Drug abuse in adolescence. Towards an education for prevention from a bioethical perspective
Abstract
The abuse of alcohol, tobacco and other drugs and their consequences for health are an emerging problem that directly affects the adolescent population worldwide. This is considered to be due, among other factors, to a crisis of values, a consequence of a series of economic and cultural social political changes that are reflected in society; That is why we are looking for alternatives that improve quality, coverage of addiction services as well as actions that favor preventive care for healthy development based on a culture of values education. The latter, from its relationship with bioethics, is the emphasis on this article.
Downloads
References
Adrián Serrano, J. E., & Rangel Gascó, E. (2010). Aprendizaje y desarrollo de la personalidad. La transcición adolescente y la educación. SAP001.
Awuapara Flores, S., & Valdivieso Vargas, M. (2013). Características bio-psicosociales del adolescente. Odontología pediátrica, 119-128.
Centro de Integración Juvenil. (2018). Drogas: las 100 preguntas. México: Centros de Integración Juvenil A.C.
Fernández Hermida, J. R., & Secades Villa, R. (2010). Ética y prevención de consumo de drogas. Revista española de drogodependencia, 4-20.
Matalí Costa, L., Pardo Gallego , M., Trenchs Sainz de la Maza, V., Serrano Troncoso, E., Gabaldon Fraile, S., & Luaces Cubells, C. (2009). Consumo de drogas en adolescentes: dilema ético en el abordaje diagnóstico terapeútico. Anales de pediatría, 386-390.
Organización Mundial de la Salud (2019). Drogadicción.
Plan Nacional de Desarrollo. (2019-2024). Plan Nacional de Desarrollo. México.
Schiemper Junior, B. R. (2018). Bioética en el amparo de personas dependientes de drogas psicoactivas en comunidades terapéuticas. Revista Bioética, 47-57.
Secretaría de Salud. (2019). Informe sobre la Situación del Consumo de Drogas en México. México: Secretaría de Salud.
Copyright (c) 2020 Jocelyn G. Fernández-Ángeles
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.