Impact Of Marketing Strategies For The International Positioning Of Tequila Houses
Abstract
In a highly competitive and saturated market, marketing strategies are crucial for the success of alcoholic beverage companies. This research focuses on analyzing the strategies used by tequila houses and similar companies to achieve international positioning. A mixed methodology is used, combining qualitative analysis with numerical data from reliable sources such as INEGI, the Tequila Regulatory Council and Statista. The main objective is to understand the relationship between marketing strategies and positioning in the competitive global beverage alcohol market. Strategies related to price, distribution, product and promotion will be explored, both in tequila houses and in other companies in the sector.
References
Armstrong, G., y Kotler, P. (2019). Marketing: una introducción (15ª ed.). Pearson.
Atkinson, A. M. (20 de agosto de 2021). ‘We're in this together’: A content analysis of marketing by alcohol brands on Facebook and Instagram during the first UK Lockdown, 2020. International Journal of Drug Policy, 98. https://doi.org/https://doi.org/10.1016/j.drugpo.2021.103376
Bastero, M. (25 de enero de 2023). Marketing 4 ecommerce mx. Historia de TikTok: claves, curiosidades y evolución de la red social a la que todos quieren imitar: https://marketing4ecommerce.mx/historia-de-tiktok-que-es/#:~:text=de%20origen%20singapurense.-,TikTok%2C%20la%20app%20a%20vencer%20en%202023,social%20m%C3%A1s%20usada%20del%20mundo.
Cámara Nacional de la Indsutria Tequilera. (2020). EL TEQUILA. https://www.tequileros.org/el-tequila/
Casa Sauza. (12 de Septiembre de 2017). Tequila. Tequila: https://www.casasauza.com/todo-sobre-tequila/tequila
Castillo Girón, V. M., Coleho, A., y Ayala Ramírez, S. (diciembre de 2005). Las marcas, la denominación de origen y la región de origen: ¿Qué estrategias de marketing en la globalización de la industria tequilera? Mercados y Negocios, 12, 15-34. https://doi.org/https://doi.org/10.32870/myn.v0i12.5008
Coelho, A. M., y De Sousa, A. (2015). Estrategias de las empresas multinacionales japonesas en China. Análisis Económico, 193-195.
Cohen, W. (2001). El plan de marketing. España: Deusto.
Consejo Regulador del Tequila. (2019). Historia. https://www.crt.org.mx/index.php/es/el-tequila-3/historia
Cyr, D., y Gray, D. (2004). Marketing en la pequeña y mediana empresa. Grupo Editorial Norma.
De la Cruz, S. (03 de 04 de 2022). Conoce la historia del tequila. Gráficos Reforma : https://graficos.gruporeforma.com/2022/03/04/conoce-la-historia-del-tequila/
Forbes. (31 de Agosto de 2020). Los 5 tequilas más populares del mundo. Los 5 tequilas más populares del mundo: https://www.forbesargentina.com/lifestyle/el-espectacular-documental-sobre-bowie-moonage-daydream-llega-hbo-n32730
FUNDACIÓN DIALNET. (2023). FUNDACIÓN DIALNET. FUNDACIÓN DIALNET: https://fundaciondialnet.unirioja.es/fundacion-dialnet/quienes-somos/
Gobierno de México. (31 de agosto de 2021). Tequila. La bebida que conquistó al mundo. Tequila. La bebida que conquistó al mundo: https://www.gob.mx/profeco/articulos/tequila-la-bebida-que-conquisto-al-mundo?idiom=es
Gobierno de México. (19 de marzo de 2022). El tequila ha generado una industria económicamente muy activa. El tequila ha generado una industria económicamente muy activa: https://www.gob.mx/siap/articulos/el-tequila-ha-generado-una-industria-economicamente-muy-activa?idiom=es
Hernández Sampieri, R., Fernandez Collado, C., y Baptista Lucio, P. (2014). Metodología de la investigación. McGraw Hill.
Instituto de Información Estadística y Geográfica del Estado de Jalisco. (Mayo de 2020). EXPORTACIONES DE TEQUILA: UN ESTUDIO DE CASO PARA LA OBTENCIÓN DE PONDERADORES DE COMERCIO EXTERIOR. EXPORTACIONES DE TEQUILA: UN ESTUDIO DE CASO PARA LA OBTENCIÓN DE PONDERADORES DE COMERCIO EXTERIOR: https://iieg.gob.mx/ns/wp-content/uploads/2020/05/Estudio-de-exportaciones-de-tequila-mayo-2020.pdf
Instituto Nacional de Estadística y Geografía. (Julio de 2019). Colección de estudios sectoriales y regionales. Conociendo la Industria del Tequila y el Mezca: https://www.inegi.org.mx/contenidos/productos/prod_serv/contenidos/espanol/bvinegi/productos/nueva_estruc/702825189600.pdf
Kellershohn, J. (2022). Chapter 29 - Marketing whisky and white spirits in 2021. En J. Kellershohn, Whisky and Other Spirits (págs. 545-560). Academic Press.
Kotler, P., y Armstrong, G. (2003). Fundamentos de marketing. Prentice Hall.
Lamb, C. W., Hair, J. F., y McDaniel, C. (2002). El mundo del marketing. Thomson.
Luna Zamora, R. (05 de mayo de 2012). Análisis del mercado nacional y norteamericano del tequila. Continuidades y tendencias recientes". Carta Económica Regional(108), 37-58. https://doi.org/ https://doi.org/10.32870/cer.v0i108%20-%20110.5500
McCarthy, J., y Perreault, W. (1996). Marketing: Planeación estratégica, de la teoría a la práctica. . McGraw-Hill.
McCarthy, J., y Perreault, W. (2019). Fundamentos de marketing: una perspectiva global (8ª ed.). Educación McGraw-Hill.
Morais, N., y Figuereido, S. (2020). Das redes sociais ao engagemento caso, de três marcas de bebidas alcoólicas. Millenium, II(5), 389-398. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7607694
Musonera, E., y Hemley, D. (enero de 2008). Alternativas estratégicas de marketing y recomendaciones en la industria de licores destilados-Sky Vodka. The Journal of Global Bussines Management, 4, 76-84. https://doi.org/10.30845/jbep.v5n4a14
Observatorio de Complejidad Económica . (2021). Exportadores de Tequila (2021). https://oec.world/es/profile/country/mex#historical-data
Observatorio de Complejidad Economica . (2021). Exportadores de Whiskies (2021). https://oec.world/es/profile/hs/whiskies
Observatorio de Complejidad Económica . (s.f.). Exportadores de Cerveza (2021). https://oec.world/es/profile/hs/beer
Observatorio de Complejidad Económica. (2021). Exportadores de Vodka (2021). https://oec.world/es/profile/hs/vodka
Porter, M. (1996). ¿Qué es la estrategia? Harvard Business Review.
Porter, M. (1999). La ventaja competitiva de las naciones. Vergara.
Pride, W. M., y Ferrell, O. (1997). Marketing: Conceptos y estrategias. McGraw-Hill.
Ries, A., y Trout, J. (1992). Posicionamiento. McGraw-Hill-Management.
Ronkainen, I., y Czinkota, M. (2013). International Marketing (10th ed.). Cengage Learning.
Rumelt, R. (2011). Buena estrategia/mala estrategia: la diferencia y por qué es importante. Negocios de la Corona.
Secretaría de Agricultura y Desarrollo Rural . (24 de Marzo de 2020). México y sus exportaciones. México y sus exportaciones: https://www.gob.mx/agricultura/articulos/mexico-y-sus-exportaciones?idiom=es
Servicio de Información Agroalimentaria y Pesquera. (19 de marzo de 2022). El tequila ha generado una industria económicamente muy activa. https://www.gob.mx/siap/articulos/el-tequila-ha-generado-una-industria-economicamente-muy-activa?idiom=es
Sistema de Información Científica Redalyc. (2020). Acerca de redalyc.org. Acerca de redalyc.org: https://www.redalyc.org/redalyc/acerca-de/mision.html
Stanton, W. J., Etzel, M., y Walker, B. (2004). Fundamentos de Marketing. México: McGraw-Hill.
Statista. (Marzo de 2022). Bienes de consumo. Bebidas alcoholicas. Exportaciones de tequila desde México de 1995 a 2021: https://es.statista.com/estadisticas/1170629/mexico-cantidad-exportada-tequila/
Statista. (01 de Diciembre de 2022). Volumen de ventas de vodka Smirnoff a nivel mundial 2009-2021. Volumen de ventas de vodka Smirnoff a nivel mundial 2009-2021: https://es.statista.com/estadisticas/601298/volumen-global-de-ventas-de-vodka-smirnoff-2009/
Tzu, S. (2019). El Arte de la Guerra. WW Norton & Company.
Upfluence. (2020). Bebidas alcohólicas. Número de personas influyentes en el consumo de alcohol en todas las plataformas: https://www.upfluence.com/industry-reports/alcoholic-beverages.
Valenzuela , M. B. (2018). Vendiendo tequila a China: una fiesta de coctel sin ganadores claros. Journal of Management and Economics for Iberoamerica, 158-171.
Veritrade. (2019). Veritrade. Comercio exterior importaciones y exportaciones de CASA TEQUILERA DE ARANDAS SA DE CV: https://www.veritradecorp.com/es/mexico/importaciones-y-exportaciones-casa-tequilera-de-arandas-sa-de-cv/rfc-a011001na3
Veritrade. (2019). Veritrade. Comercio exterior importaciones y exportaciones de CASA CUERVO SA DE CV: https://www.veritradecorp.com/es/mexico/importaciones-y-exportaciones-casa-cuervo-sa-de-cv/rfc-u870622986
Veritrade. (2019). Veritrade. Comercio exterior importaciones y exportaciones de DON GOOD TEQUILA S. DE R.L. DE C.V.: https://www.veritradecorp.com/es/mexico/importaciones-y-exportaciones-don-good-tequila-s-de-rl-de-cv/rfc-t121212pg7
Waller, N. S. (1 de abril de 2007). Return On Marketing Investment Driven Sponsorship: Optimizing This Marketing Investment In Latin America. Journal of Business Case Studies (JBCS), 3(2), 41-48. https://doi.org/https://doi.org/10.19030/jbcs.v3i2.4841
Watkins, M. (2013). Los primeros 90 días: estrategias comprobadas para ponerse al día de manera más rápida e inteligente. . Prensa de Harvard Business Review.
Copyright (c) 2024 Odaliz Maya Garcia
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-nd/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.