Factors that affect the language learning of Tourism Graduates at Escuela Superior de Tizayuca
DOI:
https://doi.org/10.29057/est.v10iEspecial.13819Keywords:
Graduate profile, competence, language skillsAbstract
The Bachelor's Degree in Tourism at the Escuela Superior de Tizayuca recognises in the professional profile that the graduate must have the ‘Ability to communicate orally and in writing through foreign languages: English and French mainly, to facilitate communication with the different agents involved in tourism’; to achieve this, it includes training areas and subjects in its curriculum and offers its students the means, spaces and resources to achieve language proficiency through the Language Centre and the Self-Learning Centre for Languages.
This research work, which aims to diagnose the factors that influence the language learning of the Tourism Graduates of the Tizayuca College, is of a non-experimental type, in a cross-sectional study with a descriptive scope. To obtain the results, a survey was designed based on the training guidelines of the educational programme of the Bachelor's Degree in Tourism, as well as the resources offered by both the Language Centre and the Language Self-Learning Centre. Sampling was applied with a 95% confidence level and a 4% error rate is accepted in accordance with the recommendations of Castañeda (2002).
The results show that the factors that have a positive impact on language learning are the training in the subjects included in the professional and complementary language core of the educational programme, as well as the academic support areas (Language Centre and Language Self-Learning Centre); however, the poor use of the resources offered by the Language Centre has a negative impact on the students' achievement of certificates and accreditation of the extraordinary competency-based exams.
The results show that the factors that have a positive impact on language learning are the training in the subjects included in the professional and complementary language core of the educational programme, as well as the academic support areas (Language Centre and Language Self-Learning Centre); however, the poor use of the resources offered by the Language Centre has a negative impact on the students' achievement of certificates and accreditation of the extraordinary competency-based exams
Downloads
References
Castañeda, D. l. (2002). Metodología de la Investigación. Ciudad de México: McGraw Hill Interamericana
Diario Oficial de la Federación. (20 de Mayo 2023). Plan Nacional de Desarrollo 2013-2018. Obtenido de https://www.dof.gob.mx/nota_detalle.php?
Goñi Zabala, J.M. (2005). El Espacio Europeo de Educación Superior, un reto para la universidad. Barcelona: Octaedro / ICE Universidad de Barcelona
Hernández, R, Fernández, C, & Baptista, P. (2010). Metodología de la Investigación. México: Mac Graw Hill.
Hernández, R, y Mendoza, C. (2018). Metodología de la investigación. Ciudad de México: Mc Graw Hill Education.
Hidalgo, G, d. (2022). Plan Estatal de Desarrollo. Hidalgo
Laboral, R. E. &. (2019). Los Idiomas Frente a Las Competencias Laborales. Recuperado de https://revistaempresarial.com/educaction/diplomados-y-especializaciones/los-idiomas-frente-a-las-competencias-laborales/
Meneses, E. (2023). Resultados de exámenes de nivel de inglés en México: Revisión sistemática de investigaciones. Revista de Educación e Investigación, 67.
México, G. d.(22 de Abril de 2024). Gobierno de México. Obtenido de https://dgpempyc.sep.gob.mx/publicacion/41
ONU, C. (21 de Febrero de 2022). Naciones Unidas. Obtenido de https://www.un.org/es/cr%c3%B3nica-onu/diversidad
Ortega, L, Gayosso, S, A, y Benítez, F. (s,f). Turismo idiomático como mecanismo de internacionalización y movilidad académica en la UAEH. Estudio de casa: español para extranjeros. UAEH.
Posgrados, V. E. (24 de Mayo de 2022). Tecnológico de Monterrey. Obtenido de https://blog.maestriasydiplomados.tec.mx/
Publica, S, d. (2023). Progresiones de aprendizaje del recurso sociocognitivo lengua extranjera iglés.70.
Ramírez, R. (Junio, 2011). Preparación del docente para un cambio metodológico y promover el proceso de formación y desarrollo de competencias del profesional de la UAEH. Trabajo presentado en conferencia de la Universidad Autónoma del Estado de Hidalgo, Pachuca, Hidalgo.
Ruiz, J. (3 de Julio de 2023). Multiversidad Mundo sin Fronteras. Obtenido de https://sinfronteras.edu.mx/idiomas-oficiales.onu/
SEPA inglés. (s. f.). Recuperado de https://www.ilce.edu.mx/index.php/oferta-educativa/sepa-ingles
Toche, N. (23 de Noviembre de 2023). El Economista. Obtenido de https://www.eleconomista.com.mx/
UAEH. (1 de Agosto de 2023). Resultados del estudio de egresados. Obtenido de Dirección General de Evaluación: https://www.uaeh.edu.mx/adminyserv/dir_generales/evaluacion/
UAEH. (17 de Diciembre de 2009). Programa Institucional de Lenguas Extranjeras. Obtenido de https://www.uaeh.edu.mx
UAEH. (2023). Obtenido de Centro de Lenguas: https://www.uaeh.edu.mx/cel&acerca-de.html
UAEH. (2024). Centro de Lenguas. Obtenido de: https://web2.uaeh.edu.mx/adminyserv/gesuniv/div_docencia/dui/antecedentes.html
UAEH. (Junio de 2024). Lineamientos para la acreditación de asignaturas del idioma inglés. Obtenido de https://www.uahe.edu.mx/cel/assets/pdf/2024/lineamientos-lic-acreditacion-ingles.pdf
UAEH.(2024). Dirección de Autoaprendizaje de Idiomas. Obtenido de https://dai.uaeh.edu.mx/
Unesco. (5 de Mayo de 2022). Qué necesita saber sobre las lenguas en la educación. Obtenido de https://www.unesco.org/es/languages-education/need-know?hub=84624
Universidad Autónoma del Estado de Hidalgo [UAEH]. (2009). Modelo Curricular Integral UAEH. Reforma del Nivel Licenciatura. Pachuca, Hidalgo
Universidad Autónoma del Estado de Hidalgo [UAEH]. 2015. Rediseño curricular del programa educativo de la Licenciatura en Turismo. Pachuca, Hidalgo
Zamora, M., Cano, J., & Rangel, R. (2003). Creación de carreras en las Universidades Tecnológicas, “Caso Tsu en Sistemas de Gestión de la Calidad”. Recuperado de http://www.quadernsdigitals.net/datos_web/hemeroteca/r_1/nr_802/a_10801/10801.html









