Economic factors influencing the academic performance of students of Public Accountant from Technological Institute of Higher Studies San Felipe del Progreso

Keywords: school performance, economic factors, abandonment, school permanence

Abstract

The economic components are primary variables that affect the success or failure of students. In this framework, a study was developed that aims to examine the factors that intervene in the academic performance of students, so its impact on university academic performance is investigated. The present study was carried out under a quantitative approach, since statistical information was obtained about the factors related to the academic performance of the students of the Public Accounting career of the Tecnológico de Estudios Superiores de San Felipe del Progreso. A non-probabilistic convenience sample was applied, data collection was carried out through an instrument called the Medmar School Performance Scale. The design of the method is non-experimental, the manipulation of the study variables was not sought, but rather their observation and analysis. This is a cross-sectional study since the data was collected at a single moment and time.

Downloads

Download data is not yet available.

References

A. Erazo O. (2012). El rendimiento académico, un fenómeno de múltiples relaciones y complejidades, Revista Vanguardia Psicológica, Volumen 2, octubre-marzo, pp. 144-173 / ISSN 2216-0701. Recuperado de Acceder a vínculo aquí

Alvarenga Valiente. A. J., Osegueda de González, Martha Georgina., Zepeda María Lidia., (2014). Incidencia del factor socioeconómico en el rendimiento académico de los/as estudiantes de la Carrera de Licenciatura en Ciencias de la Educación de la Universidad de El Salvador. Tesis de Licenciatura, Universidad del Salvador Facultad de Ciencias y Humanidades Departamento de Ciencias de la Educación. Recuperado de Acceder a vínculo aquí

Canales Rodríguez E.L., Lara Villanueva R., (2015). Docencia y Producción del Conocimiento, Edit. UAEH., Instituto de Ciencias Sociales y Humanidades Área Académica de Ciencias de la Educación. (1ra. Edición, p.p. 225, 226). Pachuca de Soto, Hidalgo, México 2015.

Colonio, L. A. (2017). Estilos de aprendizaje y rendimiento académico de los estudiantes de los cursos comprendidos dentro de la línea de construcción – DAC-FIC-UNI. Universidad Peruana Cayetano Heredia. Universidad Peruana Cayetano Heredia, Lima, Perú.

Cruz-Núñez, F., y Quiñones-Urquijo, A. (2012). Importancia de la evaluación y autoevaluación en el rendimiento académico. Zona próxima: Revista del Instituto de Estudios Superiores en Educación, Universidad del Norte, (16), 96–104.

Gonz, M. (2009). Relación de burnout y el rendimiento académico con la satisfacción frente a los estudios. Revista panamericana de salud, pp. 98–111.

Manchego, J. (2017). Motivación y rendimiento académico en los estudiantes de la asignatura desarrollo de proyectos productivos de la especialidad de industrias alimentarias de la Universidad Nacional de Educación 2016. (Tesis de maestría). Universidad San Martin de Porres, Lima, Perú

Morales A.L. (1999). El entorno familiar y el rendimiento escolar. Andalucía: Consejería de Educación y Ciencia

Murillo López E. G. (2013). Factores que Insiden en el Rendimiento Académico en el Área de Matemáticas en los Alumnos y Alumnas de Noveno Grado en los Centros de Educación Básica de la Ciudad Tela, Atlantida. (Tesis de Maestría).

Published
2024-04-12
How to Cite
Plata-Navarrete, R. I., Ordoñez-Rodríguez, B., Rojas-García, P., Garduño-Martínez , A., & González-Armenta , E. (2024). Economic factors influencing the academic performance of students of Public Accountant from Technological Institute of Higher Studies San Felipe del Progreso. Pädi Boletín Científico De Ciencias Básicas E Ingenierías Del ICBI, 12(Especial), 80-85. https://doi.org/10.29057/icbi.v12iEspecial.12178