Fibers, fabrics adn threads, seen from art

Keywords: Embroidery, contemporany art, textile art

Abstract

Since the twentieth century, art has undergone a change, since it has not only conformed to the development of traditional classical techniques attributed to fine arts. In their search, the artists have transgressed the use of materials, formats and supports. Currently it is possible to find a large group of works that are the result of having retaken an ancestral discipline, we refer to the use of weaving and embroidery to create a new art, taking it to galleries, museums and open spaces to give it a meaning that goes beyond tradition. In this new type of practice, the sculptures or installations of Sheila Hicks, Francoise Grossen and Ewa Jarosznska, among others, stand out. These authors use different types of natural fibers to create this type of textile art, which, It is also known today as Fiber art. With the development of this research, it was observed that contemporary artists have followed in the footsteps of the first pioneering artists in the use of threads, fibers and fabrics in art, and with this they have achieved a greater openness so that textiles are no longer viewed solely as a minor art or craft.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Angulo, A., & Martìnez, M. M. (2016). El mensaje esta en el tejido. México: Futura Textos.

Blanca, R. M. (2014). El bordado en lo cotidiano y en el arte contemporáneo. Feminismo, 2(3), 1-13. Obtenido de www.feminismos.neim.ufba.br

Bondía Fernández, C. (2014). Artes textiles en el 2012. Nuevas tendencias en el arte textil contemporáneo preservación , material y conceptual, Museo Reyna Sofía, 254.

Corral, R. (2015). Batik- arte textil milenario. Arte y sociedad. Revista de Investigación (8), 1-9.

De la Colina Tejada, L., & Chinchón Espino, A. (2012). El empleo del textil en el arte: aproximaciones a una taxonmía. Espacio, Tiempo y Forma. Serie V, T.4, 179-194. Madrid: Universidad Nacional de Educación a Distancia.

Elderton, L., & Morrill, R. (2019). Vitamina T, Threads & Textiles. Nueva York: Phaidon.

Guasch, A. (2000). El arte ultimo del siglo XX. Madrid: Alianza Forma.

Heidegger, M. (1992). El origen de la obra de Arte en Arte y Poesia. FCE.

Leonis, D. (2013). La producción Textil como actividad doméstica de los cazadores-recolectores prehispanicos en la región Pampeana, Arg. Intersecciones de Antropología, 16(1), 131-144. Obtenido de http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1850-373X2015000100008

Rodríguez Peinado, L. (2003). El textil en la antigüedad y la Alta Edad Media. Madrid: Facultad

Sierzputowski, Kate. (14 de Enero de 2019). Colossal. Obtenido de Materiales de alfombra Deadstock Transformados en un jardiín de coral inmersivo por Vanessa Barragao: https://www.thisiscolossal.com/2019/01/coral-garden-by-vanessa-barragao/

Staugaitis, L. (7 de Junio de 2019). Colossal. Obtenido de Las instalaciones texturales de Shoplifter sumergen a los visitantes en las cuevas de neón: https://www.thisiscolosal.com/2019/06/shoplifter/

Simón, M. F. (2008). Fibras 09. Arte textil contemporáneo. Madrid: Caja Madrid.

Tobon, P, et. (2001). Del arte objetual al arte de concepto,Epiologo sobre la sensibilidad posmoderna. Madrid: Akal.

Yllades, M. E. (2015). El textil: del mito del origen a la era multimedia. El textil: del mito del origen a la era multimedia, 371. Valencia, España: Universidad Politécnica de Valencia. Recuperado el 8 de junio de 2017, de https/riunet.upv.es/bitstream/handle/10251/57488/YLLADES%20-%20El%20textil%34

Published
2022-01-05
How to Cite
Caporal Gaytán, J. M., Ledezma Campos, M. A., & Rodríguez Arévalo, J. (2022). Fibers, fabrics adn threads, seen from art. MAGOTZI Boletín Científico De Artes Del IA, 10(19), 37-43. https://doi.org/10.29057/ia.v10i19.7879