The Capital Asset Valuation Model (CAPM), in frequent consumer and telecommunications companies

Keywords: Yield, Beta, risk-free rate

Abstract

The objective of this research is to analyze the impact and effectiveness of the Capital Asset Valuation Model (CAPM) in the valuation of consumer and telecommunications companies listed on the Mexican Stock Exchange. We seek to identify the implications of the CAPM in financial decision making and compare its applicability in both sectors. This model is a useful tool to understand the performance of shares and facilitates making investment decisions in assets that generate a return higher than that offered by the market. In this study, the model was applied to 54 consumer products companies and 44 telecommunications companies. The results obtained indicate that the companies that generated the highest performance belong to the frequent consumption sector, with five companies standing out for offering a performance superior to that of the market.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Agudelo, D. A. (2021). Inversiones en renta variable: Fundamentos y aplicaciones al mercado accionario colombiano. Universidad EAFIT.

Botello-Peñaloza, H. (2021). Normas contables NIIF y la valoración del riesgo de las empresas colombianas. Desarrollo gerencial, 13(1), 1–20. https://doi.org/10.17081/dege.13.1.4049

Bolsa Mexicana de Valores (2015). Calendario de días festivos. Recuperado el 4 de enero de 2024, de https://www.bmv.com.mx/es/grupo-bmv/calendario-de-dias-festivos

Chu, M. (2024). Finanzas aplicadas, teoría y prácticas (5ta ed.). Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas (UPC).

Dávalos, E. (2023). Actualización del Costo Promedio Ponderado de Capital (Costo de oportunidad) para la evaluación de proyectos de inversión de transporte y almacenamiento de petróleo en México. Instituto Tecnológico y de Estudios Superiores de Monterrey.

Fama, E., & French, K. (1993). Common Risk Factors in the Returns on Stocks and Bonds. Journal of Financial Economics, 18(3), 25-46.

Investing.com (2024). Bonos del Estado de Estados Unidos. Recuperado de https://mx.investing.com/

Mccoy, T. (2022). Stuck Inside a Cloud: Do SaaS business models require a rethink of the traditional approach to public market valuation? En 6th International Conference on E-Commerce, E-Business and E-Government (ICEEG 2022) (pp. 1-11). ACM. https://doi.org/10.1145/3537693.3537743

Michailidis, G., Tsopoglou, S., & Papanastasiou, D. (2006). Testing the Capital Asset Pricing Model (CAPM): The Case of the Emerging Greek Securities Market.

Negrete, G. (2019). Modelo de Valoración de Precios de Activos (Modelo CAPM) [Universidad de Cantabria]. Recuperado de https://repositorio.unican.es/xmlui/bitstream/handle/10902/17502/TFG%20Negrete%20Garc%c3%ada%2c%20G.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Poquechoque, L. (2020). Estimación de cálculo de coeficiente beta para empresas que cotizan en la Bolsa Boliviana de Valores. Perspectivas, 45, 61–84. Recuperado de http://www.scielo.org.bo/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1994-37332020000100004

Ruiz, J. L. (2023). Principios de valorización de activos financieros. Universidad del Pacífico.

Ruíz, J. C., Altamirano, J. E., & Tonon, L. B. (2021). Aplicación del CAPM en Mercados Emergentes: Una revisión teórica. Podium, 39, 53–70. https://doi.org/10.31095/podium.2021.39.4

Saldaña, J., Palomo, M., & Blanco, M. (2007). Los modelos CAPM y APT para la valuación de empresas de Telecomunicaciones con parámetros operativos. Innovaciones de negocios, 4(2), 331-355.

Santiago, J. (2023, 18 de abril). Empresas del sector consumo reportarán los mayores avances en el primer trimestre de 2023. Periódico El Economista. Entrevista a Valentín Mendoza, director asociado de investigación Bursátil en Actinver.

Ossa, G.A. (2023). Modelo CAPM para la valoración de acciones de las empresas en el mercado de la construcción durante el periodo 2015-2020. Revista métodos cuantitativos para la economía y la empresa, 35, 389-403. https://doi.org/10.46661/revmetodoscuanteconempresa.7350

Patiño, H., & Ortíz, F. (2023). Dinámica de precios y capacidad para invertir en nueva tecnología determinarán el camino a seguir para las empresas de telecomunicaciones en América Latina. Recuperado de https://www.spglobal.com/_assets/documents/ratings/es/pdf/2023/2023-10-05-dinamica-de-precios-capacidad-para-invertir-en-nueva-tecnologia-empresas-de-telecomunicaciones-en-america-latina.pdf

Sharpe, W. F. (1964). Capital asset prices: A theory of market equilibrium under conditions of risk. The Journal of Finance, 19(3), 425-442.

Trejo, B. R., & Gallegos, A. (2021). Estimación del Riesgo de Mercado utilizando el VaR y la Beta del CAPM. Revista mexicana de economía y finanzas, 16(2), 1–26. https://doi.org/10.21919/remef.v16i2.589

Vaca, A. J., & Orellana, I. (2020). Análisis de riesgo financiero en el sector de fabricación de otros productos minerales no metálicos del Ecuador. Revista Economía y Política, 100–132.

Yahoo! Finanzas (2024). Mercado de valores en vivo, cotizaciones, negocios y noticias financieras. Recuperado de https://es-us.finanzas.yahoo.com/

Zheng, D.,Ding, S., Cui, T., Jin, H. (2022), Real Economy Effects on Consumption-Based

Published
2024-07-05
How to Cite
Hernández Ruiz, D. Y., Sauza Avila, B., Cruz Ramírez, D., Pérez Castañeda, S. S., & Lechuga Canto, C. B. (2024). The Capital Asset Valuation Model (CAPM), in frequent consumer and telecommunications companies . Ingenio Y Conciencia Boletín Científico De La Escuela Superior Ciudad Sahagún, 11(22), 125-132. https://doi.org/10.29057/escs.v11i22.12564

Most read articles by the same author(s)