The corporality of listening

Plurisensory perception induced by experimental sound sculpture

Keywords: listening, multisensory perception, contemporary sculpture, sound art

Abstract

In the following essay the perception of sound is proposed, in relation with on artistic proposals that promote multisensory experiences, space and time, in the context of today sound sculpture, I refer under the same concept those artistic manifestations that involve sound as a detonating agent of the corporality of listening, the art pieces that we will review in this text give “corporality” to the sound, evidencing and even enhancing the perception of its physicality.

In the understanding that sound is an entity in itself, in constant change, and that the body of the listener is an organ that takes an active place, the works announced here seek an event between these agents, the sound sculptures are a point of encounter between the sounds of these. "It is not about the temporal dimension of the acoustic event but its spatial dimension" (Rebentisch, 2018, p.256), the active participation of the listener-spectator in the execution of the artistic experience, collaborator and producer of situations, is crucial the presence of the corporeality of listening.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Amador, J (2016) . ¿Qué es un Room Tone?, por qué y cómo grabarlo. - Filmyk. Recuperado el enero 18, 2021, de https://filmyk.com/que-es-un-room-tone-como-grabarlo/

Anzieu, D. (2013). La Envoltura Sonora. En , ​El Yo-Piel (pp. 170-187). España: Biblioteca Nueva. ISBN: 9788470303074

Ariza, J. (2008). Las imágenes del sonido. Cuenca: Ediciones de la Universidad de Castilla-La Mancha. ISBN: 8484276511

Bishop, C., 2016. Infiernos Artificiales. 1st ed. Ciudad de México: Taller de Ediciones Económicas. ISBN: 6079651955

Campos Fonseca, S. (2020). Sonoridades supervivientes. LiminaR Estudios Sociales y Humanísticos, 18(2), 91–112. https://doi.org/10.29043/liminar.v18i2.760

Cox, C. (2009). Sound art and the sonic unconscious. Organised Sound. https://doi.org/10.1017/S1355771809000041

DeLanda, M. (2011). SITAC IX. Teoría y práctica de la catástrofe: Viviendo al borde del caos- YouTube." https://youtu.be/slbrwHnMTyk . Fecha de acceso 30 oct.. 2020.

Evens, A. (2005). Sound ideas. Minneapolis: University of Minnesota Press. ISBN: 081664537X

Gabriel, M., 2016. La ontología trascendental en contexto. En: M. Ferraris, Q. Meillassoux, M. Gabriel, G. Harman, M. Ramírez, L. Ralón, M. García and G. Flores Peña, ed., El

nuevo realismo: la filosofía del siglo XXI. Ciudad de México: Siglo XXI. ISBN: 6070307410

Harrison, J. (1998). Sound, space, sculpture: some thoughts on the ‘what’, ‘how’ and ‘why’ of sound diffusion. Organised Sound, 3(2), 117–127. https://doi.org/10.1017/s1355771898002040

Keylin, V. (2015). Corporeality of Music and Sound Sculpture. Organised Sound, 20(2), 182–190. https://doi.org/10.1017/S1355771815000060

Perniola, M., 2002. El Arte Y Su Sombra. Madrid: Cátedra. ISBN: 8437619920

Perniola, M., 2016. El Arte Expandido. Madrid: Casimiro Libros. ISBN: 8415715765

Ralón, L., 2016. Hacia una nueva cuaternidad: Graham Harman y la Ontología Orientada a Objetos. En: M. Ferraris, Q. Meillassoux, M. Gabriel, G. Harman, M. Ramírez, L.

Ralón, M. García and G. Flores Peña, ed., El nuevo realismo: la filosofía del siglo XXI. Ciudad de México: Siglo XXI. ISBN: 6070307410

Ramírez, M., 2016. Presentación del nuevo realismo. En: M. Ferraris, Q. Meillassoux, M. Gabriel, G. Harman, M. Ramírez, L. Ralón, M. García and G. Flores Peña, ed., El nuevo realismo: la filosofía del siglo XXI. Ciudad de México: Siglo XXI. ISBN:6070307410

Rebentisch, J., 2018. Estética De La Instalación. 1st ed. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Caja Negra. ISBN:9871622694

Silleras, R. (2015). Sólido y sonido: posibilidades creativas de la conjunción del sonido con medios en estado sólido en la escultura sonora contemporánea [Editorial Universitat Politècnica de València.]. ISBN: 9788490484357

Published
2022-01-05
How to Cite
Xolocotzin Eligio, E. P. (2022). The corporality of listening. MAGOTZI Boletín Científico De Artes Del IA, 10(19), 52-59. https://doi.org/10.29057/ia.v10i19.6900