The strategic prospective as a factor of perpetuity for a restaurant

Keywords: Income, salaries, employed personnel

Abstract

The restaurant industry is a sector scarce studied with regards to disciplines like strategy, corporate perpetuity and consumer behavior; accordingly, it is necessary to conduct an investigation that includes preferably these three topics altogether. Ergo, this work seeks to fulfil the above-mentioned problematic. Consequently, the objective of the research is to explore through a strategic prospective based on consumer behavior the opportunities and challenges that a Japanese cuisine restaurant faces in a global market so as to design a frame of reference capable of conceiving strategies oriented to favor its perpetuity. The methodology used corresponds to mixed methods research and cross-sectional approach with an exploratory scope; hence, a semi-structured interview as well as a questionnaire were carried out with the clients of the restaurant and, as a result, it was possible to find out that a specialized, future-oriented administrative tool is essential to the business because their clients are seeking for a gastronomic experience rather than simply satisfying their need to nourish.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Lopera, M. M., ‘Aspectos históricos y epistemológicos de la planificación para el desarrollo’, Revista Gerencia y Políticas de Salud, 2014, 13, 26, 28–43.

Luna, A. C., Administración estratégica, México: Grupo Editorial Patria, 2019, 2°.

Thompson, A. A., Strickland III, A. J., Janes, A., Sutton, C., Peteraf, M. A., & Gamble, J. E., Crafting and executing strategy: The quest for competitive advantage, Reino Unido: McGraw Hill Education, 2017, 2°.

Chung, A., ‘Prospectiva estratégica: más allá del plan estratégico’, Industrial Data, 2009, 12, 2, 27–31.

Mendez, C. E., ‘Elementos para la relación entre cultura organizacional y estrategia’, Universidad & Empresa, 2019, 21, 37, 136–169.

Hernández, M. A., Mendoza, J., & Tabernero, C., ‘La Antigüedad de las Pequeñas y Medianas Empresas y su Relación con la Competitividad [Archivo PDF]’. 2009. [Online]. Available: Recuperado de ttps://repository.uaeh.edu.mx/bitstream/handle/123456789/11638

Romero, I., ‘Las PYME en la economía global: Hacia una estrategia de fomento empresarial’, Problemas del desarrollo, Sep. 2006, 37, 146, 31–50.

Camarena, M. E., ‘Capacitación en las PYME dirigidas por mujeres en la ciudad de México’, Universidad & Empresa, 2019, 21, 37, 76–107.

Terrones, A., ‘Las Micro, pequeñas y medianas empresas en el estado de Hidalgo [Documento en PDF]’. 2011. [Online]. Available: Recuperado de https://www.uaeh.edu.mx/investigacion/productos/4830/

Hernández, I., Goytortua, C., & Alcántara, R. J., ‘Preferencias del consumidor en la industria restaurantera de la zona metropolitana de Pachuca’, in Estudios Socio-económicos y empresariales de México, México: UAEH, 2015, 195–230.

Adizes, I., Managing Corporate Lifecycles, Estados Unidos: Adizes Institute Publishing, 2004.

Terreno, D. D., Sattler, S. A., & Pérez, J. O., ‘Las etapas del ciclo de vida de la empresa por los patrones del estado de flujo de efectivo y el riesgo de insolvencia empresarial’, Contabilidad y Negocios, 2017, 12, 23, 22–37, doi: https://dx.doi.org/10.18800/contabilidad.201701.002.

Chiavenato, I., & Sapiro, A., Planeación estratégica: Fundamentos y aplicaciones, México: McGraw-Hill Interamericana, 2017, 3°.

Yu, X., The Fundamental Elements of Strategy. Concepts, Theories and Cases, China: Springer, 2021. [Online]. Available: https://doi.org/10.1007/978-981-33-4713-7

Mind Tools, ‘Developing Your Strategy: What Is the Path to Success?’, 2022. Mind Tools de http://www.mindtools.com/pages/article/developing-strategy.htm

Mojica, F. J., ‘Concepto y Aplicación de la Prospectiva Estratégica’, Revista Med, 2006, 14, 1, 122–131.

Casa, A. D., Chimbolema, J. P., & Reyes, M. E., ‘ANÁLISIS Y RESULTADOS TEÓRICOS DE LA PROSPECTIVA ESTRATÉGICA. UNA RESEÑA DE SU EVOLUCIÓN DESDE 1967 HASTA 2016’, Revista Digital Tambara, 2019, 8, 44, 610–622.

Peña, A. C., & Arango, B., ‘Prospectivos: Estratégia, los benefícios y herramientas construir el futuro.’, Revista Tecnologia e Sociedade, 2011, 7, 12, 1–11.

Mojica, F. J., La prospectiva: Técnicas para visualizar el futuro, Colombia: Legis, 1991.

Pinto, J. P., ‘Las herramientas de la prospectiva estratégica: usos, abusos y limitaciones’, Cuadernos de Administración, 2008, 40, 47–56.

Armijos, L. A., Ortega, D. J., Simbaña, J. A., & Santillán, I. S., ‘MICHEL GODET: EL PROSPECTIVISTA DE LA PROSPECTIVA Y LA PERMANENTE EFECTIVIDAD DE SU MÉTODO EN EL SIGLO XXI.’, Revista Digital Tambara, 2019, 8, 46, 642–654.

Barahona, A., Sanguña, C., Murillo, A., & Pantoja, L., ‘MODELOS PROSPECTIVOS: ANÁLISIS TEÓRICOS, REVISIÓN DE LITERATURA DE ESTUDIOS DESARROLLADOS POR GODET Y MOJICA’, Revista Digital Tambara, 2019, 8, 47, 655–669.

Baldo, D., Da Cunha, P. R., Dos Santos, V., & Leandro, D. A., ‘Relación del Ciclo de Vida Organizacional con la Planificación: Un Estudio con Empresas Prestadoras de Servicios Contables del Estado de Santa Catarina’, Revista de Educação e Pesquisa em Contabilidade, 2014, 8, 4, 383–403.

Angeles, A., Perez-Encinas, A., & Villanueva, C. E., ‘Characterizing Organizational Lifecycle through Strategic and Structural Flexibility: Insights from MSMEs in Mexico’, Global Journal of Flexible Systems Management, 2022, 23, 2, 271–290, doi: https://doi.org/10.1007/s40171-022-00301-4.

Mosca, L., Gianecchini, M., & Campagnolo, D., ‘Organizational life cycle models: a design perspective’, Journal of Organization Design, 2021, 10, 1, 3–18, doi: https://doi.org/10.1186/s41469-021-00090-7.

Fishbein, M., & Ajzen, I., Belief, attitude, intention, and behavior: An introduction to theory and research, Estados Unidos: Addison-Wesley, 1975.

Ajzen, I., ‘Martin Fishbein’s Legacy: The Reasoned Action Approach’, The ANNALS of the American Academy of Political and Social Science, 2012, 640, 1, 11–27, doi: https://doi.org/10.1177/0002716211423363.

Fishbein, M., & Ajzen, I., Predicting and Changing Behavior: The Reasoned Action Approach, Estados Unidos: Psychology Press, 2010.

Martínez, P. C., ‘El método de estudio de caso: estrategia metodológica de la investigación científica’, Pensamiento & Gestión, 2006, 20, 165–193.

Arias, F. G., El Proyecto de investigación: Introducción a la metodología científica, Venezuela: Editorial Episteme, 2012, 6°.

Hernández-Sampieri, R., Fernández, C., & Baptista, M. del P., Metodología de la investigación, México: McGraw Hill Education, 2014, 6°.

Hernández-Sampieri, R., & Mendoza, C. P., Metodología de la investigación. Las rutas de la investigación cuantitativa, cualitativa y mixta, México: McGraw Hill Education, 2018.

Hernández, I., Alcántara, R. J., & Cerón, A., ‘Aplicación del modelo de atributos múltiples de Fishbein en la industria restaurantera’, Mercados y Negocios, 2014, 15, 1, 35–51.

Connellan, T., Inside the magic Kingdom: Seven keys to Disney’s Success, Estados Unidos: Bard Press, 2011.

Published
2024-07-05