Strategy for High School Students to Develop Moral Autonomy to Strength Students Education in the New Competences Paradigm

Keywords: Intervention strategy, Moral Autonomy, Moral Development

Abstract

High school’s moral development is an important factor to hold a meaningful learning inside of competences education’s environment. It can empower different aspects of student’s competences education (knowledge, abilities, attitudes and values). Present document develops an intervention strategy used to promote self-moral development, and turns around the use of moral dilemmas thorough cases’ reading, analysis and arguing, by students’ interaction in each class

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aliño Santiago, M., López Esquirol, J.R. & Navarro Fernández, R. (2006). Adolescencia. Aspectos generales y atención a la salud, Revista Cubana de Medicina General Integral, Vol.22 No.1 Ciudad de La Habana, ISSN 1561-3038, recuperado de: [http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S0864-21252006000100009&script=sci_arttext&tlng=e#cargo].

Barba, B. (2001). Razonamiento moral de principios en estudiantes de secundaria y de bachillerato. Revista Mexicana de investigación educativa, 6(13), 501-523, [http://www.quadernsdigitals.net/datos_web/hemeroteca/r_54/nr_599/a_8195/8195.pdf].

Cantillo Carmona, J., Domínguez Ibáñez, A., Encinas Torres, S. & Muñoz Ferriol, A. (2005). Dilemas morales. Un aprendizaje de valores mediante el diálogo, Anexo didáctico: Dilemas morales. ISBN: 978-84-7642-706-4, recuperado de: [https://books.google.com.mx/books?id=iHk63FIaTlYC&printsec=frontcover#v=onepage&q&f=true].

Cava, J.C., Murgui, S. & Musitu, G. (2008). Diferencias en factores de protección del consumo de sustancias en la adolescencia temprana y media, Psicothema, Vol. 20, No. 3, pp. 389-395, ISSN 0214 - 9915.

Diamond, M. (2003). Componentes básicos de la sexualidad humana. Sexología y Sociedad, 9(23).

Duró, E. (2008). Optimismo e ilusión, VI Congreso do Comercio Gallego, La Coruña, España.

García-Molina, A., Enseñat-Cantallops, A., Tirapu-Ustárroz, J. & Roig-Rovira, T. (2009). Maduración de la corteza prefrontal y desarrollo de las funciones ejecutivas durante los primeros cinco años de vida. Rev Neurol, 48(435), 40.

Jara, V., & Ferrer, D. (2005). Genética de la Violencia. Revista chilena de neuro-psiquiatría, 43(3), 188-200.

Jiménez, C. A. (2000). Cerebro creativo y lúdico. Hacia la construcción de una nueva didáctica para el siglo XXI. Bogotá: Cooperativa Editorial Magisterio.

Learmonth, A. E., Lamberth, R. & Rovee-Collier, C. (2004). Generalization of deferred imitation during the first year of life. Journal of Experimental Child Psychology, 88(4), 297-318.

Lorite, Q.S. (s.f.) Cómo tiene lugar el aprendizaje en el ser humano.

Molina Ruiz, H.D. & Rojano Chávez, S.M. (2014). La personalización de evaluaciones sumativas para bachillerato en el ámbito de la educación por competencias, REVISTA CoPEI, APRENDER A APRENDER INNOVANDO, 1(1), ISSN: 2395 - 8375.

Molina Ruiz, H.D. & Rojano Chávez, S.M. (2015). Estrategia de desarrollo socio-emocional en alumnos de bachillerato, para fortalecer la formación del estudiante, en el nuevo paradigma de educación por competencias., Revista CoPEI, aprender a aprender innovando, 2(3), ISSN: 2395 - 8375.

Molina-Ruiz, H.D., Bravo Vargas, G., Flores García, V.S. & Ordoñez Hernández, T.S. (2015). Estudio comparativo de planes y programas para la oferta del programa educativo de Ingeniería en Logística, en una Universidad Autónoma del Centro Sur de México, Innovación y Desarrollo Tecnológico Revista Digital, 7(2), ISSN: 2007—4786.

Montiel Castillo, J.M. (2012). Hacia la construcción de la autonomía moral, Cuadernillo de trabajo, Diplomado: Más Justo, Fundación Villa Aprendizaje.

Musitu, G. & Cava, M.J. (2003). El rol del apoyo social en el ajusta de los adolescentes, Intervención Psicosocial, Vol. 12, No. 2, pp. 179-192, recuperado de: [http://www.uv.es/~lisis/mjesus/8cava.pdf].

Munari, A. (2000). Jean Piaget. Revista trimestral de educación comparada (París, UNESCO).

Piaget, J. (1981). La teoría de Piaget. Infancia y Aprendizaje, 4(sup2), 13-54.

Stergiakouli, E., Martin, J., Hamshere, M. L., Langley, K., Evans, D. M., St Pourcain, B., Timpson, N.J., Owen, M.J., O'Donovan, M., Thapar, A. & Smith, G. D. (2015). Shared genetic influences between attention-deficit/hyperactivity disorder (ADHD) traits in children and clinical ADHD. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, recuperado de: [http://ac.els-cdn.com/S0890856715000404/1-s2.0-S0890856715000404-main.pdf?_tid=5b561bea-df05-11e4-913d-00000aacb35f&acdnat=1428617662_f3413ca5360391506d0a4cacb5691183].

Torralva, T., Cugnasco, I., Manso, M., Sauton, F., Ferrero, M., ODonnell, A., Duran, P. & Carmuega, E. (1999). Desarrollo mental y motor en los primeros años de vida: su relación con la estimulación ambiental y el nivel socio-económico. Arch Argent Pediatr, 97(5), 306-316.

Van Ryzin, M. J., Leve, L. D., Neiderhiser, J. M., Shaw, D. S., Natsuaki, M. N., & Reiss, D. (2015). Genetic Influences Can Protect Against Unresponsive Parenting in the Prediction of Child Social Competence. Child development, recuperado de: [http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/cdev.12335/full].
Published
2019-01-05
How to Cite
Molina Ruiz, H. D., Sánchez Trujillo, M. G., Rojano-Chávez, S. R.-C. M., & Garcia Munguia, M. (2019). Strategy for High School Students to Develop Moral Autonomy to Strength Students Education in the New Competences Paradigm. TEPEXI Boletín Científico De La Escuela Superior Tepeji Del Río, 6(11), 9-15. https://doi.org/10.29057/estr.v6i11.3819

Most read articles by the same author(s)