Integration of Humanist Competences in Mexican Education

Keywords: New Mexican school, humanistic education, holistic training, learning trajectory

Abstract

The current Reform in the Mexican Educational System is Agreement No. 08/14/22 for the Study Plan, promoted during the Presidency of Andrés Manuel López Obrador. This is identified as the New Mexican School (NEM) and proposes as a base an inclusive education, oriented to well-being and with a better distribution of wealth. Consequently, this paper aims to understand its function, while proposing an education with holistic and humanistic training in the youth of the 21st century. Therefore, the principles
and skills in the process of the learning trajectory are described; the criteria of the NEM to achieve comprehensive education are explained; It reflects on the conditions to build the NEM with permanent lines of action and the educational, philosophical, instrumental and administrative elements necessary to generate the humanistic, sustainable and innovative sense in national education are evaluated.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Altieri, A. (2001). ¿Qué es la cultura? La Lámpara de Diógenes, Benemérita Universidad Autónoma de Puebla, vol. 2, número 004, pp.15-20.

Arteaga Ramírez, L. (2014). La filosofía y el reto de la educación latinoamericana. IXTLI –Revista Latinoamericana de Filosofía de la Educación. Volumen 1, Número 2. Pp. 175-186.

Brey, A. (2009). La sociedad de la ignorancia. En La sociedad de la ignorancia y otros ensayos, Barcelona, Infonomia, pp. 17-42, http://www.ub.edu/histofilosofia/gmayos_old/PDF/SociedadIgnoranciaCas.pdf

Diario Oficial de la Federación. (2013). Programa Sectorial de la Educación. 2013-2018. México, https://www.dof.gob.mx/nota_detalle_popup.php?codigo=5326569

Freire, P. (2005). Pedagogía del oprimido. México, Siglo XXI, https://fhcv.files.wordpress.com/2014/01/freire-pedagogia-del-oprimido.pdf

Gobierno de la República. (2013). Reforma Educativa. Resumen Ejecutivo. México, https://www.gob.mx/cms/uploads/attachment/file/2924/Resumen_Ejecutivo_de_la_Reforma_Educativa.pdf

Instituto Nacional para la Evaluación de la Educación. (2018). La implementación del Marco Curricular Común en los planteles de la educación media superior. (INEE), https://www.inee.edu.mx/wp-content/uploads/2018/12/P1D248.pdf

Innerarity, D. (2009). La sociedad del desconocimiento. En La sociedad de la ignorancia y otros ensayos, Barcelona, Infonomia, pp. 43-50, http://www.ub.edu/histofilosofia/gmayos_old/PDF/SociedadIgnoranciaCas.pdf

Instituto de Investigaciones para el Desarrollo de la Educación (2015). La política educativa del Sexenio 2013-2018: Alcances y límites. Universidad Iberoamericana, México, (INIDE), https://ibero.mx/campus/publicaciones/La-politica-educativa-del-sexenio-2013-2018/pdf/La_politica_educativa.pdf

Mayo, G. (2009). La sociedad de la incultura. En La sociedad de la ignorancia y otros ensayos, Barcelona, Infonomia, pp. 51-57, http://www.ub.edu/histofilosofia/gmayos_old/PDF/SociedadIgnoranciaCas.pdf

Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económico.(2009). 15 años de México en la OCDE. (OCDE), https://www.oecd.org/centrodemexico/15aosdemexicoenlaocde.htm

Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económico. (2015). México: Políticas prioritarias para fomentar las habilidades y conocimientos de los mexicanos para la productividad y la innovación. “Mjores políticas”, (OCDE), https://www.oecd.org/mexico/mexico-politicas-prioritarias-para-fomentar-las-habilidades-y-conocimientos-de-los-Mexicanos.pdf

Orenlas, C. (Noviembre, 23, 2022). Las etapas de la Nueva Escuela Mexicana. En Nexos. https://educacion.nexos.com.mx/las-etapas-de-la-nueva-escuela-mexicana/

Secretaria de Goberanción. (2022). ACUERDO número 14/08/22 por el que se establece el Plan de Estudio para la educación preescolar, primaria y secundaria. México. https://www.dof.gob.mx/nota_detalle.php?codigo=5661845&fecha=19/08/2022#gsc.tab=0

Secretaria de Educación Pública. (2016). Programa de Inclusión Digital. Programa @prende 2.0. (SEP), México, https://www.gob.mx/cms/uploads/attachment/file/162354/NUEVO_PROGRAMA__PRENDE_2.0.pdf

Secretaria de Educación Pública. (2017). Modelo Educativo. Equidad e Inclusión. (SEP), México, http://www.sems.gob.mx/work/models/sems/Resource/12302/1/images/equidad-e-inclusion.pdf

Secretaria de Educación Pública. (2019). La Nueva Escuela Mexicana: Principios y orientaciones pedagógicas. (SEP), México, https://dfa.edomex.gob.mx/sites/dfa.edomex.gob.mx/files/files/NEM%20principios%20y%20orientacio%C3%ADn%20pedago%C3%ADgica.pdf

Soria, V. (2017). Saldos perversos de la política neoliberal en México. UAM-Colofón, http://www.cedem.org/intam/pdf/Saldos_perversos_de_la_politica_neoliber.pdf

Trujillo, J. (2014). El enfoque en competencias y la mejora de la educación. Ra Ximhai, 10(5),307-322, https://www.redalyc.org/pdf/461/46132134026.pdf

Villa, A.; Poblete, M. (2007). Aprendizaje basado en competencias. Una propuesta para la evaluación de las competencias genéricas. Bilbabo, España: ICE, Universidad de DEUSTO. Consultado en https://es.slideshare.net/andri_arg/aprendizaje-basado-en-competencias-24974231

Published
2023-07-05
How to Cite
Melgoza Mendoza, D. M., & Fabián Acevedo, L. (2023). Integration of Humanist Competences in Mexican Education. Ciencia Huasteca Boletín Científico De La Escuela Superior De Huejutla, 11(22), 15-21. https://doi.org/10.29057/esh.v11i22.10554