Models for evaluating socio-emotional competencies in the educational field.

Keywords: Evaluation, socio-emotional competencies, evaluation models

Abstract

Socioemotional competence is a construct that in recent years has received greater interest in studying and applying it to the educational field. However, it has been complicated to define it, making it difficult to establish adequate methodologies and procedures for its evaluation. This theoretical review article on evaluation models of socio-emotional competencies aims to review and analyze different theoretical approaches to socio-emotional competencies, identifying evaluation models that allow defining suitable strategies for their evaluation in scientific research in the educational area. When analyzing the articles found under the inclusion criteria, three thematic axes are established: Definition of socio-emotional competence/ability; Theoretical models of socioemotional competence and evaluation strategies in socioemotional competence in the educational field.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alfaro, E. (2017) “Autoestima e inteligencia emocional. Estudio comparativo en las escuelas normales de Estado de Chihuahua”. Memorias del XIV Congreso Nacional de Investigación Educativa.

Bisquerra, R. (2009) Psicopedagogía de las emociones. Síntesis: España.

Cazarez, G., Villa, A. Y Martínez, M. (2021) “Inteligencia emocional: percepciones de los estudiantes normalistas de la BYCENES". Memorias del 4to. Congreso Nacional de Investigación sobre Educación Normal.

Delgado-Villalobos, M. & López-Riquelme, G.O. (2022) “Evaluaciones de las competencias socioemocionales en el contexto educativo: una revisión”. Revista ConCiencia EPG, 7 (Edición Especial), 43-74. DOI: 10.32654/ConCienciaEPG/Eds.especial-3

Fernández-Berrocal, P. Y Extremera, N. (2009) “La inteligencia emocional y el estudio de la felicidad”. Revista Interuniversitaria de Formación del profesorado. (23,3), 85-108.

Extremera, N., Rey, L., Y Sánchez-Álvarez, N. (2019) “Validation of the Spanich version of Wong Law Emotional Intelligence Scale (WLEIS)”. Psicothema, 31, 94.100- https://doi.org/10.7334/psicothema2018.147

Hernández, C. & Ramos, J. (2018) “La inteligencia emocional y la práctica docente en profesores investigadores”. Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Humano. 9(17) DOI: 10.23913/ride.v9i17.387

Huerta, M. (S/A) Evaluación de habilidades socioemocionales y transversales: un estado del arte. Dialogas.

Lozano-Peña, G., Sáez-Delgado, F., López-Angulo, Y. Y Mella-Norambuena, J. (2021) “Teachers’ Social-Emotional Competence: History, concept, models, instruments and recommendation for Educational Quality”. Sustainability, 13 (12142). DOI: https://doi.org/10.3390/su132112142

Mikulic, I., Crespi, M., Y Radusky, P. (2015). “Construcción Y Validación Del Inventario De Competencias Socioemocionales Para Adultos (ICSE)”. Interdisciplinaria, 32(2),307-329 DOI: https://doi.org/10.1590/0104-4060.55684

Mikulic, I., Caballero, R., Vizioli, N. Y Hurtado, Gisela (2017) Estudio de las competencias socioemocionales en diferentes etapas vitales. II Congreso Internacional de Psicología-V Congreso Nacional de Psicología “Ciencia y Profesión”. 3(1) p.374-382.

Nájera Ruiz, F., García Álvarez, G. Y Caravantez, I. (2021) “Experiencias de los estudiantes acerca del desarrollo de sus competencias socioemocionales.” Memorias del 4to. Congreso Nacional de Investigación sobre Educación Normal. Hermosillo, México

Organización Para La Cooperación Y El Desarrollo Económico [OCDE] (2015) Skills for Social Progress: The Power of Social and Emotional Skills. Consultado el 6 de Agosto de 2020 en http://www.oecd.org/education/ceri/skills-for-social-progress-executive-summary-spanish.pdf

Otero, M.P, Cresta, C., Finoli, M. Y País, E. (2017) “Evaluación de habilidades socioemocionales. Documento marco de trabajo.” Unidad de Evaluación Integral de la Calidad y Equidad Educativa. Argentina.

Patiño, H. (2017) “La educación socioemocional en el nuevo modelo educativo de la Educación Pública en México”. Memorias 4to. Congreso Latinoamericano de Filosofía de la Educación. Universidad Nacional San Martín.

Peralta, A. (2013) Importancia de la educación socioemocional en el jardín de niños. Editorial Dunken: Argentina.

Porras Carmona, S., Pérez Dueñas, C., Checa Fernández, P. Yluque Salas, B. (2020) “Competencias emocionales de las futuras personas docentes: un estudio sobre los niveles de inteligencia emocional y empatía”. Revista Educación. 44 (2). DOI: https://doi.org/10.15517/revedu.v44i2.38438

Salazar, V. Y Tisnado, E. (2021) “El futuro profesor, la educación socioemocional y su práctica en educación primaria”. Memorias del 4to. Congreso Nacional de Investigación sobre Educación Normal.

Serna Huesca, O., Salgado Jaramillo, G. Y Ramos Torres, E. (2021) “Correlaciones entre competencia socioemocionales de futuros docentes de una escuela normal”. Memorias del 4to. Congreso Nacional de Investigación sobre Educación Normal.

Schoon, I. (2021) “Towards an integrative taxonomy of Social-Emotional Competences”. Front. Psychol. 12:515313. DOI:10.3389/fpsyg.2021.515313

Secretaría De Educación Pública (SEP) (2017) Aprendizajes clave parala educación integral. Plan y programas de estudio para la educación básica.

Secretaría De Educación Pública (SEP) (s/a) Instrumento de valoración de habilidades sociales y emocionales. Subsecretaría de educación Básica. Dirección General de Desarrollo de la Gestión Educativa.

Published
2024-07-05