzas, 2013: 6(3), 115-128

Dessler, G. Organización y Administración. Editorial Prentice-Hall. 1979

Brunet, L. El clima de trabajo en las organizaciones: Definición, Diagnóstico y Consecuencias. Editorial Trillas. México. 1987

Davis, k. & Newstrom, J. W. Comportamiento humano en el trabajo (11ª. Edición). México: McGraw Hill Interamericana Editores, S.A. 2002

Seisdedos, N. “El clima laboral y su medida”, Revista “Psicología del Trabajo y de las Organizaciones”. 1996: (Núm. 2).

Goncalves, A. Dimensiones del Clima Organizacional. Bogotá, Colombia: Prentice Hall. 1997.

Chiavenato, Adalberto. (2001) “Administración de Recursos Humanos”. 5ª Edición. Colombia: Editorial McGraw Hill.

Anzola, M. O. (2003). Una mirada de la cultura corporativa. Editorial Universidad externado de Colombia. Colombia.

Schein, E. (1985). Organizacional culture and leadership, San Francisco, Josey-Bass, 1985, pág 9.

Méndez Álvarez, C. Clima organizacional en Colombia, Bogotá. El IMCOC: Un método de análisis para su intervención Centro Editorial Universidad del Rosario. 2006.

Cuadra, A., & Veloso, C. Liderazgo, Clima y Satisfacción Laboral. Revista Universum, 2007: 2(22), 40-56

Blanco, F. Jóvenes del tercer milenio, México: Universidad de Colima. 2003.

De la Rosa, M. (Coord.) Religión y política en México, México: Siglo XXI. 1985.

Rahimic, Z., Influence of Organizational Climate on Job Satisfaction in Bosnia and Herzegovina Companies. International Business Research, 2013: 6(3), 129-139.

Dittes, J. E «Psychology of Religion», in G. Lindzey & E. Aronson. Handbook of Social Psychology, Reading. 1969.

Kerlinger & Lee. Investigación del comportamiento. México, Mc Graw-Hill. 2002.

Chaparro, L. Motivación laboral y clima organizacional en empresas de telecomunicaciones. (Factores diferenciadores entre las empresas públicas y privadas). INNOVAR. Revista de Ciencias Administrativas y Sociales, 2006: 16(28), 7-32.

León, O. G. y Montero, I. Métodos de investigación en Psicología y Educación (3ª ed.). Madrid: McGraw-Hill. 2003.

Altman, D.G. and Bland, J.M. Statistics Notes: Comparing several groups using analysis of variance. Br Med J, 1996. 312: p. 1472-1473.

Luengo, E. La Religión y los jóvenes de México: ¿El desgaste de una relación? México: UIA (Cuadernos de cultura y religión, 1993.

Rokeach, M. «The Consumer’s Changing Image» & «Paradoxes of Religious Belief», in Elliot Aronson, et al. Social Psychology, New York:D. Van Nostrand Company, 1973: pp. 33-39 y 169-172.

García e Ibarra, Diagnóstico de Clima Organizacional Del Departamento De Educación De La Universidad De Guanajuato. http://www.eumed.net/libros-gratis/2012a/1158/tipos_de_clima_organizacional_de_likert.html. 2010

Locke, E. P. “The motor sequence, the motivation hub, and the motivation core”, Organisational Behaviour y Human Decision Processes, 1991: 50, 288-99.

Starbuc k, E.D. The Psychology of Religión, New York: Scribner. 1899.

Nunnally, J. C. Psychometric theory (2nd ed.). New York: McGraw-Hill. 1978.

Johnson, Robert. Estadística Elemental, Ed. Math Learning, Ed. Tercera, México DF. 2003.

Stockburger, D.W. ANOVA. Why Multiple Comparisons Using t-tests is NOT the Analysis of Choice. http://davidmlane.com/hyperstat/intro_ANOVA.html. 1998.

Martínez González, M.A., Sánchez-Villegas, A., and Faulín Fajardo, F.J. Comparación de k medias (tre o más grupos). Bioestadística Amigable. 2ª Edición. Ed: Díaz de Santos. 2006: p. 419-469.

Cárdenas, L., Arciniegas, Y., & Barrera, M. Modelo de Intervención en Clima Organizacional. International Journal of Psychological Researc, 2011: 2(2), 121-127. Recuperado de http://dialnet.unirioja.es/descarga/ articulo/3119145.pdf

Published
2019-07-05