Depression, anxiety and their association with sociodemographic variables in university students from Coahuila

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29057/jbapr.v7i13.14996

Keywords:

Anxiety, depression, university students, sociodemographic variables

Abstract

The study aimed to correlate and generate predictive models of anxiety and depression with sociodemographic variables in 398 university students aged 18 and 76, mostly women (78.4%). A quantitative, cross-sectional, and predictive study was conducted through a non-experimental design, applying a questionnaire with sociodemographic data and the Hospital Anxiety and Depression Scale. Among the main results, it was found that more than 60% reported the presence of anxiety, and 30% obtained depression scores. Correlations of anxiety with age, sex, and completed schooling, and of depression with age, completed schooling, and monthly income were identified. Finally, two linear regression models were developed with small effect sizes that predict the presence of anxiety and depression based on family monthly income (β= -.734) and completed schooling (β= -.772). It concludes and discusses the relevance of anxiety and depression care in university students, the variables with significant correlations, and considered in the predictive models for their consideration in intervention proposals from school contexts and to generate a healthy development in personal, labor, and social areas of students of said level.

Downloads

Download data is not yet available.

Publication Facts

Metric
This article
Other articles
Peer reviewers 
2
2.4

Reviewer profiles  N/A

Author statements

Author statements
This article
Other articles
Data availability 
N/A
16%
External funding 
No
32%
Competing interests 
N/A
11%
Metric
This journal
Other journals
Articles accepted 
86%
33%
Days to publication 
67
145

Indexed in

Editor & editorial board
profiles
Academic society 
N/A
Publisher 
Universidad Autónoma del Estado de Hidalgo

References

Akhtar, M., Majeed, R., & Ghauri, S. K. (2020). Prevalence of depressive symptoms among university students: A systematic review. Journal of Affective Disorders, 274, 247–259. https://doi.org/10.1016/j.jad.2020.05.017

Chacón, E., Xatruch, D., Fernández, M. y Murillo, R. (2021). Generalidades sobre el trastorno de ansiedad. Revista Cúpula, 35(1), 23 – 36. https://www.binasss.sa.cr/bibliotecas/bhp/cupula/v35n1/art02.pdf

Cheung, T., Yip, P. S. F., & Wong, S. Y. S. (2020). A meta-analysis of risk factors for depression in university students. Journal of Affective Disorders, 274, 247–259. https://doi.org/10.1016/j.jad.2020.05.017

Domínguez, S. (2018). Magnitud del efecto, una guía rápida. Educación médica, 19(4), 251- 254. http://dx.doi.org/10.1016/j.edumed.2017.07.002

Granados, J. A., Gómez, O., Islas, M. I., Maldonado, G., Martínez, H. F. y Pineda, A. M. (2020). Depresión, ansiedad y conducta suicida en la formación médica en una universidad en México. Investigación en educación médica, 9(35). https://doi.org/10.22201/facmed.20075057e.2020.35.20224

Guevara-Cordero, C. K., Rodas-Vera, N. M. y Varas-Loli, R. P. (2019). Relación entre autoconcepto y ansiedad estado-rasgo en universitarios peruanos. Revista de Investigación en Psicología, 22(2), 251 – 264. http://dx.doi.org/10.15381/rinvp.v22i2.17425

Gutiérrez-García, R. A., & Landeros-Velázquez, M. G. (2018). Prevalencia de síntomas de ansiedad en estudiantes de psicología de una universidad pública mexicana. Revista de Psicología de la Universidad Autónoma del Estado de México, 7(14), 32–48. https://doi.org/10.36677/rpuaq.v7i14.7382

Íñiguez-Berrozpe, T., Elías, C., & García-González, A. (2020). La ansiedad como mediadora del uso excesivo de redes sociales y del consumo de televisión en estudiantes universitarios. Comunicar, 28(65), 103–112. https://doi.org/10.3916/C65-2020-09

Kashihara, J., Inoue, Y., & Yamada, Y. (2019). Depression stigma among university students: A cross-cultural comparison. International Journal of Social Psychiatry, 65(7–8), 525–533. https://doi.org/10.1177/0020764019864921

Leonangeli, S., Michelini, Y. y Rivarola Montejano, G. (2022). Depresión, ansiedad y estrés en estudiantes universitarios antes y durante los primeros tres meses de cuarentena por COVID-19. Revista Colombiana de Psiquitría. https://doi.org/10.1016/j.rcp.2022.04.008

Monterrosa-Castro, A., Ordosgoitia-Parra, E. y Beltrán-Barrios, T. (2021). Ansiedad y depresión identificadas con la Escala de Golberg en estudiantes universitarios del área de la salud. Revista de la Facultad de Ciencias de la Salud, 23(3), 372 – 388. https://doi.org/10.29375/01237047.3881

OMS. (12 de junio, 2020). Alocución del Director General de la OMS en la rueda de prensa sobre la COVID-10. https://www.who.int/es/director-general/speeches/detail/who-director-general-s-opening-remarks-at-the-media-briefing-on-covid-19---12-june-2020

OMS. (18 de octubre, 2022). La COVID-19, los conflictos y las crisis climáticas agravan el retroceso de las perspectivas de la infancia y la adolescencia y de los derechos de la mujer. https://www.who.int/es/director-general/speeches/detail/who-director-general-s-opening-remarks-at-the-media-briefing-on-covid-19---12-june-2020

Portillo-Reyes, V, Ávila-Amaya, J. A., y Capps, J. W. (2021). Relación del uso de redes sociales con la autoestima y la ansiedad en estudiantes universitarios. Enseñanza e Investigación en Psicología, 3(1), 139 – 149. https://revistacneip.org/index.php/cneip/article/view/182

Ribeiro, I. J. S., Freire, I. V. y de Araújo, T. M. (2020). Are stress management interventions effective in reducing stress, anxiety, and depression in college students? Clinical Psycology science and practice, e12385. https://doi.org/10.1111/cpsp.12385

Saravia-Bartra, M., Cazorla-Saravia, P., & Cárdenas-Ojeda, M. (2020). Prevalencia de ansiedad y su asociación con factores sociodemográficos en estudiantes de medicina. Revista de Investigación en Psicología, 23(2), 19–27. https://doi.org/10.15381/rinvp.v23i2.17354

Tarriño-Concejero, L., García-Carpintero-Muñoz, M. A., Barrientos-Trigo, S. y Gil-García, E. (2023). Violencia en el noviazgo y su relación con la ansiedad, la depresión y el estrés en jóvenes universitarios andaluces. Enfermería clínica, 33(1), 48 – 60. https://doi.org/10.1016/j.enfcli.2022.07.004

Trochez, J., Feria, J. J. y Ledesma, R. (2020). Asociación del test de Zung para la ansiedad y depresión con el consumo de sustancias sicoactivas en estudiantes universitarios. Revista espacios, 41(28), 48 – 61. https://www.revistaespacios.com/a20v41n28/a20v41n28p04.pdf

Vinaccia, S., & Ortega, J. (2020). Ansiedad, depresión y calidad de vida en estudiantes universitarios colombianos. Psicología desde el Caribe, 37(1), 104–125. https://doi.org/10.14482/psdc.37.1.345.12

Yamamoto-Furusho, J. K., Sarmiento-Aguilar, A., García-Alanis, M., Gómez-García, L. E., Toledo-Mauriño, J., Olivares-Guzmán, L. y Fresán-Orellana, A. (2018). Escala de Ansiedad y Depresión Hospitalaria (HADS): Validación en pacientes mexicanos con enfermedad inflamatoria intestinal. Gastroenterología y epatología, 41(8), 477 – 482. https://doi.org/10.1016/j.gastrohep.2018.05.009.

Zuñiga, D., & Soto, C. (2021). Sintomatología ansiosa y depresiva en universitarios: Factores asociados. Revista de Psicología y Ciencias del Comportamiento de la Unidad Académica de Ciencias Jurídicas y Sociales, 12(1), 17–30. https://doi.org/10.29059/rpcuajs.v12i1.1789

Published

2025-07-05

How to Cite

Valdés-García, K. P., Pérez-Pedraza, B. de los Ángeles, Pedroza-Escobar, D., Flores-Ramírez, M. del C., Sánchez-Loyo, L. M., & Sánchez-Morales, D. (2025). Depression, anxiety and their association with sociodemographic variables in university students from Coahuila. Journal of Basic and Applied Psychology Research , 7(13), 15–20. https://doi.org/10.29057/jbapr.v7i13.14996