Judges' validation of an Emotional Education Program for Adolescents in times of the COVID-19 pandemic

Keywords: Mental health, , emotional competencies, confinement by COVID-19, students

Abstract

The objective of this research was to carry out the validation by judges of an emotional education program, as a support to address mental health problems derived from the emotional alterations that the confinement caused by COVID-19 brought to the adolescent student population. It is a quantitative research with a descriptive scope and a cross-sectional design. A total of ten judges from five universities nationwide participated in the study, who were selected based on a non-probabilistic sampling by experts. The program was designed based on the theoretical model of emotional competencies proposed by Rafael Bisquerra. Eight sessions lasting eighty minutes each were generated. A questionnaire prepared expressly for validation by expert judges was used. The results indicate that 100% of the judges considered that the program is adequate for its application in terms of objectives, procedure and expected results. It is concluded that the design of the program is adequate and suitable for its application, anticipating that adolescents will benefit from their participation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

José Salvador Jiménez-Azpeitia, Universidad Autónoma del Estado de Hidalgo
Intern of the Lic. in Psychology of the Autonomous University of the State of Hidalgo
Andrómeda Ivette Valencia-Ortiz, Universidad Autónoma del Estado de Hidalgo
Full-time Research Professor, Academic Area of ​​Psychology, Institute of Health Sciences, UAEH. Member of the National System of Researchers. PRODEP desirable profile. Member of the Emotional Health Academic Body.
Flor Angélica Resendiz-Canales, Universidad Autónoma del Estado de Hidalgo
Intern of the Lic. in Psychology of the Autonomous University of the State of Hidalgo

References

Aguilera, P. (6 y 7 de marzo de 2008). The Social and Emotional Aspects of Learning (SEAL): La educación emocional en Inglaterra. [Presentación en papel] IV Jornades d’ Educació Emocional. EDUCACIÓ PER A LA CIUTADANIA: la dimensió emocional. https://docplayer.es/9308011-The-social-and-emotional-aspects-of-learning-seal-1-la-educacion-emocional-en-inglaterra.html

Bisquerra, R. (2006). Orientación pedagógica y educación emocional. Estudios sobre Educación, 11, 9-25.

Bisquerra, R. (2011). Educación emocional. PADRES Y MAESTROS. (337), 5-8.

Bisquerra, R. & Pérez, N. (2007). Las competencias emocionales. Educación XXI, 10, 61-82. https://doi.org/10.5944/educxx1.1.10.297

Brackett, M. & Castillo, R. [Educarchile] (6 de mayo de 2021). Charla online - Método Ruler: Educación en Inteligencia Emocional. [Archivo de Vídeo]. Youtube. https://www.youtube.com/watch?v=JDPF3oK3bd8

Cabero, A. J. & Llorente, C. M. C. (2013). La aplicación del juicio de experto como técnica de evaluación de las tecnologías de la información (TIC). Revista de Tecnología de Información y Comunicación en Educación, 7 (2) pp.11-22. http://tecnologiaedu.us.es/tecnoedu/images/stories/jca107.pdf

Casassus, J. (2017). Una introducción a la educación emocional. RELAPAE, (7), 121-130.

Cabello, E., Pérez, N. Ros, A. & Filella, G. (2019). Los programas de educación emocional happy 8-12 y happy 12-16. evaluación de su impacto en las emociones y el bienestar. REOP, 30(2), 53-66.

Espinosa, C., & Gregorio, M. (2018). La educación emocional en Educación infantil. Publicaciones didácticas. (100), 84-92.

Fernández-Berrocal P. (2021). Inteligencia emocional. Biblioteca de psicología. Bonallletra Alcompas S. L..

Larrea-Schiavon, Silvana, Lina López-Lalinde, Isabel Vieitez Martínez, Ricardo Regules, Juan Pablo Gutiérrez, René Nevárez, Cristina Mac Gregor, Pablo López, Nicole Haberland, & Thoai Ngô. (2021). Resultados del estudio sobre violencia en la era COVID-19 (VoCes-19): Línea base reporte." Mexico: Population Council. https://doi.org/10.31899/sbsr2021.1049

Naciones Unidas. (13 de mayo de 2020). Informe de políticas: La COVID-19 y la necesidad de actuar en relación con la salud mental. https://www.un.org/sites/un2.un.org/files/policy_brief_-_covid_and_mental_health_spanish.pdf

Organización Panamericana de la Salud (15 de septiembre, 2021). Los niños, niñas y adolescentes están profundamente afectados por la pandemia de COVID-19, afirma la directora de la OPS. https://www.paho.org/es/noticias/15-9-2021-ninos-ninas-adolescentes-estan-profundamente-afectados-por-pandemia-covid-19

Organización Mundial de la Salud. (2022). Informe mundial sobre salud mental. https://www.who.int/es/publications/i/item/9789240050860

Pérez-Escoda, N., Fillella, G., Alegre, A. & Bisquerra, R. (2012). Desarrollo de la competencia emocional de maestros y alumnos en contextos escolares. Electronic Journal of Research in Educational Psychology. 10(3), 1183-1208.

Sánchez-Calleja, L., García-Jiménez, E., & Rodríguez-Gómez, G. (2016). Evaluación del diseño del programa AedEM de Educación Emocional para Educación Secundaria. RELIEVE. 22 (2), 1-25. http://dx.doi.org/10.7203/relieve.22.2.9422

Viloria, C. (2005). La educación emocional en edades tempranas y el interés de su aplicación en la escuela. Tendencias Pedagógicas. 10, 109-123.

Yale University. (s.f.). What is RULER? – RULER Approach. Recuperado el 9 de octubre de 2022, de https://www.rulerapproach.org/about/what-is-ruler/

Published
2022-12-05
How to Cite
Jiménez-Azpeitia, J. S., Ortega-Andrade, N. A., Valencia-Ortiz, A. I., & Resendiz-Canales, F. A. (2022). Judges’ validation of an Emotional Education Program for Adolescents in times of the COVID-19 pandemic. Educación Y Salud Boletín Científico Instituto De Ciencias De La Salud Universidad Autónoma Del Estado De Hidalgo, 11(21), 30-35. https://doi.org/10.29057/icsa.v11i21.10088

Most read articles by the same author(s)