Measurement of service quality through the Servqual model in a company in the automotive sector company

Keywords: Service, service quality, expectations, perceptions, servqual model

Abstract

The quality of customer service is one of the main elements that must be practiced within an organization; regardless of the size, structure and nature of its operations, as it is a prerequisite for the success of service companies, since it influences the value perceived by customers, their satisfaction and loyalty. The objective of this work is to determine the level of quality of service that a company in the automotive sector gives its customers in order to establish service strategies. The focus of the study is quantitative, descriptive and cross-sectional, it is carried out in Pachuca, Hidalgo to 30 clients of an automotive service company. The measurement instrument used is Parasuraman's SERVQUAL and the main results show that all the service dimensions evaluated through the model show a level of customer satisfaction above the average, which is positive, however, there are points low that require improvement such as the dimension tangible elements

Downloads

Download data is not yet available.

References

Valenzo-Jiménez, M.A, Lázaro-López, D.A. y Martínez-Arroyo, J.A. (2019). Application of the SERVQUAL model to evaluate the quality in the transportation service in Morelia, México. DYNA, 86(211), 2346-2183. https://doi.org/10.15446/dyna.v86n211.78368

Macías-Villacreses, T.L., Martínez-Llauca, G.T. y Lino-Mero, H.J. (2022). La calidad en el servicio y satisfacción del cliente en el sector ferretero Ecuador. Polo del Conocimiento, 7(3), 1395-1411. https://doi.org/10.23857/pc.v7i3.3799

Hernández-Palma, H., Barrios-Parejo, I. y Martínez-Sierra, D. (2018). Gestión de la Calidad: Elemento Clave para el Desarrollo de las Organizaciones. Criterio Libre, 16(28), 169-185. dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6676025

Khan, M. M., & Fasih, M. (2014). Impact of service quality on customer satisfaction and customer loyalty: Evidence from banking sector. Pakistan Journal of Commerce and Social Sciences, 8(2), 331-354. http://jespk.net/publications/180.pdf

AMIA. (2023). Asociación Mexicana de La Industria Automotriz. https://www.amia.com.mx/

Cruz, A. A., Orduña, M. D., & Álvarez, J. G. (2018). Evolución del concepto de calidad y los modelos de medición de calidad en el servicio. Innovaciones de Negocios, 20. https://doi.org/10.29105/rinn15.30-7

Bustamante, M. A., Zerda, E. R., Obando, F., & Tello, M. G. (2019). Fundamentos de calidad de servicio, el modelo Servqual. Revista Empresarial, 13(2), 1–15. https://doi.org/10.23878/empr.v13i2.159

Rew, D., Jung, J., & Lovett, S. (2020). Examining the relationships between innovation, quality, productivity, and customer satisfaction in pure service companies. The TQM Journal, ahead-of-print. https://doi.org/10.1108/TQM-10-2019-0235

Paredes-Sandoval, M., Moreno-Cueva, Y., Terán-Andrade, P.E., & Salgado-Chasipanta, D.J. (2019). Marketing de Servicios (Primera). Grupo Compás. http://142.93.18.15:8080/jspui/bitstream/123456789/510/3/marketing%20de%20servicios.pdf

Matsumoto-Nishizawa, R. (2014). Desarrollo del Modelo Servqual para la medición de la calidad del servicio en la empresa de publicidad Ayuda Experto. 30. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=425941264005

Bustamante, M. A., Zerda, E. R., Obando, F., & Tello, M. G. (2019). Fundamentos de calidad de servicio, el modelo Servqual. Revista Empresarial, 13(2), 1–15. https://doi.org/10.23878/empr.v13i2.159

Rew, D., Jung, J., & Lovett, S. (2020). Examining the relationships between innovation, quality, productivity, and customer satisfaction in pure service companies. The TQM Journal, ahead-of-print. https://doi.org/10.1108/TQM-10-2019-0235

Paredes, M., Moreno, Y., Terán, P., & Salgado, D. (2019). Marketing de Servicios (Primera). Grupo Compás. http://142.93.18.15:8080/jspui/bitstream/123456789/510/3/marketing%20de%20servicios.pdf

Echeverría Ríos, O. M., Rodríguez Rojo, M. A., Hernández Barrera, M. J., & Lezama Lezama León, M. H. (2022). Calidad del servicio en la entrega de vehículos en los distribuidores automotores General Motors en México. Criterio Libre, 20(36), 1–10. https://doi.org/10.18041/1900-0642/criteriolibre.2022v20n36.8690

Arellano, H. O. (2017). La calidad en el servicio como ventaja competitiva. Dominio de las Ciencias, 3, 72–83. http://dx.doi.org/10.23857/dom.cien.pocaip.2017.3.mono1.ago.72-83

Kotler, P., Bloom, P. N., & Hayes, T. (2004). El marketing de servicios profesionales. Grupo Planeta (GBS). https://books.google.co.ve/books?id=FgSV_iL3pzMC&printsec=frontcover&source=gbs_atb#v=onepage&q&f=false

Vizcaíno, A. de J., & Sepúlveda, I. J. (2018). Servicio al cliente e integración del marketing mix de servicios (Primera). Universidad de Guadalajara. https://docplayer.es/111636555-Servicio-al-cliente-e-integracion-del-marketing-mix-de-servicios.html

Aleksic, A., Ljepava, N., & Ristic, M. (2019). Smart City Transportation Services, Customer Satisfaction and Impact on the Quality of Life. En A. Al-Masri & K. Curran (Eds.), Smart Technologies and Innovation for a Sustainable Future (pp. 333–338). Springer International Publishing. https://doi.org/10.1007/978-3-030-01659-3_39

Matsumoto, R. (2014). Desarrollo del Modelo Servqual para la medición de la calidad del servicio en la empresa de publicidad Ayuda Experto. 30. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=425941264005

Parasuraman, A., Zeithaml, V. A., & Berry, L. L. (1985). A Conceptual Model of Service Quality and Its Implications for Future Research. Journal of Marketing, 49(4), 41–50. https://doi.org/10.1177/002224298504900403

Midor, K., & Kučera, M. (2018). Improving the Service with the Servqual Method. Management Systems in Production Engineering, 26. https://doi.org/10.2478/mspe-2018-0010

Zeithaml, V. A., Parasuraman, A., & Berry, L. L. (1992). Calidad total en la gestión de servicios: Cómo lograr el equilibrio entre las percepciones y las expectativas de los consumidores. Díaz de Santos. https://dialnet.unirioja.es/servlet/libro?codigo=242222

Olvera-García, K. F., & Castillo-Corral, D. (2020). Análisis de la Calidad del Servicio en Control Escolar de una IES. Conciencia Tecnológica, 60. https://www.redalyc.org/journal/944/94465715007/

Ramírez, F., Ramos, V. y Rojas, N.(2010, 6 de octubre). Análisis de la calidad en el servicio del taller mecánico de las agencias automotrices [Ponencia] XV Congreso Internacional de Contaduría, Administración e Informática, México, CDMX. https://investigacion.fca.unam.mx/docs/memorias/2010/9.08.pdf

Hernández, R. (2014). INVESTIGACIÓN: LAS RUTAS CUANTITATIVA, CUALITATIVA Y MIXTA. McGRAW-HILL. http://www.biblioteca.cij.gob.mx/Archivos/Materiales_de_consulta/Drogas_de_Abuso/Articulos/SampieriLasRutas.pdf

Soto, E. R. & Elmys Escribano. (2019). El método estudio de caso y su significado en la investigación educativa. 203–222. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7042305

Ramos, C. (2020). Los Alcances de una investigación. CienciAmérica, 9(3), 5. https://doi.org/10.33210/ca.v9i3.336

Álvarez, A. (2020). Clasificación de las Investigaciones. https://repositorio.ulima.edu.pe/handle/20.500.12724/10818

Cisneros, A. J., Guevar, A. F., Urdánigo, J. J., & Garcés, J. E. (2022). Técnicas e Instrumentos para la Recolección de Datos que Apoyan a la Investigación Científica en Tiempo de Pandemia. Dominio de las Ciencias, 8(1), 58. https://doi.org/10.23857/dc.v8i1.2546

Parasuraman, A., Zeithaml, V. A., & Berry, L. (1988). SERVQUAL: A multiple-item scale for measuring consumer perceptions of service quality. 64(1), 12–40. https://www.researchgate.net/profile/Valarie-Zeithaml-2/publication/225083802_SERVQUAL_A_multiple-_Item_Scale_for_measuring_consumer_perceptions_of_service_quality/links/5429a4540cf27e39fa8e6531/SERVQUAL-A-multiple-Item-Scale-for-measuring-consumer-perceptions-of-service-quality.pdf

Balinado, J. R., Prasetyo, Y. T., Young, M. N., Persada, S. F., Miraja, B. A., & Perwira Redi, A. A. N. (2021). The Effect of Service Quality on Customer Satisfaction in an Automotive After-Sales Service. Journal of Open Innovation: Technology, Market, and Complexity, 7(2), Article 2. https://doi.org/10.3390/joitmc7020116

Matas, A. (2018). Diseño del formato de escalas tipo Likert: Un estado de la cuestión. Revista electrónica de investigación educativa, 20(1), 38–47. https://doi.org/10.24320/redie.2018.20.1.1347

Martínez-Muñoz, E., Ramírez-Elias, G., Montaño-Arango, O., Martínez-Muñoz, B., Hernández, J. M.-, & Ramírez-Reyna, S. B. (2022). Servicio al cliente en una pyme: Caso de estudio. Pädi Boletín Científico de Ciencias Básicas e Ingenierías del ICBI, 10(19), Article 19. https://doi.org/10.29057/icbi.v10i19.8684

Torres Leandro, J. (2021). Fiabilidad de las escalas: Interpretación y limitaciones del Alfa de Cronbach. https://www.researchgate.net/publication/350590351

Miranda-Cruz, M. B., Chiriboga-Zamora, P. A., Romero-Flores, C., Tapia-Hermida, L. X., & Fuentes-Gavilánez, L. S. (2021). La calidad de los servicios y la satisfacción del cliente, estrategias del marketing digital. Caso de estudio hacienda turística rancho los emilio´s. Alausí. Dominio de las Ciencias, 7(Extra-4), 1430–1446. https://doi.org/10.23857/dc.v7i4.2179

DocuSign (10 de enero de 2024). ¿Cuántas PYMES cierran al año en México y cómo evitarlo? DocuSign. https://www.docusign.com/es-mx/blog/cuantas-pymes-cierran-al-ano

Echeverría Ríos, O. M., Rodríguez Rojo, M. A., Hernández Barrera, M. J., & Lezama Lezama León, M. H. (2022). Calidad del servicio en la entrega de vehículos en los distribuidores automotores General Motors en México. Criterio Libre, 20(36), 1–10. https://doi.org/10.18041/1900-0642/criteriolibre.2022v20n36.8690

Published
2024-07-05
How to Cite
Duana-Ávila, D., Huizache-Santos , M., Hernández-Gracia , T. J., & Martínez García , M. D. (2024). Measurement of service quality through the Servqual model in a company in the automotive sector company. TEPEXI Boletín Científico De La Escuela Superior Tepeji Del Río, 11(22), 1-10. https://doi.org/10.29057/estr.v11i22.11245