Clinical case: OnLine intervention proposal for a patient with symptoms of depression and anxiety

Keywords: Intervention, Cognitive-Behavioural, COVID-19, Telepsychology, Study case

Abstract

Anxiety and depression are some of the biggest mental health issues that have been increasing because of the actual contingency that was established because of the coronavirus (COVID-19). Therefore, several studies have developed treatment proposals, an objective that is shared within this case study. The work carried out is a proposal for an intervention based on the Cognitive Behavioral Theory to a 21-year-old female patient, who manifests symptoms of depression and anxiety. The patient was evaluated with the State-Trait Anxiety Inventory, Hamilton Anxiety Scale, Manifest Anxiety Scale in Adults-C, Hamilton Evaluation Scale for Depression, and the Beck-II Depression Inventory. To expand the data, resources such as the Clinical Map of Pathogenesis and the Map of Scope of Goals were used for the functional analysis of the behavior for the formulation of the case. On the other hand, based on the collection of data from the patient and the results obtained, it was determined that the proposal of the most effective strategies for the case was the following: 1. psychoeducation, 2. cognitive restructuring technique, 3. training in breathing techniques, 4. relaxation technique training, 5. sleep hygiene training, and 6. mindfulness technique.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Argüero, A., Cervantes, B. S., Martínez, J., Alva, N. T., de Santos, F., Espinosa, I. M., Parra, E. L., Aguirre, D. P., Gómez, J., Díaz, D. P., Beltrán, I. L., & Bautista, R. M. (2020). Guía de atención psicológica virtual para personas de grupos vulnerables en crisis por la pandemia Covid-19. Universidad Autónoma de Nayarit. https://bit.ly/3bip6FW

Benke, C., Autenrieth, L. K., Asselmann, E., & Pané-Farré, C. A. (2020). Lockdown, quarantine measures, and social distancing: Associations with depression, anxiety and distress at the beginning of the COVID-19 pandemic among adults from Germany. Psychiatry Research (293), 113462. doi:10.1016/j.psychres.2020.113462

Castro, I. M. (2016). Propiedades psicométricas del inventario de ansiedad: rasgo-estado (IDARE) [Tesis de Doctorado, Universidad César Vallejo]. Repositorio Universidad César Vallejo.

Consejo Mexicano de Neurociencia A.C. (10 de Octubre de 2018). Salud mental y atención psiquiátrica en México. Consejo Mexicano de Neurociencias A. C. https://www.consejomexicanodeneurociencias.org/post/salud-mental-y-atenci%C3%B3n-psiqui%C3%A1trica-enm%C3%A9xico

Cooper, J. O., Heron, T. E., & Heward, W. L. (2019). Applied Behavior Analysis (3rd Edition). Hoboken, NJ: Pearson Education.

Cuevas, J.J., & Moreno, N.E. (2017). Psicoeducación: intervención de enfermería para el cuidado de la familia en su rol de cuidadora. Enfermería Universitaria 14(3), 207218. https://doi.org/10.1016/j.reu.2017.06.003

De la Rosa, A., Moreyra, L. & De la Rosa, N. (2020). Intervenciones eficacies vía Internet para la salud emocional en adolescentes: Una propuesta ante la pandemia por COVID-19. Hamut´ay, 7 (2), p. 18-33. http://dx.doi.org/10.21503/

Espinosa, M.C., Orozco, L.A., & Ybarra, J.L. (2015). Síntomas de ansiedad, depresión y factores psicosociales en hombres que solicitan atención de salud en el primer nivel. Salud Mental, 38(3), 201-208. http://dx.doi.org/10.17711/SM.0185-3325.2015.028

Esquivel, P. (2013). Funcionalidad familiar y su asociación con estrés, ansiedad, depresión en pacientes con diabetes mellitus tipo 2 de la Unidad de Medicina Familiar No. 75, 2012. [Tesis de Licenciatura, Universidad Autónoma del Estado de México]. http://ri.uaemex.mx/handle/20.500.11799/14014

Estrada, B.D., Delgado, C., Hernández, R., & González, M.T. (2015). Propiedades psicométricas del modelo bifactorial del BDI-II (versión española) en muestras mexicanas de población general y estudiantes universitarios. Universitas Psychologica, 14(1), 125-136. http://dx.doi.org/10.11144/ Javeriana.upsy14-1.ppmb

Fernández‐Aranda, F., Casas, M., Claes, L., Bryan, D.C., Favaro, A., Granero, R., Gudiol, C., Jiménez‐Murcia, S., Karwautz, A., Le Grange, D., Menchón, J.M., Tchanturia, K., & Treasure, J. (2020), COVID‐19 and implications for eating disorders. Eur Eat Disorders Rev, 28 ,239-245. https://doi.org/10.1002/erv.2738

Flores, L.A. Cárdenas, G., Durán, X., & De la Rosa, A. (2014). Psicoterapia vía internet: aplicación de un programa de intervención cognitivo-conductual para pacientes con depresión. Psicología Iberoamericana, 22(1), 7-15.

Gaja, M. (13 de mayo de 2017). La terapia cognitivo conductual es más eficaz que los fármacos para tratar la ansiedad y depresión. Instituto Superior de Estudios Psicológicos. https://bit.ly/33APRRu

Instituto Nacional de Estadística y Geografía. (2019). Estadísticas a propósito del día mundial para la prevención del suicidio. [Archivo PDF]. https://www.inegi.org.mx/contenidos/saladeprensa/aproposi to/2019/suicidios2019_Nal.pdf

Kazdin, A. E. (2019). Single-case experimental designs. Evaluating interventions in research and clinical practice. Behav Res Ther. 117, 3-17. doi: 10.1016/j.brat.2018.11.015

Keawe, J., Godoy, A., O Brien, W., Haynesa, S., & Gavino, A. (2013). Análisis funcional en evaluación conductual y formulación de casos clínicos. Ciencia y Salud, 24(2), 117-127. http://dx.doi.org/10.5093/cl2013a13

Knaevelsrud, C., & Maercker, A. (2007). Internet-based treatment for PTSD reduces distress and facilitates the development of a strong therapeutic alliance: A randomized controlled clinical trial. BMC Psychiatry 7, 13. https://doi.org/10.1186/1471-244X-7-13

Li S., Wang Y., Xue J., Zhao, N., & Zhu, T. (2020) The Impact of COVID-19 Epidemic Declaration on Psychological Consequences: A Study on Active Weibo Users. International Journal of Environmental Research and Public Health. 17 (6):2032. https://doi.org/10.3390/ijerph17062032

Navarrete-Garduño, J.C. (2014). Frecuencia de depresión en pacientes diabéticos e hipertensos en el centro de salud rural disperso Portezuelos Jiquipilco México de agosto 2013 a junio del 2014. [Tesis de titulación, Universidad Autónoma del Estado de México]. https://core.ac.uk/download/pdf/55520107.pdf

Nezu, A., Nezu, C., & Lombardo, E. (2006). Formulación de casos y diseño de tratamientos cognitivo conductuales: Un enfoque basado en problemas. Manual Moderno.

Olthuis, J. V., Watt, M.C., Bailey, K., Hayden, J.A., & Stewart, S. (2015). Terapia cognitivo‐conductual por Internet asistida por un terapeuta para los trastornos de ansiedad en adultos. Cochrane Library. https://doi.org/10.1002/14651858.CD011565

Ramírez, M. (2015). Tratamiento cognitivo-conductual de conductas disruptivas en un niño con TDAH y trastorno negativista desafiante. Revista de Psicología Clínica con Niños y Adolescentes, 2(1), 45-54

Reynolds, C., Richmond, B. & Lowe, P. (2007).: Escala de Ansiedad Manifiesta en Adultos: AMAS. El Manual Moderno.

Ruiz, M. A., Díaz, M. I., & Villalobos, A. (2012). Manual de Técnicas de Intervención Cognitivo Conductuales. Desclee de Brouwer.

Soto, E., & Escribano, E. (2019). El método de estudio de caso y su significado en la investigación educativa. En Arzola, D. M. (coord.), Procesos formativos en la investigación educativa. Diálogos, reflexiones, convergencias y divergencias (pp. 203-221). Chihuahua, México: Red de Investigadores Educativos Chihuahua.

Vindergaard, N., & Eriksen, M. (2020). COVID-19 pandemic and mental health consequences: Systematic review of the current evidence. Brain, behavior, and immunity (89) p. 531-542 https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0889159120309545?via%3Dihub

Wagner, B., Horn, A., & Maercker, A. (2014). Internet based versus face-to-face cognitive-behavioral intervention for depression: A randomized controlled non-inferiority trial. Journal of Affective Disorders (152-154), p. 113-121 https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S016 5032713005120?via%3Dihub

Zhang, W. R., Wang, K., Yin, L., Zhao, W. F., Xue, Q., Peng, M., Min B., Tian Q., Leng H., Du J., Chang H., Yang Y., Li W., Shangguan F., Yan T., Dong H., Han Y., Wang Y., Cosci F., & Wang, H.X. (2020). Mental health and psychosocial problems of medical health workers during the COVID-19 epidemic in China. Psychotherapy and psychosomatics, 89(4), 242-250.

Published
2021-07-05