Ideological antagonisms in the foundation of the Asunción de María Convent in Yautepec Morelos

  • Rodolfo Abarca Díaz
Keywords: Robust control, multiobjective optimization, Physical Programming, Genetic Algorithms

Abstract

This work consists of a historical and architectural investigation of the church of San Nicolás Tolentino of the city of Taxco de Alarcón state of Guerrero, whose objective was to discover the historical and symbolic content of such a humble monument. It is one of the many churches built by the first evangelizers of the region: the mendicant friars of the order of San Francisco, they arrived in Cuernavaca in 1525. The same, following the rules of poverty observed for almost three hundred years, they made it from a single nave, with walls of stone masonry seated with mud, in the prehispanic way and with roof of palm to two waters. And despite its marked simplicity, it seems to be a true "palimpsest", where you can clearly read, among other things, three adaptations that through its history were carried out: The first whose factory was in charge by the parents Franciscans in the sixteenth century, the second corresponding to the eighteenth century, and the third to the second half of the nineteenth century. In another sense, it can be said that, the geometric arrangement of the architectural plan of the building, obeyed the canons of proportionality and symbolism of the first churches of Christianity. Not so its location and orientation, since these characteristics do not seem to correspond to the  European own traditions, but rather, to a typical context of the "Pre-Hispanic Ritual Landscape". Therefore, it is desirable that knowledge of the attributes of the church of San Nicolás Tolentino brought to light, help to justify their permanence in an increasingly changing urban environment.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aveny, Anthony (1991), Observadores del cielo en el México antiguo, F. C. E. 1991, México.

Babini Baan, Andrea (2005), Taxco de Alarcón, Universidad Autónoma de Guerrero, México. Benavente, Fray

Toribio de (1996), Historia de los indios de la Nueva España, edit.,
Porrúa, México.

Bustamante Acuña (2007), Manuel Forma y espacio, Universidad Iberoamericana, México. Centini, Massimo (2004), El simbolismo esotérico, Editorial de Vecchi, Barcelona.

Abarca Díaz, R. (2015). Tesis inédita: Centro urbano primigenio de Yautepec, Mor. Cuernavaca, México: Universidad Autónoma del Estado de Morelos.

Acuña, R. (1987). Relaciones Geográficas del Siglo XVI: MIchoacán. Cd. de México: Instituto de Investigaciones Antropológicas, Universidad Nacional Autónoma de México.

Aveni F., A. (1996). The Mayan Number of Time: Intervalic Time Reckoning in the Mayan Codices, part. I. Archaeoastronomy, núm. 20, 32.

Bernal-García, M. (2004). Cholollan: de montaña a topónimo de paraje y ciudad. En L. Noelle (Ed.), La ciudad: problema integral de preservación patrimonial (págs. 103-124). Cd. de México, México: Universidad Nacional Autónoma de México, Instituto de Investigaciones Estéticas.

Broda, J. (1983). Ciclos agrícolas en el culto: un problema de la correlación del calendario mexica. En
A. Aveni, & G. Brotherston (Edits.), Calendars in Mesoamerica and Peru: Native American Computations of time (págs. 145-165). Oxford: Oxford, BAR. International.

Broda, J. (1997). El culto mexica de los cerros de la cuenca de México. En B. Albores, & J. Broda (Edits.), Graniceros, cosmovisión y meteorología indígena de Mesoamérica (págs. 49-90). Cd. de México, México: Universidad Nacional Autónoma de México, El Colegio Mexiquense A.C.

Broda, J. (2001). Ritos mexicas en los cerros de la cuenca: los sacrificios de niños. En J. Broda, S. Iwaniszeski, & A. Montero (Edits.), La montaña en el paisaje ritual (págs. 296-329). Cd. de México, México: Universidad Nacional Autónoma de México.

Broda, J. (2003). El culto mexica de los cerros de la cuenta de México: apuntes para la discusión de graniceros. En B. Albores, & J. Broda (Edits.), Graniceros: cosmovisión y meteorología

Camacho Cardona, M. (2009). Historia urbana novohispánica del siglo XVI. Cd. de México, México: Universidad Nacional Autónoma de México, Facultad de Estudios Superiores de Acatlán.

de Sahagún, F. (2000). Historia general de las cosas de la Nueva España. México: CONACULTA.

Galindo Trejo, J., & López, C. (2001). El cerro de San Miguel como posible marcador calendárico astronómico del sitio preclásico de Cuicuilco. En J. Broda, S. Iwaniszewski, & A. Montero (Edits.), La montaña en el paisaje ritual (págs. 201-216). Cd. de México, México: Universidad Nacional Autónoma de México.

García Zambrano, Á. (2000). Antagonismos ideológicos de la urbanización temprana en la Nueva España. Estudios Históricos: Arquitectura y Diseño(5).

García Zambrano, Á. (2000). Antagonismos ideológicos de la urbanización temprana de la Nueva España. (No. 5), 21-42.

García Zambrano, Á. (2004). Pueblo Nuevo y Pueblo Viejo: recuperación de una memoria histórica. En
L. Noelle (Ed.), La ciudad: problema integral de preservación patrimonial (Primera edición 2005 ed., págs. 59-82). Cd. de México, México: Universidad Nacional Autónoma de México, Instituto de Investigaciones Estéticas.

García Zambrano, Á. (2006). La construcción socio-histórica del paisaje fundacional en las migraciones mesoamericanas. En S. Miranda Pacheco, & T. Lozano Armendares (Ed.), Espacio y sociedad en América: hacia una historia de sus reacciones (págs. 99-120). Sevilla: Universidad Nacional Autónoma de México.

García Zambrano, Á. (Junio de 2009). Frondas boscosas y parajes rocallosos: determinantes ambientales en los asentamientos indígenas de Mesoamérica colonial. VII(1), 3-13.

Kubler, G. (2009). Arquitectura Mexicana del Siglo XVI (Segunda edición en español 2012 ed.). Cd. de México, México: Fondo de Cultura Económica (FCE).

Ledesma Gallegos, L. (2012). Génesis de la arquitectura mendicante del siglo XVI en el plan de Amilpas y las cañadas de Morelos (Primera edición 2012 ed.). Cd. de México, México: Instituto Nacional de Antropología e Historia.

Lockhart, J. (1999). Los nahuas después de la conquista. Cd. de México: Fondo de Cultura Económica. López
Austin, A. (1994). Tamoanchan y Tlalocan. Cd. de México, México: Fondo de Cultura
Económica.
López Austín, A., & López Luján, L. (2001). El pasado indígena (Segunda edición 2001 ed.). Cd. de México, México: Fondo de Cultura Económica (FCE).
López Austin, A., & Millones, L. (2008). Dioses del norte, Dioses del sur (Primera Edición ed.). Ciudad de México, México: Era.

McAndrew, J. (1965). The Open-Air Churches of Sixteenth-Century Mexico. Cambridge: Harvard University Press.

Montero García, I. A. (2001). Buscando a los Dioses de la montaña: una propuesta de clasificación ritual. En J. Broda , S. Iwaniszewski, & A. Montero (Edits.), La montaña en el paisaje ritual (págs. 13- 22). Cd. de México, México: Universidad Nacional Autónoma de México.

Ponce de León H., A. (1983). Fechamiento arqueoastrónomico en el altiplano central de México.
Dirección general de planeación.

Robelo, C. (1912). Origen del Calendario Nahuatl. Apéndice, Reseña de la Segunda Sesión del XVII Congreso Internacional de Americanistas Efectuada en la Ciudad de México durante del Mes de
Septiembre de 1910 (págs. 9-21). Cd. de México: Imprenta del Museo de Arqueología, Historia y Etnología.

Smith, M. (1994). The size of the Aztec city of Yautepec, Urban survey in central Mexico. Ancient Mesoamerica(5), 1-11.

Smith, M. (1997). Achaeology in the Middle of Political Conflict in Yautepec, Mexico.

Smith, M. (2006). Excavaciones de casas postclasicas en la zona urbana de Yautepec, Morelos: informe final. 1-21: The digital archeological record.

Sprajc, I. (2001). Alineamientos astronómicos en Tenayuca, México. En J. Broda, S. Iwaniszewski, &
A. Montero (Edits.), La montaña en el paisaje ritual. Cd. de México, México: Universidad Nacional Autónoma de México.

Sprajc, I. (2001). Orientaciones astronómicas en la arquitectura prehispánica del centro de México. Cd. de México, México: Instituto Nacional de Antropología e Historia (INAH), Consejo Nacional para la Cultura y las Artes (CONACULTA).
Weckmann, L. (1983:1996). La herencia medieval de México (Segunda Edición ed.). Cd. de México, México: Fondo de Cultura Económica.
Published
2019-01-05
How to Cite
Abarca Díaz, R. (2019). Ideological antagonisms in the foundation of the Asunción de María Convent in Yautepec Morelos. Pädi Boletín Científico De Ciencias Básicas E Ingenierías Del ICBI, 6(12), 76-80. https://doi.org/10.29057/icbi.v6i12.3601