Review of the Financial Education literature in SMEs

Keywords: Financial education, financial literacy, SMEs, savings

Abstract

The objective of this work is to carry out a review of the literature through a bibliometric analysis of the studies carried out on financial education and its relationship with SMEs. In order to develop this study, an information query was carried out in the Scopus database, using the keywords personal finance, financial knowledge, retirement planning, home finance, literature, investment, financial education. , financial inclusion, financial capacity, arithmetic, gender, financial behavior, financial literacy, education, financial services, financial well-being, built for this research, 621 articles obtained from magazines, books were found, the study period corresponds to 2011 to 2020, Developed countries lead these studies, since they are the ones who have promoted the most on this subject.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abiodun, A. & Entebang, H. (2017). SME Managers and Financial Literacy,. Global Business Review, 18(3), 1-18.

Álvarez, M. (2009). Manual de la Micro Pequeña y Mediana Empresa. Una contribución a la mejora de los sistemas de información y el desarrollo de las políticas públicas,

Bongomin, G.C., Mpeera, J., Munene, J.C. & Akol C. (2017). The relationship between Access to finance and growth of SMEs in developing economies: financial literacy as a moderator, International Business and Strategy, (), 1-24.

Buhimila, J., & Dong, H. (2018). Use of Technology and financial Literacy on SMEs Practices and Performance in Developing Economies. International Jpurnal of Advanced Computer Science and Applications, 9(6), 74-82.

Beyruti, R. (28 de junio de 2019). Destaca la ONU relevancia de la PYMES en elm undo. La Jornada. Recuperado el día 28 de marzo de 2022, de https://www.jornada. com.mx/2019/06/28 /economia/028n2eco.

Comisión Nacional del Mercado de Valores y Banco de España y Servicio de Formación en Red. INTEF, (2015). Educación en finanzas para la vida. Recuperado el 25 de mayo de 2020, de http://formacion.intef.es/pluginfile.php/110188/mod_resource/content/2/FINANZAS_15_31_03_B2_T1_Conceptos1.pdf

Dalitso, K. & Peter, Q. (2000) The policy environment for promoting small and medium-sized enterprises in

Ghana and Malawi, University of Manchester, 1(15), 1-23.

Duque, J. (2016). Finanzas personales. ABC Finanzas. Recuperado el 25 de mayo de 2020, de https://www. abcfinanzas.com/finanzas-personales/que-son-las-finanzas-personales

Garay, G. (2016). Índice de alfabetismo financiero, la cultura y la educación financiera en sitios Web Redalyc.org, núm. 37. Recuperado el 25 de mayo de 2020, de https://www.redalyc.org/pdf/4259/425946304003.pdf

García, N., Grifoni, A., López J.C., Mejía, D.M. (2013). La Educación Financiera en América Latina y el Caribe. Situación Actual y Perspectivas. Serie Políticas Públicas y Transformación Productiva. (12), 1-96.

Hussain, J. Salia, S., & Karim, A. (2018). Is knowledge that powerful? Financial literay and access to finance. An analysis of enterprises in the UK. Journal of Small business and Enterprise Development, 25(6), 985-1003.

INTEF, (2015). Educación en finanzas para la vida, conceptos básicos de finanzas personales. Comisión Nacional del Mercado de Valores y Banco de España y Servicio de Formación en RED. Recuperado el día 28 de marzo de 2022 de https://formacion.intef.es/pluginfile.php/110188/mod_resource/content/2/FINANZAS_15_31_03_B2_T1_Conceptos1.pdf

López, J.C. (2016), Las finanzas personales, un concepto que va más allá de su estructura, Estado del arte periodo 2006-2016. Tesis de maestría. Universida EAFIT. Colombia.

Nohong, M., Ali, M., Sohilauw, M., Sobarsyan, M. & Munir, A. (2019). Financial literacy and competitive advantage: SME strategy in reducing business risk, Espacios, 40(32), 12-17.

Jianmu, Y. & KMMCB, K. (2019). How Does Financial Literacy Promote Sustainability in SMEs? A Developing Country perpective, Sustainability (11), 1-21.

OCDE, (2005). Recomendación sobre los Principios y buenas Prácticas de Educación Financiera, Centro

OCDE/CCM de Educación y Alfabetización Financiera para América Latina y el Caribe. Recuperado el 27 de mayo de 2020, de https://www.oecd.org/daf/fin/financial-education/[ES]%20Recomendaci%C3%B3n%20Principios%20de%20Educaci%C3%B3n%20Financiera%202005.pdf

Okello, G., Ntayi, J., Munene, J., y Nkote, C. (2016), The relationship between Access to finance and growth of SMEs in developing economies: financial literacy as a moderator. Review of Internacional Business and Strategy. 1 () 1-22.

Olmedo, L. (2009). Las finanzas personales en sitios Web Redalyc.org, núm. 65. Recuperado el 25 de mayo de 2020, de https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=20612980007

Omer, B., Atiqah, A., Mazhar, K. (2019). Financial Literacy Among SME´S in Malaysia. Humanities & social Sciences Reviews, 7(2), 376-383.

Purnomo, M., Rosidah, M. & Faridah, H. (2017). Conceptualisation and Operationalisation of Islamic financial Literacy Scale. Social Sciences & Humanities. 25(s), 251-260.

Samuel K., Anokye M., & Otuo S. (2019). Financial Literacy, Cultural Dominance, and Financial Well‐Being of SME Owners in Ghana, Poverty & Public Policy, A Global Journal of Social security, Income, Aid, and Welfare ()222-2237.

Semaan, S. (24 de enero de 2018). ¿Qué es Scopus? ¿y para qué sirve?, SJD Sant Joan de Déu, Bliblioteca. Recuperado el día 28 de marzo de 2022 de https://bibliosjd.org/2018/01/24/scopus-que-es-para-que-sirve/#.YkniFihKjrc

Torres, A. T. (2005). MEFIPES. Método para obtener Finanzas Personales Sanas. Caso: Tenaris Tampsa. Tesis de Maestría, Universidad Veracruzana. Xalapa.

Universidad de La Salle (2020). Guía para la visualización de datos: Bibliometrix. Recursos bibliográficos. Recuperada el día 28 de marzo de 2022, de https://ciencia.lasalle.edu.co/recursos_bibliograficos/30

Published
2022-07-05
How to Cite
Sauza, B., Pérez-Castañeda, S. S., Cruz-Ramírez, D., Lechuga-Canto, C. B., González-Hernández, I. J., & Hernández-Bonilla, B. E. (2022). Review of the Financial Education literature in SMEs. Ingenio Y Conciencia Boletín Científico De La Escuela Superior Ciudad Sahagún, 9(18), 30-35. https://doi.org/10.29057/escs.v9i18.8699

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 > >>