Evaluation of University Students Regarding Teaching Competences for the Tutorial Action

  • Alicia Briones-Olvera Instituto Tecnológico Superior del Oriente del Estado de Hidalgo (ITESA), Departamento de Servicios a Estudiantes, Apan, Hidalgo, México
Keywords: tutorial action, teaching competences, university students, integral education

Abstract

Evaluating is a useful activity in higher education institutions to make decisions and contribute to educational quality. The objective of the present investigation was to characterize the perception of university students towards the teaching competences for the tutorial action. With a non-experimental design, a cross-sectional study and with a descriptive scope, participated a non-probabilistic, intentional sample of 724 students from Instituto Tecnologico Superior del Oriente (ITESA) of Hidalgo State, who answered online a questionnaire of 20 items (Alfa= .97), with respect to seven competences: empathic attitude, commitment to the tutorial activity, capacity for the tutorial action, disposition to attend the students, ability to guide the students in academic decisions and satisfaction with the attention received. The results, in general, indicate that 85.5% of students perceive that the tutor competences are good to excellent, while 14.5% consider them as regular to bad, specifically in the empathic attitude competition the highest percentage was observed (55%) in the category of excellent (respect of the tutor towards the group) and the highest percentage in the category of bad (2.5%) was for the climate of trust that the tutor achieved. It is concluded that the tutorial teaching competences in ITESA are adequate but some areas of opportunity should be considered. Finally, it is affirmed that evaluation is an appropriate means to assess the processes in favor of integral education that some institutions currently offer

Author Biography

Alicia Briones-Olvera, Instituto Tecnológico Superior del Oriente del Estado de Hidalgo (ITESA), Departamento de Servicios a Estudiantes, Apan, Hidalgo, México

Maestría en intervención psicopedagógica por el Instituto de Posgrado en Psicoterapia Cognitivo Conductual y licenciatura en Psicología por la Universidad Autónoma del Estado de Hidalgo. Diplomado en Terapia Familiar por la Dirección de Enseñanza e Investigación del Hospital General de Pachuca y grupo MINDER.  Certificada por el Consejo Nacional de Normalización y Certificación de Competencias Laborales (CONOCER) en el estándar de “Tutoría en la Educación Media Superior y Superior”.  Actualmente es coordinadora del Programa de Tutorías del Instituto Tecnológico Superior del Oriente del Estado de Hidalgo (ITESA), en donde implementó el portal de tutoría y el sistema de evaluación a tutores en línea. Pertenece a la Red de Tutorías de ANUIES región Centro Sur

References

Aguilar, J. M., Alías, A., Álvarez, J., Fernández, J.M., Pérez, E.R., & Hernández, A.I. (2015). Necesidades de formación del profesor universitario en competencias relacionadas con la acción tutorial. Revista de Docencia Universitaria, 13(3), 357-375. Recuperado de https://polipapers.upv.es/index.php/REDU/article/view/5433

Álvarez, M. & Álvarez, J. (2015). La tutoría universitaria: del modo actual a un modelo integral. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 18(2), 125-142. doi: http://dx.doi.org/10.6018/reifop.18.2.219671
Amor, M. I. & Dios, I. (2017). La tutoría universitaria: un espacio para la orientación personal, académica y profesional en la formación inicial del profesorado. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 28(1), 119-130. doi:10.5944/reop.vol.28.num.1.2017.19362

Bisquerra, R. (2011). Modelos de orientación e intervención psicopedagógica. Madrid: Wolters Kluwer España, S.A.

Caballo, R. (1996). Evaluación de intervención tutorial. Revista Complutense de Educación, 7(1), 97-118.

Castaño, E., Blanco, A., & Asensio, E. (2012). Competencias para la tutoría: experiencia de formación con profesores universitarios. Revista de Docencia Universitaria, 10(2), 194-2010. Recuperado de https://polipapers.upv.es/index.php/REDU/article/view/6103

Cruz, F., Hernández, I., Ramos, I., Lara, C., & Rodríguez, D.L. (2017). Percepción de los estudiantes de enfermería sobre las tutorías académicas. Revista Electrónica de la Coordinación Universitaria de Observatorios de la Universidad Veracruzana, 3, 84-89. Recuperado de https://www.uv.mx/uvserva/articulos/percepcion-de-los-estudiantes-de-enfermeria-sobre-las-tutorias-academicas/

Fresan, M. & Romo, A. (2011). Programas institucionales de tutoría: una propuesta de la ANUIES. México: Colección documentos ANUIES.

García, R., Cuevas, O., Vales, J. J., & Cruz, I.R. (2012). Impacto del programa de tutoría en el desempeño académico de los alumnos del Instituto Tecnológico de Sonora. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 14(1), 106-121. Recuperado de https://redie.uabc.mx/redie/article/viewFile/299/462

Guzmán, I. & Marín, R. (2011). La competencia y las competencias docentes: reflexiones sobre el concepto y la evaluación. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 14(1), 151-163. Recuperado de https://www.aufop.com/aufop/uploaded_files/articulos/1301588498.pdf

Joao, D., Sotolongo, M., & Martínez, C. C. (2016). Procedimiento para la evaluación del desempeño del personal docente en las universidades públicas angolanas. Ingeniería Industrial, 37(2), 178-189. Recuperado de https://www.redalyc.org/html/3604/360446197007/

Luna, E. & Reyes, E.P (2015). Validación de constructo de un cuestionario de evaluación de la competencia docente. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 17(3), 13-27. Recuperado de https://redie.uabc.mx/redie/article/view/1090/1291

Morales, R., Morales, R., & Bustos M. (2017). Competencias docentes y desempeño: un estudio con profesores universitarios. Revista Publicando, 4(1), 248-269. Recuperado de https://revistapublicando.org/revista/index.php/crv/article/view/522

Pérez, F. J., Martínez, P., & Martínez, M. (2015). Satisfacción del estudiante universitario con la tutoría. Diseño y validación de un instrumento de medida. Estudios Sobre Educación, 29(22), 81-101.

Ponce, L., Olivera, M.E., De la Cruz, A., & Castillo, C.M. (2017). Evaluación de la acción tutorial en la facultad de contaduría pública. Revista Electrónica sobre Educación Media y Superior, 4(7), 1-17. Recuperado de http://www.cemys.org.mx/index.php/CEMYS/article/view/273

Romo, A. & Romero, A. (2015). Cómo mejorar la visión de los programas acreditadores mexicanos, sobre la importancia de la acción tutorial. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 18(2), 145-159. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5097276

Salazar, C. M., Chiang, M. M., & Muñoz, Y. A. (2016). Competencias docentes en la Educación Superior: Un estudio empírico en la Universidad del Bio-Bio. Revista Electrónica Actualidades Investigativas en Educación, 6(1), 1-28. Recuperado de http://www.scielo.sa.cr/pdf/aie/v16n1/1409-4703-aie-16-01-00253.pdf

Trujillo, A., Hurtado, O., & Juárez, C. (2015). Percepciones de los estudiantes sobre desempeño del tutor en el plantel Lic. Adolfo López Mateos, de la Universidad Autónoma del Estado de México: una aproximación desde el pensamiento complejo. Revista Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores, 3(4), 1-17. Recuperado de https://www.dilemascontemporaneoseducacionpoliticayvalores.com/

Villareal, M. G., Nava, A. I, & Urdiales, M. E. (2015). Percepción de estudiantes de psicología sobre la actividad tutorial. Repositorio Académico Digital. Recuperado de http://eprints.uanl.mx/8471/

Zúñiga, J. R. (2017). Percepción del sistema de tutoría universitaria, según los estudiantes del X semestre de las escuelas profesionales de la Facultad de Ciencias y Tecnologías Sociales y Humanidades (Tesis de Maestría). Universidad Católica de Santa María, Perú.
Published
2019-07-05