Bioethics in Hospital Pedagogy

Keywords: Hospital Pedagogy, Education, Bioethics, Inclusive Education

Abstract

The purpose of this article is to analyze the fundamentals of hospital pedagogy and its relationship to bioethics. The hospitalization of a girl or boy implies a traumatic and distressing experience, in which they associates the pain and discomfort of environments outside their daily life, making it a difficult situation to face, in addition to it, several of them are of school age (Murillo, 2017); so an intervention that considers the needs of patients for the continuation of their physical, psychic and social development becomes inescapable. In this sense, pedagogy arises as an opportunity to make up for the educational training of girls and boys during their stay in the hospital, it is worth mentioning that this has as its purpose the socio-educational care of individuals who are in a situation of chronic illness, regardless of their social, cultural or economic status, so classes in the hospital can generate a reduction of anxiety in the face of the unknown, besides it helps to forget their illness and generate new relationships. In this sense, bioethics allows to development the skills to make decisions in the face of dilemmatic situations.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aguilar-Orozco, N. (2013). Bioética global. Revista Bio Ciencias, 2(3), 63-65.

Bustos, C., & Cornejo, R. (2014). Sentidos del trabajo en docentes de aulas hospitalarias: Las emociones y el presente como pilares del proceso de trabajo. Psicoperspectivas, 3(2).

Calvo, I. (2017). La pedagogía hospitalaria: clave en la atención al niño enfermo y hospitalizado y su derecho a la educación. (U. d. Salamanca, Ed.) Aula, 23, 33-47. doi: http://dx.doi.org/10.14201/aula2017233347.

Coll, C., Marchesi, Á., & Tedesco, J. C. (2009). Calidad, equidad y reformas en la enseñanza. Reformas educativas. Madrid: Santillana.

Constitución Política de los Estados Unidos Mexicanos. (2017). Diario Oficial de la Federación.

Cubas, B. F., León, J., & Ñique, C. C. (2018). Educar en Bioética: Retos para el profesor universitario de ciencias de la salud. Med Hered, 29, 46-51.

Fernández, M. (2000). La pedagogía hospitalaria y el pedagogo hospitalario. Tabanque, 15, 139-149).

Fernández, V. C., Orrego, A. J., & Zamora, O. M. (2018). Los Docentes Hospitalarios: Características personales al servicio de la Pedagogía (tesis de pregrado). Obtenido de Pontificia Universidad Católica de Valparaíso: Viña del Mar.

Guillén, M., & Mejía, A. (2002). Actuaciones educativas en aulas hospitalarias. Atención escolar a niños enfermos. . Madrid: Narcea.

Lizasoáin, R. O. (2016). Pedagogía hospitalaria Guía para la atención psicoeducativa del alumno enfermo. Madrid: Síntesis.

Lorig , K.,Ritter, P., Villa, F. & Piette J. (2018). Spanish diabetes self-management with and without automated telephone reinforcement. Diabetes Care, 31(3), 408–14.

Martín, J. (2019). Proyecto Horizontes. Propuesta metodológica de gamificación de la pedagogía hospitalaria basada en la bioética narrativa y en el modelo de humanización de la asistencia a los menores hospitalizados. En B. Robles del Olmo, Pedagogía de la Bioética Comunicaciones del I Congreso Internacional de Bioética . Fundacióń Víctor Grífols i Lucas.

Murillo, S. M. (2017). Una mirada desde la pedagogía hospitalaria a la relación del niño con el juguete en el Hospital Infantil Santa Ana (Tesis de Pregrado). Corporación Universitaria Lasallista, Caldas-Antioquia. Obtenido de http://repository.lasallista.edu.co/dspace/bitstream/10567/2179/1/Mirada_PedagogiaHospitalaria_relacion_nino_juguete.pdf

Pérez Tamayo, R., Lisker, R., & Tapia, R. (2008). La construcción de la bioética, textos de bioética. 1, 17 - 22.

Semper, G. A., Sánchez, C. Z., Brito, P. K., Cañete, V. R., & Álvarez, E. M. (may.-jun. de 2018). Pedagogía de la bioética y ética de la pedagogía. Una relación virtuosa. Revista Médica Electrónica, 40(3).

UNESCO. (2017). Guía par asegurar la inclusión y la equidad en la educación. Guía par asegurar la inclusión y la equidad en la educación. París, Francia: UNESCO.

Violant, V., Molina, M., & Pastor, C. (2011). Pedagogía Hospitalaria. Bases para la atención integral. Barcelona: Laertes.

Published
2020-07-05