Orbitofrontal cortex and aggressive behavior in children ages 11 to 13

Keywords: Orbitofrontal cortex, aggressive behavior, prefrontal cortex, children and executive functions

Abstract

One of the main points for successful child development is to achieve maturation of the Nervous System. However, growth can be affected by external factors linked to the family or school environment, which can cause behavioral, physical and socio-emotional disturbances to the development of the child, where social skills play a crucial role in preventing aggressive or violent behavior. The objective of this study was to determine the association between the orbitofrontal cortex and aggressive behavior in children from 11 to 13 years old, located in the city of Pachuca, Hidalgo. With a non-experimental design and a correlational scope, an intentional non-probability. A sample of 118 children participated. The participants were evaluated in two sessions, in the first with the Scale of Assertive Behavior for Children (CABS) and the second the Neuropsychological Battery of Executive Functions and Frontal Lobes (BANFE-2). A low and negative statistically significant correlation was found between aggressiveness and severe alteration in the orbitomedial cortex (r = -.273; p = <. 01). They were also highlighting the relationship between aggressiveness and severe alteration in the orbitomedial zone in males (r = -.302; p = <. 05).In conclusion, children who have a severe dysfunction in the orbitomedial cortex usually are more aggressive than those with an average or high score in this zone.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arango, J.C., Romero, I., Hewitt, N., & Rodríguez, W. (2018). Trastornos psicológicos y neuropsicológicos en la infancia y la adolescencia. Ciudad de México, México: El Manual Moderno.

Ardila, A., & Ostrosky, F. (2008). Desarrollo Histórico de las Funciones Ejecutivas. Revista Neuropsicología, Neuropsiquiatría y Neurociencias, 8(1), 1–21.

Bausela, E. (2014). Funciones Ejecutivas: nociones del desarrollo desde una perspectiva neuropsicológica. Acción Psicológica, 11(1), 21-34. doi: http://dx.doi.org/10.5944/ap.1.1.13789

Churchland, P. (2011). Skills for a Social Life. What Neuroscience Tells Us about Morality. Princeton, New Jersey: Princeton University Press.

Contini, E.N. (1999). Aspectos conceptuales y técnicos para la evaluación psicológica en niños. Enfoques en evaluación psicológica: investigaciones con niños y adolescentes. Facultad de Psicología, Tucumán.

De la Peña–Olvera, F. & Palacios –Cruz, L. (2011). Trastornos de la conducta disruptiva en la infancia y la adolescencia: diagnóstico y tratamiento. Salud Mental, 34, 421–427.

Fajardo–Vargas, V. & Hernández–Guzmán, L. (2008). Tratamiento cognitivo–conductual de la conducta agresiva infantil. Revista Mexicana de Análisis de la Conducta, 34(2), 369–387.

Flores, J.C. & Ostrosky–Shejet, F. (2012). Neuropsicología de los lóbulos frontales. En J.C Flores & F. Ostrosky-Shejet (Eds.). Desarrollo neuropsicológico de lóbulos frontales y funciones ejecutivas. (pp. 1–13). Ciudad de México: El Manual Moderno.

Flores, J.C., Ostrosky, F., & Lozano, A. (2014). Batería Neuropsicológica de Funciones Ejecutivas y Lóbulos Frontales–2. México, D. F.: El Manual Moderno.

Frick, P.J. (2016). Current research on conduct disorder in children and adolescents. South African Journal of Psychology, 46(2):160-74.

González, F., Escoto, M. del C., & Chávez, J. K. (2017) Estadística aplicada en psicología y ciencias de la salud. Ciudad de México, México: El Manual Moderno.

Gutman, L.M., Joshi, H., Khan, L., & Schoon, I. (2018). Children of the millennium: Understanding the course of conduct problems during childhood. Centre for Mental Health Report.

Hewitt, N. & Rey, C.A. (2018). Trastornos de conducta. En J.C. Arango, I. Romero, N. Hewitt, & W. Rodríguez (Eds.). Trastornos psicológicos y neuropsicológicos en la infancia y la adolescencia (pp. 307-327). Ciudad de México: El Manual Moderno.

Jara, M. & Ferrer, S. (2005). Genética de la violencia. Revista Chilena de Neuro-Psiquiatría, 43 (3), 188–200.

Lacunza, A. B. (2010). Las habilidades sociales como recursos para el desarrollo de fortalezas en la infancia. Psicodebate. Psicología, Cultura y Sociedad, 10, 231–248. doi: https://doi.org/10.18682/pd.v10i0.398

Lacunza, A.B. (2012). Las intervenciones en habilidades sociales: revisión y análisis desde una mirada salugénica. Psicodebate. Psicología, Cultura y Sociedad, 10, 231–248.

Lara, M., & Silva, A. (2002). Estandarización de la Escala de Asertividad de Michelson y Wood en niños y adolescentes: II. (Tesis de Licenciatura). Universidad Nacional Autónoma de México. Facultad de Psicología. México.

Lozano, A. & Ostrosky, F. (2011). Desarrollo de las funciones ejecutivas y de la Corteza Prefrontal. Revista Neuropsicología, Neuropsiquiatría y Neurociencias, 11(1), 159–172.

Luria, A.R. (1986). Las funciones corticales superiores del hombre. México: Fontamara.

Michelson, L. & Wood, R., (1982). Development and psychometric properties of the Children’s Assertive Behaviour Scale. Journal of Behavioral Assessment, 4, 3-14.

Morales, S., Martínez, M.J., Nieto, J. & Lira, J. (2017) Crianza positiva y negativa asociada a los problemas severos de conducta infantil. Salud y drogas, 17(2), 137-149.

Muñoz, J.F. (2017). Los múltiples rostros del síndrome orbitofrontal. Revista colombiana de psiquiatría, 46(1), 43–50.

Ortega, J. & Alcázar, M. A. (2016). Neurobiología de la agresión y la violencia. Anuario de Psicología Jurídica, 26(1), 60–69. doi: https://doi.org/10.1016/j.apj.2016.03.00

Pennington, B.F. (2002). The development of psychopathology: Nature and nurture. New York: Guilford Press.

Reyna, C. & Brussino, S. (2015). Diferencias de edad y género en comportamiento social, temperamento y regulación emocional en niños argentinos. Acta Colombiana de Psicología, 18(2), 51-64. doi: http://dx.doi.org/10.14718/ACP.2015.18.2.5.

Rodríguez–Machain, A.C., Berenzon–Gorn, S., Juárez – García, F. & Valadez – Figueroa, I. (2016). “Así nos llevamos”: Un estudio cualitativo sobre las relaciones agresivas entre estudiantes de una secundaria de la Ciudad de México. Acta Universitaria, 26(3), 77–86. doi: http://dx.doi.org/10.15174/au.2016.955

Rolls, E.T. (1996). The orbitofrontal cortex. Philosophical Transactions of the Royal Society of London, 351, 1433–1444. doi: http://doi.org/10.1098/rstb.1996.0128

Rolls, E.T. (2000). The orbitofrontal cortex and reward. Cerebral Cortex, 10, 284-294.

Rubia, K. (2011). “Cool” inferior frontostriatal dysfunction in Attention-Deficit/Hyperactivity disorder versus “hot”ventromedial orbitofrontal-limbic dysfunction in Conduct Disorder: a Review. Biological Psychiatry. 69: 69-87.

Scicutella, A. (2007). Neuropsychiatry and Traumatic Brain Injury. En J. Elbaum & D. Benson (Ed.) Acquired Brain Injury An Integrative Neuro-Rehabilitation Approach (pp. 81–121). Nueva York, Estados Unidos: Springer Science+Business Media, LLC.

Semrud-Clikeman, M. & Teeter, P. A. (2009). Neuropsychological Assessment Approaches and Diagnostic Procedures. Child Neuropsychology. Assessment and Interventions for Neurodevelopmental Disorders. (2 ed.) Nueva York, Estados Unidos: Springer ScienceþBusiness Media, LLC.

Teicher, M.H., Anderson, C.M., Ohashi, K. & Polcari, A. (2014). Childhood maltreatment: altered network centrality of cingulate, precuneus, temporal pole and insula. Biological Psychiatry, 76(4): 297-305.

Torregrosa, M., Inglés, C., García-Fernández, J.M., Ruiz-Esteban, C., López – García, K., & Zhou, X. (2010). Diferencias en conducta agresiva entre adolescentes españoles, chinos y mexicanos European Journal of Education and Psychology, 3(2), 167–176.

Published
2020-07-05