Psychosocial Aspects Before and After of the Competition of Agonist Behavior in Basketball

  • AA López-Niño Universidad Anáhuac
Keywords: Psychosocial aspects, Agonist behavior, Basketball

Abstract

Sport is composed of varied and broad factors, not only consists of developing a technique, physical preparation, or a form of play, its structure is a complex system Martín y Lago (2005). This complexity is due to the fact that, from the sporting point of view, decisional motor gestures are made, within the intentional technical actions, Anguera, (2005), being necessary to consider the cognitive, affective and human values ​​that permeate training and competitions, that beyond the preparation of athletes, the coach must form good people and socially productive. One of the fundamental elements in the sports preparation is to work the psychological aspect of the athletes, specifically in the young athletes, because by means of it, the mental strength, the combativeness, the spirit of transcending are reflected, and thus the player he becomes an agonist, he does not stop fighting no matter how inexperienced he may be, looking for new challenges, supporting and managing better the triumphs and defeats that are inherent in the practice of sports. The study was conducted to determine the psychosocial aspects of the agonist behavior of the 16 basketball players of the youth category 2011 - 2012 of the men's team, of the School of Sports Sciences of the Universidad Anáhuac México, through the use of two instruments of measurement: competitive behavior and inventory of psychological performance of measurement; under the design of pretest - posttest, in a period from January 11 to June 10, 2017.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aldana, R. (2013/12/26). Psicopedia. Agresividad: ¿nacemos violentos o aprendemos a serlo? Disponible de http://psicopedia.org/2335/agresion-nacemos-violentos-oaprendemos-a-serlo/

Anguera, M. (2005). Planteamiento metodológico al servicio de la comprensión de la complejidad en los deportes de equipo. En Martín, R. & Lago, C. Deportes de equipo: comprender la complejidad para elevar el rendimiento. pp. 133 - 148. Barcelona, España: INDE.

Arena, M. (2012). El espíritu competitivo griego: el Agón. Disponible en: http://www.pokexperto.net/foros/index.php?topic=28913.0;nowap

Bustamante, M. (2008). Método formación – acción en el desarrollo de competencias profesionales. Cuadernos de Docencia Universitaria, Versión electrónica 1 (1). Disponible de: http://dta.utalca.cl/ojs/index.php/cdocencia/article/viewFile/10/22 Cagigal, J. (1990). Deporte y agresión. Madrid, España: Alianza.

Carrasco, D., Carrasco, D. y Carrasco, D. (2014). Psicología del deporte. Universidad Politécnica de Madrid. Disponible en: http://futbolcarrasco.com/wpcontent/uploads/2014/08/futbolcarrascoinef4curso4.pdf

Chapi, J. (2012). Una revisión psicológica a las teorías de la agresividad. Revista electrónica de psicología Iztacala, 15 (1). Disponible en: http://www.iztacala.unam.mx/carreras/psicologia/psiclin/vol15num1/Vol15No1Art5. pdf

Córdoba, R. (2012/04/03). Psicoletra. La sublimación. Disponible en: http://www.psicoletra.com/2012/04/la-sublimacion.html

Consejería de Educación y Cultura, (2004). Prevención de riesgos específicos en centros educativos. Disponible en: https://www.carm.es/web/pagina?IDCONTENIDO=3794&IDTIPO=246&RASTRO =c801$m4331,4330

Dorado, A. (2012). El fomento de la deportividad a través de la educación en valores y el juego limpio. Revista Andaluza de Documentación sobre el Deporte, 3. Disponible en: https://www.diba.cat/documents/467020/1973025/fomento+de+la+deportividad.pdf/851de6d4-2c9a-4aed-a72a-3a463944086d

Especialistas Deportivos Asociados (1995). Instrumentos y protocolos de psicodiagnóstico deportivo. CDMX, México: ENED CONADE

Eraso, I. (2012/06/04). Emocreativos. Diferencia entre temperamento, carácter y personalidad. Disponible en: https://emocreativos.com/2012/06/04/diferencia-entre-temperamentocaracter-y-personalidad/

García, A. (2016/06/23). Sociólogos. Sobre la satisfacción de las necesidades humanas. Disponible en http://ssociologos.com/2016/06/23/la-satisfaccion-las-necesidadeshumanas/

Gagliardi, G. (2011). La Ilíada de Homero, lectura y comentarios. Disponible de: http://letrasuruguay.espaciolatino.com/aaa/gagliardi_guillermo/la_iliada_de_homero.htm

Garzarelli, G. (2015). La competencia en el deporte. Psicología del deporte, [online] Sevilla, España: psicologia-online. Disponible en: http://www.psicologiaonline.com/ebooks/deporte/competencia.shtml

Gould, D., Dieffenbach, K., & Moffett, A. (2002). Psychological Talent and its development in olimpic champions. Journal of Applied Sport Psychology, 14, 177-210.

Guerri, M. (2012). La agresividad, conceptos y teorías. Psicoactiva. Disponible en: https://www.psicoactiva.com/blog/la-agresividad/

Hernández, J. (2005). Análisis de las estructuras del juego deportivo. Fundamentos del deporte. Barcelona, España: INDE.

Loo, V. (2011). Psicología infantil y de la adolescencia. Teoría psicológica. Sigmund Freud. Disponible en: http://www.maestroloo.com/maestroloo/psicologaclnica/teoriapsicoanaliticasigmundfreud

López, M. (2016). Desarrollo de la combatividad a través de métodos intensivos en la preparación física del equipo jaguares categoría cadetes. (Documento inédito). CDMX, México: ENED

López, R. (2016). El Argón. El educador físico. Disponible en: https://ricardoglopez.blogspot.mx/2016/01/el-agon_14.html

Martín, R. & Lago, C. (2005). Deportes de equipo: Comprender la complejidad para elevar el rendimiento. Barcelona, España: INDE.

Moise, C. (2011). Psicoanálisis y comunidad. La violencia es una conducta socialmente aprendida. Disponible en: http://psicoanalisisycomunidad.blogspot.mx/2011/09/laviolencia-es-una-conducta.html

Mora, J. & Chapado, F. (2008). Visión actual de la psicología. Sevilla, España: Wanceulen.

Navlet, M. (2011). Ansiedad, Estrés y Estrategias de Afrontamiento en el ámbito deportivo: Un estudio centrado en la diferencia entre deportes. Universidad Complutense de Madrid Facultad De Psicología. España.

Pérez, M., Borras, J., & Zubieta, X. (2007). Exhibicionismo. Sexo. Disponible en: http://www.elmundo.es/elmundo/2007/08/08/sexo/1186590377.html

Piqueras, J. (2012). Fortaleza Mental, Clave del rendimiento deportivo. ¿Qué se entiende por Fortaleza Mental? Disponible en: http://www.fnclm.com/wordpress/wpcontent/uploads/Fortaleza_Mental.pdf

Piqueras, J., Ramos, V., Martínez, A., & Oblitas, L. (2009). Emociones negativas y su impacto en la salud mental y física. Suma Psicológica, Revista Digital 16 (2). Disponible de: http://www.redalyc.org/pdf/1342/134213131007.pdf

Quintero, J. (2007). Abraham Maslow y su teoría de la motivación humana. Venezuela: Universidad Fermín Toro. Disponible de: http://doctorado.josequintero.net/

Reyes, R. (2012/12/8). Diferencia entre conducta y comportamiento. Psicología. Disponible en: http://comoporque.blogspot.mx/2012/04/diferencia-entre-conducta-y.html

Rojas, L. Robinson, I. & Viviescas, M. (2009). El juego como potencializador del desarrollo del pensamiento lógico matemático, en niños de 5 a 6 años del grado transición, del Colegio Club de Desarrollo Mundo Delfín. Universidad de San Buenaventura: Bogotá, Colombia.

Ruiz, J. (2013). Las tres fases teóricas Adlerianas. Adleriana. Disponible en: http://adleriana.blogspot.mx/2013/03/conceptos-teoricos-fundamentales-2_10.html

Samaniego, S. (2011). La civilización del Agón. La tortuga de Aquiles. Disponible en: https://asusanazan.wordpress.com/2011/02/13/la-civilizacion-del-agon/

Sanabria, M. A. (1985). Psicología del deporte y del ejercicio físico. Cúpula, Revista Digital, 9 (8). Disponible en: http://www.binasss.sa.cr/bibliotecas/bhp/cupula/v9n181985/art3.pdf

Sarasqueta, G. (2014). Deporte y personalidad. Disponible en: http://www.lavanguardia.com/estilos-de-vida/20140828/54414439029/deporte-y personalidad.html

Trenchi, N. (2016). Padres hoy. La competencia en los niños. Disponible en http://www.padreshoy.uy/la-competencia-los-ninos-n964220

Vasalo, C. (2001). Competitividad en Deportes Infantiles. PubliCE Standard, Revista Digital. Disponible en: https://g-se.com/es/journals/publice-standard/artículos/competitividad-en-deportes-infantiles-97

Verísimo, P. (2012). Agresión y violencia, una dimensión social. Clip Psicólogos online Disponible en https://clicpsicologos.wordpress.com/2012/04/18/agresion-yviolencia-una-dimension-social/

Vives, J. (2012). Psicología del rendimiento. ¿Qué es la psicología del rendimiento? Disponible en https://joanvives.wordpress.com/2012/10/15/blog-personal-de-joanvives-ribo/

Weinberg, R. y Gould, D (2010). Fundamentos de psicología del deporte y del ejercicio físico. Madrid: Editorial Medica Panamericana.
Published
2018-12-05
How to Cite
López-Niño, A. (2018). Psychosocial Aspects Before and After of the Competition of Agonist Behavior in Basketball. Educación Y Salud Boletín Científico Instituto De Ciencias De La Salud Universidad Autónoma Del Estado De Hidalgo, 7(13), 41-48. https://doi.org/10.29057/icsa.v7i13.3462