The corporality of listening
Plurisensory perception induced by experimental sound sculpture
Abstract
In the following essay the perception of sound is proposed, in relation with on artistic proposals that promote multisensory experiences, space and time, in the context of today sound sculpture, I refer under the same concept those artistic manifestations that involve sound as a detonating agent of the corporality of listening, the art pieces that we will review in this text give “corporality” to the sound, evidencing and even enhancing the perception of its physicality.
In the understanding that sound is an entity in itself, in constant change, and that the body of the listener is an organ that takes an active place, the works announced here seek an event between these agents, the sound sculptures are a point of encounter between the sounds of these. "It is not about the temporal dimension of the acoustic event but its spatial dimension" (Rebentisch, 2018, p.256), the active participation of the listener-spectator in the execution of the artistic experience, collaborator and producer of situations, is crucial the presence of the corporeality of listening.
Downloads
References
Amador, J (2016) . ¿Qué es un Room Tone?, por qué y cómo grabarlo. - Filmyk. Recuperado el enero 18, 2021, de https://filmyk.com/que-es-un-room-tone-como-grabarlo/
Anzieu, D. (2013). La Envoltura Sonora. En , El Yo-Piel (pp. 170-187). España: Biblioteca Nueva. ISBN: 9788470303074
Ariza, J. (2008). Las imágenes del sonido. Cuenca: Ediciones de la Universidad de Castilla-La Mancha. ISBN: 8484276511
Bishop, C., 2016. Infiernos Artificiales. 1st ed. Ciudad de México: Taller de Ediciones Económicas. ISBN: 6079651955
Campos Fonseca, S. (2020). Sonoridades supervivientes. LiminaR Estudios Sociales y Humanísticos, 18(2), 91–112. https://doi.org/10.29043/liminar.v18i2.760
Cox, C. (2009). Sound art and the sonic unconscious. Organised Sound. https://doi.org/10.1017/S1355771809000041
DeLanda, M. (2011). SITAC IX. Teoría y práctica de la catástrofe: Viviendo al borde del caos- YouTube." https://youtu.be/slbrwHnMTyk . Fecha de acceso 30 oct.. 2020.
Evens, A. (2005). Sound ideas. Minneapolis: University of Minnesota Press. ISBN: 081664537X
Gabriel, M., 2016. La ontología trascendental en contexto. En: M. Ferraris, Q. Meillassoux, M. Gabriel, G. Harman, M. Ramírez, L. Ralón, M. García and G. Flores Peña, ed., El
nuevo realismo: la filosofía del siglo XXI. Ciudad de México: Siglo XXI. ISBN: 6070307410
Harrison, J. (1998). Sound, space, sculpture: some thoughts on the ‘what’, ‘how’ and ‘why’ of sound diffusion. Organised Sound, 3(2), 117–127. https://doi.org/10.1017/s1355771898002040
Keylin, V. (2015). Corporeality of Music and Sound Sculpture. Organised Sound, 20(2), 182–190. https://doi.org/10.1017/S1355771815000060
Perniola, M., 2002. El Arte Y Su Sombra. Madrid: Cátedra. ISBN: 8437619920
Perniola, M., 2016. El Arte Expandido. Madrid: Casimiro Libros. ISBN: 8415715765
Ralón, L., 2016. Hacia una nueva cuaternidad: Graham Harman y la Ontología Orientada a Objetos. En: M. Ferraris, Q. Meillassoux, M. Gabriel, G. Harman, M. Ramírez, L.
Ralón, M. García and G. Flores Peña, ed., El nuevo realismo: la filosofía del siglo XXI. Ciudad de México: Siglo XXI. ISBN: 6070307410
Ramírez, M., 2016. Presentación del nuevo realismo. En: M. Ferraris, Q. Meillassoux, M. Gabriel, G. Harman, M. Ramírez, L. Ralón, M. García and G. Flores Peña, ed., El nuevo realismo: la filosofía del siglo XXI. Ciudad de México: Siglo XXI. ISBN:6070307410
Rebentisch, J., 2018. Estética De La Instalación. 1st ed. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Caja Negra. ISBN:9871622694
Silleras, R. (2015). Sólido y sonido: posibilidades creativas de la conjunción del sonido con medios en estado sólido en la escultura sonora contemporánea [Editorial Universitat Politècnica de València.]. ISBN: 9788490484357