Procedures for the assessment of severe behavior difficulties in basic level students.

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29057/jbapr.v6i12.7725

Keywords:

Functional assessment, brief functional analysis, severe behavioral difficulties

Abstract

The objective of this study was to make a theoretical review of research related to the evaluation and brief functional analysis in basic level students (3 to 12 years old) who present problematic behaviors or severe behavioral difficulties, which act as barriers to learning and student participation, limiting access and participation for the maximum achievement of the expected learning. The review did not take into account the presence or absence of any type of disability or disorder or the dates of publication of the studies, due to the scarce empirical research on the subject. Emphasis is made on functional evaluation and analysis procedures, however, given the relevance of its therapeutic approach, mention is made of various intervention strategies that are functional for behavioral modification.

Downloads

Download data is not yet available.

Publication Facts

Metric
This article
Other articles
Peer reviewers 
2
2.4

Reviewer profiles  N/A

Author statements

Author statements
This article
Other articles
Data availability 
N/A
16%
External funding 
No
32%
Competing interests 
N/A
11%
Metric
This journal
Other journals
Articles accepted 
85%
33%
Days to publication 
1257
145

Indexed in

Editor & editorial board
profiles
Academic society 
N/A
Publisher 
Universidad Autónoma del Estado de Hidalgo

References

Álvarez, M., Álvarez, M., & Castro, P. (2008) Funcionamiento de la integración en la Enseñanza Secundaria Obligatoria según la percepción del profesorado. Psicothemas, 56-61.

Bijou, S., Peterson, R., & Ault, M. (1968) A method to integrate descriptive and experimental field studies at the level of data and empirical concepts. Journal of applied behavior analysis. 1 (2), 175-191.

Calvillo, M. & Fernández, P. (2003) Tratamiento del comportamiento perturbador de niños preescolares basado en su análisis funcional. Psicología conductual. 11(1). 115-133.

Casey, S., Lopez, J., & Wacker, D. (2004) Evaluación funcional del comportamiento en personas con discapacidades del desarrollo. Revista latinoamericana de psicología. 36, P.p. 269-287.

Derby, K., Wacker, D., Sasso, G., Steege, M., Northup, J., Cigrand, K. & Asmus, J. (1992) Brief functional assessment techniques to evaluate aberrant behavior in an outpatient setting: a summary of 79 cases. Journal of applied behavior analysis. 25, 713-721.

Forteza, S. (2014) Un análisis funcional breve, presentación de los resultados intra sesión. Revista española sobre discapacidad intelectual. 45 (1) 252. 53-74.

Hall, S. (2004) Comparación de la evaluación experimental, descriptiva y sobre informadores de problemas de conducta. Research in Developmental Disabilities. 26, 514-526.

Iwata, B. & Worsdell, A. (2005) Implicaciones del análisis funcional en el diseño de programas de intervención. Excepcionality, 13, 25-34.

Kazdin, A. (2000). Modificación de la conducta y sus aplicaciones prácticas. Manual Moderno.

Miltenberger, R. (2013). Modificación de conducta, principios y procedimientos. Pirámide.

Morales, S., Martínez, M.J., Nieto, J., & Lira, J. (2017). Crianza positiva y negativa asociada a los problemas severos de conducta infantil. Health &
Addictions: salud y drogas, 17 (2), pp. 137-149. https://doi.org/10.21134/haaj.v17i2.313

Northup, J., Wacker, D., Sasso, G., Steege, M., Cigrand, K., Cook, J., & DeRaad, A. (1991). A brief functional analysis of aggressive and alternative behavior in an outclinic setting. Journal of Applied Behavior Analysis, 24, 509-522.

Rueda, P. & Novell, R. (2021). Conductas que nos preocupan en personas con discapacidad intelectual y desarrollo ¿qué debes saber? ¿Qué debes hacer? Plena inclusión.

Ruiz, A. (2016). Análisis funcional de conductas disruptivas en el aula. Estudio de caso. (Trabajo de fin de grado). Universidad de Jaén.

Sattler, J. (2003). Evaluación infantil: aplicaciones conductuales y clínicas. Manual Moderno.

Secretaria de Educación Pública. (2018). Estrategia de equidad e inclusión en la educación básica para alumnos con Discapacidad, aptitudes sobresalientes y dificultades severas de aprendizaje, conducta o Comunicación. Secretaría de Educación Pública.

Secretaria de Educación Pública. (2019, 30 de septiembre). Ley General de Educación. Diario Oficial de la Federación. https://dof.gob.mx/nota_detalle.php?codigo=5573858&fecha=30/09/2019

Secretaria de Educación Pública (2019b, Marzo). Anexo 1. Glosario de términos educativos.http://www.controlescolar.sep.gob.mx/work/models/controlescolar/Resource/307/17/images/Anexo_02052019.pdf

Skinner, B.F. (1971). Ciencia y conducta humana (una psicología científica). Fontanella.

Valencia, Ma. del Rocío & Andrade, P. (2005). Validez del Youth Self Report para problemas de conducta en niños mexicanos. International Journal of Clinical and Health Psychology, 5(3), 499-520.

Published

2025-01-05

How to Cite

Rodríguez Gómez, S. (2025). Procedures for the assessment of severe behavior difficulties in basic level students. Journal of Basic and Applied Psychology Research , 6(12), 40–45. https://doi.org/10.29057/jbapr.v6i12.7725