Essential competencies in a clinical psychologist for a functional application of face-to-face and online psychotherapy

Keywords: Profile, Abilities, Skills, Values

Abstract

A systematic review is presented which aimed to identify and compare the features of the clinical skills and abilities of the psychologists in clinical practice in person and online. The collected literature was found through some databases like: PubMed, Elservier, Redalyc, SCIelo, and Scholar Google, articles that were both in english and spanish were considered, mainly published between 2000 and 2020. In the selected browsers, the next set of words were selected: “competencias clínicas”, “habilidades clínicas”, “Psicoterapia”, “Telepsicología”, “psicología clínica”, “clínical skills”, “clinical competence”, “psychotherapy”,  “clinical psychology” and “telepsychology”, those which were found mainly on the title, the abstract and the objectives. The obtained results are a compilation of 7 articles found in Europe and America, which refer to the requirements to practice properly as a mental health professional, however, it was observed that coupled with the little information on the subject, the features that are repeated within the investigations are very general characteristics for the face-to-face setting, and almost nil for the perspective of a psychologist who seeks to perform psychotherapy online.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Amador, K., Velázquez, M. & Alarcón, L. (2018). Las Competencias Profesionales del Psicólogo desde una Perspectiva Integral. Revista de Educación y Desarrollo, 45, (s/n), 5-14

American Psychological Association (2013) Guidelines For The Practice Of Telepsychology. Recuperado de: https://www.apa.org/practice/guidelines/telepsychology

Bados, A. y García, E. (2011). Habilidades terapéuticas. Barcelona: Universidad de Barcelona, Facultad de psicología. Recuperado de: http://diposit.ub.edu/dspace/bitstream/2445/18382/1/Habilidades%20terap%C3%A9uticas.pdf

De la Torre, M., Pardo, R. (2018) Guía Para La Intervención Telepsicológica. Recuperado de: https://www.psicologosypsiquiatras.cl/wp-content/uploads/2020/04/Guia-para-la-Intervencion-en-Telepsicologia.pdf

Macía, J. y Valero, L. (2018) La psicoterapia on-line ante los retos y peligros de la intervención psicológica a distancia. Recuperado de: http://apuntesdepsicologia.es/index.php/revista/article/view/717/509

Mallen, M., Vogel, D. & Rochlen, A. (2015) The Practical Aspects of Online Counseling: Ethics, Training, Technology, and Competency. Recuperado de: https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/0011000005278625

Moran, J. (2016). La evaluación del desempeño o de las competencias en la práctica clínica. 1ª parte: Principios y métodos, ventajas y desventajas. Educación Médica, 17, (4), 130-139

Margery, E. (2019). Complejidad, transdisciplinariedad y competencias. Siente viñetas psicopedagógicas. San Pedro de Montes de Oca, Costa Rica. Letrame.

Orozco, L., Ybarra, J. & Romero, D. (2018). Competencias en la práctica del psicólogo clínico en Tamaulipas. Revista de psicología y Ciencias del Comportamiento de la Unidad Académica de Ciencias Jurídicas y Sociales. 10, (2), 145-155

Pilar, M. (2010). La importancia y el nivel de desarrollo de las competencias en psicología. Psicología Desde el Caribe, (25), 84-107. Recuperado de: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=21315106005

Ramos, R., Alemán, J., Ferrer, C., Miguel, G., Prieto, V. y Rico, C. (2017) Guía para la práctica de la Telepsicología. Recuperado de: http://www.cop.es/pdf/telepsicologia2017.pdf

Rodriguez, D. E. Corral, R., Cruz, R. A., Echevarria, E. I., Gaborit, M., González, M. A., Guido, M. L., Pereyra, M. M., Puente, O., Salazar, Z., Seiffert, O. & Siufi, G. (2013). Educación Superior en América Latína: reflexiones y perspectivas en Psicología. Bilbao. Universidad de Deusto.

Stenberg, R. J. y Grigorenko, E. L. (2003). The Psychology of Abilities, Competencies, and Expertise. New York, United States, of America. Cambridge University Press.

Zalazar, Z. y Prado, J. E. (2012). Valoración de competencias específicas del profesional de Psicología desde la Universidad de Costa Rica. Revista Costarricense de Psicología, 31(1-2),41-63. Recuperado de: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=4767/476748710007

Published
2021-01-05