Digital Reading and its influence in the Reading practices

Keywords: Digital reading, Reading practices, Skills, Readers, digital reading, reading practices, skills, readers

Abstract

Information and Communication Technologies (ICT) are an everyday part of the teaching-learning processes nowadays, thanks to their inclusion in the academic field since the second half of the 20th century; what has allowed digital reading to become a tool for the promotion of reading and a practice that promotes the incorporation of new skills and skills in the reader.

In this article, a documentary review is made, which revolves around the contributions of digital reading from its inclusion in the educational field and the change that arise in the behavior and skills developed by readers from its use.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

OCDE, Marco de Evaluación y de Análisis de PISA para el Desarrollo: Lectura, Matemáticas y Ciencias, París: OECD Publishing, 2017.

N. Escobar, E. Manyoma y Y. Gómez, «La lectura digital como estrategia para el fomento de la producción de textos académicos,» de Memorias de la Décima Quinta Conferencia Iberoamericana en Sistemas, Cibernética e Informática (CISCI), 2016.

B. W. Cull, «Reading revolutions: Online digital text and implications for reading in academe.,» First Monday, 2011.

A. Gutiérrez V., «E-reading, la nueva revolución de la lectura: del texto impreso al ciber-texto,» Revista Digital Universitaria, vol. 7, nº 5, pp. 1-8, 2006.

M. Lebert , A short history of eBooks, Toronto: University of Toronto, 2009.

M. Lebert, Project Gutenberg's Del libro impreso al libro digital, Toronto: NEF, Universidad de Toronto, 2010.

Asociación de Internet, «14 Estudio sobre los Hábitos de los usuarios de Internet en México 2018,» México, 2018.

IBBY, «Primera Encuesta Nacional Sobre Consumo Digital y Lectura,» Noviembre 2015. [En línea]. Available: www.loquesea.com. [Último acceso: 24 Junio 2016].

UNESCO, «La lectura en la era móvil: Un estudio sobre la lectura móvil en los países en desarrollo,» 2015. [En línea]. [Último acceso: 28 Mayo 2016].

C. Amiama-Espaillat y C. Mayor-Ruiz, «Lectura digital en la competencia lectora:,» Comunicar. Revista Científica de Comunicación, vol. XXV, nº 52, pp. 105-114, 2017.

UNESCO, «La lectura en la era digital: Un estudio sobre la lectura móvil,» México, 2015.

INEGI, «Cuéntame...población,» 16 enero 2019. [En línea]. Available: http://cuentame.inegi.org.mx/poblacion/analfabeta.aspx?tema=P.

M. Palomar, Resistencias e integración de las TIC en los Centros Educativos de Secundaria. Innovación y Experiencias Educativas, 2010.

M. M. Area y M. Á. Marzal, «Entre libros y pantallas. Las bibliotecas escolares ante el diseño digital,» Revista de Currículum y Formación de Profesorado [en linea], enero - abril 2016.

C. López-Andrada, «Entre la reproducción y la obsolescencia: investigaciones y prácticas con libros electrónicos y dispositivos de lectura en entornos educativos,» PAAKAT: Revista de Tecnología y Sociedad, nº 12, 2017.

M. Wolf, «Our 'Deep Reading' Brain: Its Digital Evolution Poses Questions,» Nieman Foundation for Journalism at Harvard University, 2010.

A. Vilches y C. Furió, «Ciencia, Tecnología, Sociedad: Implicaciones en la Educación Científica para el siglo XXI,» Campus OEI, 15 marzo 2016.

P. Marques, El papel de las TIC en el proceso de lecto-escritura Leer y escribir en la escuela... a golpe de clic, Planeta, 2006.

L. Salmerón, H. I. Strømsø, Y. Kammerer, M. Stadtler y P. van den Broek, «Comprehension processes in digital reading,» de Learning to read in a digital world, Amsterdam, John Benjamins, 2018, pp. 91-120.

S. Amavizca M., E. P. Álvarez-Flores y D. Hernández y Hernández, «Lectura digital en la universidad: entre lo cotidiano y lo académico,» Estudios Lambda. Teoría y práctica de la didáctica en lengua y literatura, pp. 46-71, 2017.

A. Viñao, «Memoria, patrimonio y educación,» Educatio Siglo XXI, vol. 28, nº 2, pp. 17-42, 2010.

P. C. Cerrillo-Torremocha, «Nuevos tiempos, ¿nuevos lectores?,» Revista OCNOS, pp. 19-33, 2005.

I. P. L. I. García y L. S. R. L. A. y. H. K. Jhonson, «Informe Horizon, Edición Iberoamericana,» The New Media Consortium, Austin, Texas, 2010.

AMIPCI, «11o. Estudio sobre los hábitos de los usuarios de internet en México 2015,» 2015. [En línea]. [Último acceso: 19 Junio 2016].

Published
2019-07-05
How to Cite
Acosta Velázquez, S. C., & Pedraza Amador, E. M. (2019). Digital Reading and its influence in the Reading practices. Boletín Científico INVESTIGIUM De La Escuela Superior De Tizayuca, 5(9), 45-50. https://doi.org/10.29057/est.v5i9.3921

Most read articles by the same author(s)