The roundabout of famous people: history and funerary art.

Keywords: Funeral art, pantheons, tombs, cementeries, funeral culture

Abstract

The objective of this article is to recover the history of the Rotunda of Illustrious Persons, an enclosure that pays homage to Mexican personalities whose work deserved to be recognized in this way and that within funerary art represents an expression of great artistic quality when materialized in their monuments. a way to commemorate the deceased, as well as a Cultural Heritage. The study of this type of works has developed themes ranging from the history of pantheons to the description and identification of artistic elements of the tombs. The rituals and representations of death have opened lines of research that describe and analyze the way in which each culture provides a place for its dead. This text is part of a line of research dedicated to funerary art and presents the history of the Rotunda, highlighting the characters that lie in it and, based on the analysis typology of Ramírez (1980), the eight tombs are described. of the only women who have been recognized to be in this place, in the same way, they were chosen eight tombs of men of recognized trajectory were chosen to detail the elements that make these spaces works of art worthy of recovery.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Camarillo Navarrete, Jesús Edgar. (2021). Cementerios y ciudades: el reflejo de habitar, México, Tesis de licenciatura en Geografía Humana, Universidad Autónoma Metropolitana.

Decreto Rotonda de Personas Ilustres. Recuperado de: (www.ordenjuridico.gob.mx/Publicaciones/Compilacion/1036, 2017)

Diario Oficial de la Federación. (2003). “Decreto por el que se establecen las bases y procedimientos que rigen la Rotonda de las Personas Ilustres, del Panteón Civil de Dolores”, 4 de marzo, México. Recuperado de: http://www.ordenjuridico.gob.mx/Publicaciones/Compilacion/1036.pdf.

Diario Oficial de la Federación. (2019). “Decreto por el que se declaran como personas ilustres Valentín Campa y Arnoldo Martínez Verdugo”, 22 de noviembre, México. Recuperado de: https://www.dof.gob.mx/nota_detalle.php?codigo=5579603&fecha=22/11/2019.

Flores, Hortensia. (2007). “¿Sólo existen hombres ilustres?”, MujeresNet.info, febrero, México. Recuperado de: http://www.emujeres.net/entretuyyo/200709-hombres-ilustres-hortensia-flores.php)

Guevara Ruiz, José Francisco. (2006). La producción artística de los Talleres de Mármoles Biagi Hermanos en la ciudad de San Luis Potosí, 1901-1914. Tesis de doctorado. Universidad Autónoma de San Luis Potosí, México, p.69.

Hernández Castro, Brenda. (2013). El Panteón Civil de Dolores y la Rotonda de las Personas Ilustres, la Segunda sección del Bosque de Chapultepec. El Aniversario de la inauguración del Mercado América, la Parroquia Nuestra Señora de Guadalupe, Facultad de Filosofía y Letras, UNAM, tesis, México.

Herrera Moreno, Ethel. (2004) “El Panteón de Dolores y sus inicios”, Boletín de Monumentos Históricos, Tercera Época, N.2, Instituto Nacional de Antropología e Historia, México, pp.77-90.

Herrera Moreno, Ethel. (2005). “Tipología arquitectónica de los monumentos funerarios del Panteón de la Piedad de la Ciudad de México”, Apuntes, vol.18, N.1-2, México, pp.106-117.

Martínez, Margarita. (2020). Los Investigadores de Espacios y Cultura Funerarios, México, Red Mexicana de Estudios de Espacios y Cultura Funerarios, A.C.

Ramírez, Fausto. (1980). “Tipología de la escultura tumbal en México 1850-1930”, UNAM, México.

Torres, Delci. (2006). “Los rituales funerarios como estrategias simbólicas que regulan las relaciones entre las personas y las culturas”, Sapiens, N. 2, diciembre, Universidad Pedagógica Experimental Libertador, Caracas, Venezuela, pp. 107-118.

Vázquez Ángeles, Jorge. (2011). “Una tumba para llorar”, Casa del Tiempo, N.49, México, pp.34-38.

Published
2023-07-05
How to Cite
Arenas-García, R., Hernández-Carballido, E. L., & Ortiz-Roche, M. E. (2023). The roundabout of famous people: history and funerary art. MAGOTZI Boletín Científico De Artes Del IA, 11(22), 6-18. https://doi.org/10.29057/ia.v11i22.10681