The Digital gender gap as a limiting factor for female development

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29057/est.v5i10.5281

Keywords:

Female entrepreneurship, Digital gap, Technology

Abstract

The development of new Information and Communication Technologies (ICT), whose history starts from the 70's, has a strong impact on today's society due to the increasing flow of information and its management in different areas, as well as its applications in the organizational environment, where it is related to the automation of processes, management control and the exchange of scientific information.

ICT help communication, transmission of information and work, and contribute to improving the quality of life of people, however, with the arrival of the Era of the Internet, Information and Knowledge, new skills and competencies are required to interact and communicate, to use digital devices, to access information and manage it, which generates new inequalities and forms of exclusion, due to access to the development of digital skills is based on academic training, socioeconomic status , age and gender, whereby women have the least opportunities.

The digital gender gap is evident and both, in the formal labor field and in the implementation of entrepreneurial projects, women often face a series of obstacles to enter the business world, based on their digital skills. For this reason, this document focuses on the review of the particularities of the digital divide and its variables, as well as their possible solutions, with the purpose of obtaining information that in the medium term allows to design a training proposal for women entrepreneurs in the state of Hidalgo, which contributes to counteract this situation of inequality and exclusion in the workplace.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aguilar, F. (2011). Reflexiones filosóficas sobre la tecnología y sus nuevos escenarios. Sophia, Colección de Filosofía de la Educación(11), 123-174. Obtenido de https://www.redalyc.org/pdf/4418/441846104007.pdf

Aguinaga, J. (2016). El uso de las TIC. Su influencia en los cambios individuales y sociales. Jóvenes e identidades(1), 9-25. Obtenido de http://www.injuve.es/sites/default/files/revista111_cap1.pdf

Alva, A. (2015). Los nuevos rostros de la desigualdad en el siglo xxi: la brecha digital. Revista Mexicana de Ciencias Políticas y Sociales, LX(223), 265-286. Obtenido de Dialnet-LosNuevosRostrosDeLaDesigualdadEnElSigloXXI-4933568.pdf

Arenas, M. (2011). Brecha digital de género : la mujer y las nuevas tecnologías. Anuario Facultad de Derecho-Universidad de Alcalá, IV, 97-125. Obtenido de https://ebuah.uah.es/dspace/bitstream/handle/10017/9843/brecha_arenas_AFDUA_2011.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Barrio, M., & Manyoma, E. (2019). Mujer y Educación Superior en el Caribe Colombiano. En REOALCEI, La investigación universitaria en red en América Latina y sus differentes perspectivs (págs. 44-77). Cartagena de Indias, Colombia: Tecnológico de Comfenalco.

Bonder, G. (2002). Las nuevas tecnologías de información y las mujeres: reflexiones necesarias. Santiago de Chile: CEPAL. Obtenido de https://www.cepal.org/es/publicaciones/5894-nuevas-tecnologias-informacion-mujeres-reflexiones-necesarias

Cabrera, P. (2005). Nuevas Tecnologías y exclusión social. Un estudio sobre las posibilidades de las TIC en la lucha por la inclusión en España. Madrid: UNESCO. Obtenido de https://www.ohchr.org/Documents/Issues/CulturalRights/ConsultationEnjoyBenefits/UNESCONUEVAS_TECNOLOGIASyExclusionsocial.pdf

Castaño, C. (2009). La segunda brecha digital y las mujeres jóvenes. Cuadernos del Mediterráneo(11), 218-224. Obtenido de https://www.iemed.org/publicacions/quaderns/11/41_la_segunda_brecha_digital.pdf

GEM. (2015). Informe GEM. España 2015. Obtenido de http://www.gem-spain.com/wp-content/uploads/2015/03/Informe-GEM-2015-esafp.pdf

Gil-Juarez, A., Vitores, A., Feliu, J., & Vall-Llovera, M. (2011). Brecha digital de género: Una revisión y una propuesta. Education In The Knowledge Society (EKS), 12(2), 25-53. Obtenido de http://revistas.usal.es/index.php/eks/article/view/8272

Lera, F., Hernández, N., & Blanco, C. (2003). La "Brecha Digital" un reto para el desarrollo de la Sociedad del Conocimiento. Revista de la Economía Mundial(8), 119-142. Obtenido de https://www.sem-wes.org/sites/default/files/revistas/rem8_6.pdf

Mendoza, J., & Caldera, J. (Mayo-Agosto de 2014). Umbrales para la determinación de la brecha digital:. TransInformação, 26(2), 125-132. Obtenido de http://www.scielo.br/pdf/tinf/v26n2/0103-3786-tinf-26-02-00125.pdf

OCDE. (2008). Gender and Sustainable Development: Maximising the economic, social and environmental role of women. París: OECD. Obtenido de https://www.oecd.org/social/40881538.pdf

OIT. (2019). Competencias y Emprendimiento: reducir la brecha tecnológica y las desigualdades de género. Obtenido de https://www.ilo.org/wcmsp5/groups/public/@dgreports/@gender/documents/publication/wcms_101145.pdf

Romero, S., & Varela, J. (2018). Mujer & Tecnología 2018. UGT. Obtenido de http://www.ugt.es/sites/default/files/migration/23-04%20MUJER%20Y%20TECNOLOGIA%202018%20%28ok%29.pdf

Toudert, D. (2019). . Brecha digital, uso frecuente y aprovechamiento de Internet en México. Convergencia Revista de Ciencias Sociales(79), 1-27. Obtenido de https://convergencia.uaemex.mx/article/view/10332

Varela, J. (2015). La brecha digital en España. Estudio sobre la desigualdad postergada. Madrid: UGT. Obtenido de http://portal.ugt.org/Brecha_Digital/BRECHADIGITAL_WEB.pdf

Viadana, C., Zubeldía, M., Tomarelli, J., & Morales, O. (Noviembre 2016). Mujeres emprendedoras: una aproximación empírica. (págs. 2-18). Rosario, Argentina: UNR. Obtenido de https://www.fcecon.unr.edu.ar/web-nueva/sites/default/files/u16/Decimocuartas/viadana_zubeldia_y_otros_mujeres_emprendedoras.pdf

Published

2020-01-05

How to Cite

Acosta Velázquez, S. C., & Pedraza Amador, E. M. (2020). The Digital gender gap as a limiting factor for female development . Boletín Científico INVESTIGIUM De La Escuela Superior De Tizayuca, 5(10), 22–27. https://doi.org/10.29057/est.v5i10.5281

Issue

Section

Reportes de investigación o prácticas