Importance of emotional intelligence and its impact on the life of higher education students

Keywords: Emotional intelligence, emotions, university, education, stress

Abstract

The main purpose of this work focuses on the great importance that emotional intelligence has gained in recent years and the way, that Goleman (1996) indicates, the union of reason and emotion is essential to understand the development of human intelligence. Moreover, various studies show the importance of developing emotional competencies in the educational context, and more specifically in university students, in our work pretends to make clear in the first instance the relationship stress and emotions, later we present a summary from a physiological view of how the body responds to emotions. We will approach the elements that make up emotional intelligence, all this in order to be able to contribute to the importance and attention that is currently paid to emotional education in high institutions: its value for the life and training of students and for its success. personal and professional.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Operskalski, O. T., Paul, E. J., Colom, R., Barbey, A. K., Grafman, J. (2015). Lesion Mapping the Four-Factor Structure of Emotional Intelligence. Front. Hum. Neurosci. doi.org/10.3389/fnhum.2015.00649.

Triglia, Adrián; Regader, Bertrand; y García-Allen, Jonathan (2018). "¿Qué es la inteligencia? Del CI a las inteligencias múltiples". EMSE Publishing.

Goleman, D. (2010). La práctica de la inteligencia emocional. Editorial Kairós.

Rangel, A. E. N. (2014). Inteligencia emocional. Salud vida, 1.

CORREA, R. (2016). las emociones, causa de gastritis, migrañas y colitis. tienen componentes viscerales. gaceta unam (2010-2019), (4814), 8.

Augusto-Landa, J. M., López-Zafra, E. y Pulido-Martos, M. (2011). Inteligencia emocional percibida y estrategias de afrontamiento al estrés en profesores de enseñanza primaria: propuesta de un modelo explicativo con ecuaciones estructurales (SEM). Revista de psicología social, 26(3), 413-425.

Bisquerra, R. (2012). ¿Cómo educar las emociones? La inteligencia emocional en la infancia y la adolescencia. Esplugues de Llobregrat (Barcelona): Hospital Sant Joan de Déu.

Borrachero, A.B., Brígido, M., Gómez, R. y Bermejo, M.L. (2012). Relación entre autoconcepto y autoeficacia en los futuros profesores de secundaria. International Journal of Developmental and Educational Psychology: INFAD. Revista de Psicología, 1(2), 219-226.

Borrachero, A. B., Brígido, M., Gómez, R., Bermejo, M. L. y Mellado, V. (2011). Las emociones de los futuros profesores de secundaria sobre el aprendizaje y la enseñanza de las ciencias. International Journal of Developmental and Educational Psychology. INFAD Revista de Psicología, 2(1), 521-530.

Brígido, M. y Borrachero, A.B. (2011). Relación entre autoconcepto, autoeficacia y autorregulación en ciencias de futuros maestros de Primaria. International Journal of Developmental and Educational Psychology: INFAD. Revista de Psicología, 1(2), 107-113.

Ariza-Hernández, M. L. (2017). Influencia de la inteligencia emocional y los afectos en la relación maestro-alumno, en el rendimiento académico de estudiantes de educación superior. Educación y educadores, 20(2), 193-210.

Goleman, D. (1996): Inteligencia emocional. Barcelona, Kairós.

Goleman, D. (1998). Working with Emotional Intelligence. Nueva York: Bantam Books.

Kamphaus, R.W. (2005). Clinical assessment of child and adolescent intelligence. Springer Science & Business Media.

S. Legg; M. Hutter (2007). "Universal Intelligence: A Definition of Machine Intelligence". Minds and Machines. 17 (4): 391–444.

Vallès, A., y Vallès, C. (2000): Inteligencia emocional: Aplicaciones educativas. Madrid, Editorial EOS.

Bar-On, R. (1997). Emotional Quotient Inventory (EQ-i): A measure of emotional intelligence. Toronto: Multi Health System.

Brackett, M.A. y Mayer, J.D. (2003). Convergent, discriminant and incremental validity of the competing measures of emotional intelligence. Personality and Social Psychology Bulletin, 29, 1147-1158.

Published
2020-07-05
How to Cite
Alegría Alegría, M., & Sánchez Zúñiga, D. M. (2020). Importance of emotional intelligence and its impact on the life of higher education students. TEPEXI Boletín Científico De La Escuela Superior Tepeji Del Río, 7(14), 20-25. https://doi.org/10.29057/estr.v7i14.5671