Intercultural dialogues as a strategy in ethnobiological gardens
Abstract
The dialogue of knowledge between scientists and indigenous communities is a way to accomplish nature conservation, since it seeks to integrate the knowledge achieved in the academy with that which indigenous communities have obtained through generations in close contact with their environment. Ancestral wisdom can make great contributions, and in turn, scientists can enrich traditional knowledge with the body of knowledge achieved during their work. Based on the above, the National Council of Humanities, Sciences and Technologies (CONAHCyT) launched the project to create ethnobiological gardens, where both scientific and traditional knowledge about plants, animals and their conservation come together. The present work was carried out with the objective of knowing the work in different ethnobiological gardens, the groups that participate, their acceptance among the scientific community and the results they have had so far, through semi-structured interviews and bibliographic and newspaper searches.
Downloads
References
Álvarez-Buylla, E. (2021, 12 febrero). Los objetivos son recuperar y visibilizar los conocimientos etnobiológicos locales y/o regionales y aquellos relacionados con la riqueza biocultural de México; que se promuevan la difusión y el acceso universal a este conocimiento, así como su intercambio. X. Recuperado 3 de enero de 2023, de https://twitter.com/ElenaBuylla/status/1360374093170761730
Argueta-Villamar, A. (2012). El diálogo de saberes, una utopía realista. Integra Educativa, 5.(3), 15-27.
Bernal-Acevedo, F. (2014). Los aportes de la otredad en la generación de conocimiento. Diálogo de saberes. Los aportes de la otredad en la generación de conocimientos. [Tesis doctoral]. Universidad de La Salle, Costa Rica.
Bernal-Brooks, F. (2021). La tradición académica occidental en el estudio ecosistémico: el Lago de Pátzcuaro como un ejemplo de ineficacia y racismo epistémico. Territorios y Regionalismos, 4(4), 1-9.
Betancourt-Posada, A., y Cruz-Marín, E. (2022). Los centros de origen como espacios de Diálogo de Saberes. Revista Etnobiología, 20(1), 68-83.
Boege, E. (2008). El patrimonio biocultural de los pueblos indígenas de México. México: Instituto Nacional de Antropología e Historia/Comisión Nacional para el Desarrollo de los Pueblos Indígenas.
Bustos, J. (2023, 7 junio). Entregan Premio al Mérito Ambiental al Jardín Etnobiológico Purhépecha Juchari Uinapikua. La Voz de Michoacán. https://www.lavozdemichoacan.com.mx/michoacan/medio-ambiente/entregan-premio-al-merito-ambiental-al-jardin-etnobiologico-purhepecha-juchari-uinapikua/
CONAHCyT. (2023). Red Nacional de Jardines Etnobiológicos – CONAHCyT. https://conahcyt.mx/acceso-universal-al-conocimiento/jardines-etnobiologicos/
De Candolle, A. (1886). Origin of cultivated plants. (Reimpreso). Kessinger Publishing. https://doi.org/10.5962/bhl.title.55127
De Souza Silva, J. (2008). La geopolítica del conocimiento y la gestión de procesos de innovación en la época histórica emergente. Campina Grande, Brasil: Red Nuevo Paradigma. Disponible en http://www. apse. or. cr/webapse/pedago/enint/souza08. pdf.
Feyerabend, P. K. (1986). Tratado contra el método: Esquema de una teoría anarquista del conocimiento. In Tecnos eBooks. http://atlas.umss.edu.bo:8080/jspui/bitstream/123456789/305/1/LD-300-006.pdf
Funtowicz, S. y J. Ravetz (1991). A New Scientific Methodology for Global Environmental Issues. En R. Costanza (Ed.) Ecological Economics: The Science and Management of Sustainability. Nueva York: Columbia University Press, pp. 137-152.
Funtowicz, S. y J. Ravetz (1996). La ciencia posnormal: la ciencia en el contexto de la complejidad. Ecología política, 12: 7-8.
López Nolasco, E. (2023, 5 junio). Gana Jardín Etnobiológico de Santa Fe de la Laguna Premio al Mérito Ambiental 2023, 7 am noticias.http://7amnoticias.com/2023/06/05/gana-jardin-etnobiologico-de-santa-fe-de-la-laguna-premio-al-merito-ambiental-2023/
Mignolo, W., Dube, S., y Dube, I. B. (2004). Modernidades coloniales: otros pasados, historias presentes. México: El Colegio de México.
Organización Panamericana de la Salud (OPS). (2022). Metodología de los Diálogos de Saberes. https://doi.org/10.37774/9789275324707
Quijano, A. (1992). Colonialidad y modernidad/racionalidad. Perú indígena, 13(29), 11-20.
Rincón E., Lamus-Lemus F., Carratalá‐Munuera C., y Orozco‐Beltrán D. (2017). Diálogo de Saberes: propuesta para identificar, comprender y abordar temas críticos de la salud de la población. DOAJ (DOAJ: Directory of Open AccessJournals). https://doaj.org/article/966ed9934a4944edaced3f8ae7287a58
Salas, L. D. (2013). Geopolítica del conocimiento y la recolonización educativa. Revista Contexto & Educação, 28(89), 12–40. https://doi.org/10.21527/2179-1309.2013.89.12-40
Samain, M. S., y Martínez-Salas, E. M. (2021). Los centros de origen de las plantas cultivadas. INECOL Instituto de Ecología A.C. https://www.inecol.mx/inecol/index.php/es/ct-menu-item-25/ct-menu-item-27/17-ciencia-hoy/1289-los-centros-de-origen-de-las-plantas-cultivadas
Solano, L. P. (2022, 9 enero). Jardines etnobiológicos, integración de la biodiversidad y cultura del país: CONACYT. La Jornada. https://www.jornada.com.mx/notas/2022/01/09/politica/jardines-etnobiologicos-integracion-de-la-biodiversidad-y-cultura-del-pais-conacyt/
Copyright (c) 2024 Miranda Daiana Vega-Granillo, María del Consuelo Cuevas-Cardona
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.