Perceived value and satisfaction as antecedents of loyalty to a chain restaurant in Mexico

Keywords: Satisfaction, perceived value, loyalty, restaurant, SEM

Abstract

The present work is a quantitative, exploratory, cross-sectional research study. The objective is to validate the relationship between satisfaction and perceived value with customer loyalty in three branches of a restaurant chain in Mexico. Smart PLS 3 software was used to process the information obtained from a sample of 208 valid questionnaires. The objective was achieved by validating, through structural equation modeling by the partial least square method, a measurement model whose constructs met the characteristics of reliability and validity. In turn, the structural model presented an acceptable level of adjustment, thus proving that there is a positive and statistically significant relationship between satisfaction and perceived value and the loyalty of restaurant customers, which supported the two hypotheses proposed.

 

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arguello, S. E., Arguello, M. C., & Saltos, W. M. (2017). La lealtad de los clientes de los hostales de la Ciudad de Riobamba- Ecuador. Industrial Data, 20(1), 51. https://doi.org/10.15381/idata.v20i1.13509

García, Fernando, Alguacil, M., & Molina, N. (2020). Predicción de la lealtad de los usuarios de centros deportivos privados. Variables de gestión y bienestar subjetivo. Retos, 38(2do semestre), 16–19. https://doi.org/10.47197/retos.v38i38.73345

Huanacuni, J. C., Alarcón, J., & Núñez, K. (2020). Posicionamiento y lealtad del cliente de los supermercados de Lima Este, 2017. Revista de Investigación Valor Agregado, 4(1), 75–86. https://doi.org/10.17162/riva.v4i1.1274

Aldaihani, F. M. F., & Azman, N. (2018). Factors Affecting Customer Loyalty in the Restaurant Service Industry in Kuwait City, Kuwait. Journal of International Business and Management, 1(2), 1–8. https://www.researchgate.net/publication/326190684_Factors_Affecting_Customer_Loyalty_in_the_Restaurant_Service_Industry_in_Kuwait_City_Kuwait

Carvache, M., Carrascosa, C., & Caravache, O. (2020). El valor percibido y su influencia en la satisfacción y lealtad en el ecoturismo . Un estudio de España. Revista Espacios, 41(10), 26.

Zamora, J. (2011). Hacia la comprensión de la lealtad del cliente de restaurantes. Caso Talca, Región del Maule – Chile. Estudios y Perspectivas En Turismo, 20(3), 563–583.

Vidrio, S. B., Rebolledo, A. R., & Galindo, S. D. (2020). Calidad del servicio hotelero , lealtad e intención de compra. Investigación Administrativa, 49(1), 1–20. https://doi.org/10.35426/iav49n125.02

Manzano, J. A., Pérez, R. C., Mafé, C. R., & Blas, S. S. (2010). Factores determinantes de la lealtad en el comercio electrónico b2c. Aplicación a la compra de billetes de avión key drivers of loyalty in b2c e-commerce. Revista Española de Investigación de Marketing, 14(2), 113–142

Leninkumar, V. (2017). The Relationship between Customer Satisfaction and Customer Trust on Customer Loyalty. International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences, 7(4), 450-. https://doi.org/10.6007/ijarbss/v7-i4/2821

Fandos, J. C., Sánchez, J., Moliner, M. Á., & Estrada, M. (2011). La lealtad del consumidor en el sector financiero. Innovar, 21(39), 39–51.

Castro, S., & Bande, B. (2016). Influencia de las emociones en la relación entre la Responsabilidad Social Corporativa y la lealtad del consumidor. Esic Market Economics and Business Journal, 47(3), 373–421. https://doi.org/10.7200/esicm.155.0473.1e

Martínez, J. A., Parra, E., & Padrón, N. (2017). Determinantes estratégicos en la formación de la lealtad del joven residente: el caso de las Islas Canarias. Innovar, 27(64), 75–90. https://doi.org/10.15446/innovar.v27n64.62370

García, P., Alguacil, M., & Molina, G. N. (2020). Predicción de la lealtad de los usuarios de centros deportivos privados. Variables de gestión y bienestar subjetivo. Retos, 38(1), 16–19. https://doi.org/10.47197/retos.v38i38.73345

Zárraga, L., Molina, V. M., & Corona, E. (2018). La Satisfacción del Cliente en la Calidad del Servicio a través de la Eficiencia del Personal y Eficiencia del Servicio: Un Estudio Empírico de la Industria Restaurantera. RECAI Revista de Estudios En Contaduría, Administración e Informática, 7(18), 46–65.

Forgas, S., Moliner, M. A., Sánchez, J., & Palau, R. (2011). La formación de la lealtad de un cliente de una compañía aérea: Diferencias entre aerolíneas tradicionales y de bajo coste. Cuadernos de Economia y Direccion de La Empresa, 14(3), 162–172. https://doi.org/10.1016/j.cede.2011.02.005

Vanhamme, J., & Snelders, D. (2001). The Role of Surprise in Satisfaction Judgements. Journal of Consumer Satisfaction, Dissatisfaction and Complaining Behavior, 14, 27–45.

Romaní, B., Espinosa, J. M., Cabelleira, L. P., & Fernández, D. C. (2019). Satisfação do cliente com os serviços de alimentos e bebidas em hotéis do destino Cuba. Revista Rosa Dos Ventos - Turismo e Hospitalidade, 11(1), 103–117. http://www.ucs.br/etc/revistas/index.php/rosadosventos/article/view/6253/pdf

Garmendia, J. C. (2019). Satisfacción y lealtad del cliente en las operaciones domésticas de las aerolíneas colombianas. Fórum Empresarial, 24(1), 97–127. https://doi.org/10.33801/fe.v24i1.17221

Setiawan, H., & Sayuti, A. J. (2017). Effects of Service Quality, Customer Trust and Corporate Image on Customer Satisfaction and Loyalty: An Assessment of Travel Agencies Customer in South Sumatra Indonesia. IOSR Journal of Business and Management, 19(05), 31–40. https://doi.org/10.9790/487x-1905033140

García, F., Molina, N., & Mundina, J. (2019). Influencia de la satisfacción y el valor percibido sobre el “Word of Mouth” en los usuarios de centros deportivos. SPORT TK-Revista Euroamericana de Ciencias Del Deporte, 8(1), 29–36. https://doi.org/10.6018/sportk.362291

Zeithaml, V. A. (1988). Consumer perceptions of price, quality, and value: a means-end model and synthesis of evidence. Journal of Marketing, 52(3), 2–22.

Ortegón, L., Wilches, M., Soledad, N. A., & Ayala, D. A. (2016). Exploración de atributos de valor percibido en operadores de telefonía móvil. Características y relaciones. Revista Escuela de Administración de Negocios, 80(enero-junio), 27–40. https://doi.org/10.21158/01208160.n80.2016.1455

Hasby, R., Irawanto, D. W., & Hussein, A. S. (2018). The effect of service quality and brand image on loyalty with perception of value as a mediation variable. Journal of Applied Management, 16(4), 705–713. https://doi.org/10.21776/ub.jam.2018.016.04.17

Cuong, D. T., & Khoi, B. H. (2019). The effect of brand image and perceived value on satisfaction and loyalty at convenience stores in Vietnam. Journal of Advanced Research in Dynamical and Control Systems, 11(8 Special Issue), 1446–1454.

Mejías, A. A., & Manrique, S. (2011). Dimensiones de la satisfacción de clientes bancarios universitarios: Una Aproximación mediante el análisis de factores. Ingeniería Industrial, 32(1), 43–47.

Sweeney, J. C., & Soutar, G. N. (2001). Consumer perceived value: The development of a multiple item scale. Journal of Retailing, 77(2), 203–220. https://doi.org/10.1016/S0022-4359(01)00041-0

Castro, S. (2016). Influencia de las emociones en la relación entre la Responsabilidad Social Corporativa y la lealtad del consumidor. 47, 397–421. https://doi.org/10.7200/esicm.155.0473.1e

Hair, J. F., Black, W. C., Babin, B. J., & Anderson, R. E. (2010). Multivariante data analysis (5ta ed.). Prentice Hall.

Hair, J., Hult, T., Ringle, C., Sarstedt, M., Castillo, J., Cepeda, G., & Roldán, J. L. (2019). Manual de Partial Least Squares Structural Equation Modeling (PLS-SEM). SAGE Publications Inc.

Wang, B., Yang, Z., Han, F., & Shi, H. (2017). Car tourism in Xinjiang: The mediation effect of perceived value and tourist satisfaction on the relationship between destination image and loyalty. Sustainability, 9(1), 1–16. https://doi.org/10.3390/su9010022

Quispe, G. M., & Ayaviri, V. D. (2016). Medición de la satisfacción del cliente en organizaciones no lucrativas de cooperación al desarrollo. Ciencia Administrativa, 1, 168–188.

Pérez, R., Martínez, R., Noda, M., & De Miguel, M. (2015). La satisfacción del cliente, influencia en la lealtad. Análisis del destino Holguín. Ciencias Holguín, XXI(3), 1–17.

Published
2023-01-05