Educational tourism

A theoretical review of the phenomenon

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29057/jas.v4i7.8926

Keywords:

Education tourism, training processes, sustainable development

Abstract

     Educational Tourism is a mode of travel to various destinations aimed at acquiring knowledge and experiences of an educational, professional or personal nature in areas such as history, culture, social or language learning. The concept of educational tourism involves all academic activities, training and vocational training, which are carried out through mobility or exchange of students, employees, teachers, researchers among others who are interested in acquiring knowledge in a different place of residence, with the aim of training to acquire experiences, knowledge of customs, traditions, cultural heritage involving different teaching methods.

       The programs and examples in other countries were taken as a theoretical review to then identify the educational tourist potential of the state of Hidalgo. The methodology is based on a descriptive method, a qualitative approach and the current situational.    

         This first stage identifies conceptualization, background, programs and tourist importance in Mexico.

Downloads

Download data is not yet available.

Publication Facts

Metric
This article
Other articles
Peer reviewers 
1
2.4

Reviewer profiles  N/A

Author statements

Author statements
This article
Other articles
Data availability 
N/A
16%
External funding 
No
32%
Competing interests 
N/A
11%
Metric
This journal
Other journals
Articles accepted 
67%
33%
Days to publication 
94
145

Indexed in

Editor & editorial board
profiles
Academic society 
N/A
Publisher 
Universidad Autónoma del Estado de Hidalgo

Author Biographies

Jair Emmanuel Onofre Sánchez, Universidad Autónoma del Estado de Hidalgo

Professor Researcher of the Academic Area of Tourism, Universidad Autónoma del Estado de Hidalgo

Ernesto R.Ahumada López, Universidad Autónoma del Estado de Hidalgo

Professor by subject of the Academic Tourism Area, Universidad Autónoma del estado de Hidalgo.

References

ANUIES, (25 de marzo de 2022). Programa de Cooperación Académica Interinstitucional. Recuperado de: http://www.anuies.mx/programas-y-proyectos/cooperacion- académica-nacional-e-internacional/cooperación-académica-nacional/programa-de-movilidad-nacional-anuies.

Aranda, E y Molina, A. (2207). La enseñanza del español como recurso turístico en la Castilla- La Mancha. Boletín económico del ICE. 2923. 33-40.

Asociación Europea de Tour Operadores (2019), A global study of the youth and student traveler. http://www.ceav.info/notas_prensa/ceav-se-une-a-la-alianza-mundial-de-asociaciones-de-agencias-de-viajes.htm

Comisión Europea, (25 de marzo de 2022). EU program for education, training, youth and sport. Recuperado de: https://erasmus-plus.ec.europa.eu/es/programme-guide/parte-b-informacion-sobre-las-acciones-que-se-tratan-en-esta-guiaaccion-clave-1-movilidad-educativa-de-las-personasproyecto-de-movilidad-para-estudiantes-y-personal-de-educacion-superior.

DATATUR, (2021), Estadística Turística, turismo receptivo. Disponible en: https://datatur.sectur.gob.mx/SitePages/Inicio.aspx

Educación futura (24 de noviembre de 2021). ¿Se desplomó o se transformó la movilidad estudiantil en México?: cifras y espejismos. Recuperado el 25 de marzo de 2022 de: https://www.educacionfutura.org/se-desplomo-o-se-transformo-la-movilidad- estudiantil-en-méxico-cifras-y-espejismos/

Ganfornina, N. (2006). “El trilingüismo en España: actitudes y preferencias de los estudiantes universitarios estadounidenses de E/EL”. Tesis doctoral, Universidad de Antonio de Nebrija.

García, O; Cabada, J.L y Bonilla, M (2005) Turismo Educativo. Educational travel. Prometedor segmento para la diversificación de la oferta turística de Costa Rica. Tenitur. Revista oficial de la asociación Costarricense de Profesionales en Turismo. 1 (109). 6-13.

Genís, M. (2007). Lenguas y turismo a vista de pájaro. II Congreso Virtual sobre enseñanza de E/EL. http://issuu.com/civele/docs/actas2007.

Goeldner, R y Ritchie, J. (2003). Tourism. Principles, practices, philosophies. 9th ed. 626. http://repository.ntt.edu.vn/jspui/handle/298300331/1587

IAPA (25 de marzo de 2022). La asociación internacional Au Pair. Recuperado de: https://www.iapa.org/

ISTC, (25 de mar. de 2022). International Travel Confederation. Recuperado de: http://www.aboutistc.org/

Ministerio de Educación y Formación Profesional (25 de marzo de 2022). Programas Educativos Europeos.https://www.educacionyfp.gob.es/bulgaria/convocatorias/convocatorias-bulgaria/programas-europeos.html

Montaner, J (1991). Estructura del mercado turístico. Síntesis Ed. 182.

Montiel, G., Martínez, E. y Piqueras, N. (2004). Viajar para saber: movilidad y comunicación en las universidades europeas. Valencia: Universitat de València.

Montull, I Aced, A (2007). Análisi del sistema dácollida dels universitaris forans: les tendències dóci de turisme dáquest col-lectiu a Barcelona. Barcelona Centre Universitari.

Organización Mundial del Turismo (2019). Recomendaciones sobre estadísticas del Turismo.OMT-ONU.83. https://unstats.un.org/unsd/statcom/doc00/m83note-s.pdf

Téoros, (2003). La Oficina Internacional de Turismo Social. 23.3. 24- 28. https://journals.openedition.org/teoros/1735

WYSE Travel, (25 de marzo de 2022). About WYSE Travel Confederation. Recuperado de: https://www.wysetc.org/

Downloads

Published

2022-07-05

How to Cite

Testón Franco, N., Onofre Sánchez, J. E. ., & R.Ahumada López, E. (2022). Educational tourism: A theoretical review of the phenomenon. Journal of Administrative Science, 4(7), 26–31. https://doi.org/10.29057/jas.v4i7.8926