Impact of e-commerce on Pachuca SMEs

Keywords: E-commerce, SMES, Pachuca

Abstract

This article highlights the impact of e-commerce on SMEs in the food sector, demonstrating its usefulness in increasing sales and having a presence in the business market through surveys. It points out that while e-commerce offers an accessible and cost-effective platform to reach a global market, its success depends on a solid digital strategy, investment in appropriate technology and a focus on customer experience. Those SMEs that manage to adapt and capitalize on the opportunities offered by this modality can experience significant growth and increased competitiveness in today's digitized marketplace. Therefore, e-commerce emerges as a key driver for the development and expansion of SMEs in the contemporary business environment.

References

Abed, S. S. (2020). Social commerce adoption using TOE framework: An empirical investigation of Saudi Arabian SMEs. International Journal of Information Management, 53. https://doi.uaeh.elogim.com/10.1016/j.ijinfomgt.2020.102118

Abrego-Almazán, D., De la cruz Maldonado, J., y Medina-Quintero, J. (2022). Efectos de las capacidades TI y organizacionales en el rendimiento de pymes. Revista de Contaduría y Administración, 67(2), 187-211. http://dx.doi.org/10.22201/fca.24488410e.2022.3168

Acosta Morey, K., Chávez Aguilar, A., y Andía, M. M. Más allá de la venta online: de la calidad del servicio a la lealtad y boca a boca electrónicos. Contaduría y Administración. 68(4), 317-344. http://dx.doi.org/10.22201/fca.24488410e.2023.4712

Anzules Rivas, B. R., Bajaña Reinoso, N. B. (2020). El uso del comercio electrónico y su incidencia en la rentabilidad de las PYMES del norte de Guayaquil. Observatorio de la Economía Latinoamericana. (3)

Balassa, B. (1961). The Theory of Economic Integration. Dartmouth, Aldershot.

Barney, J. (1991). Firm Resources and Sustained Competitive Advantage. Journal of Management, 17(1), 99-120. https://doi.org/10.1177/014920639101700108

Bitner, M. J., Boombs, B. H., y Tetreault, M. S. (1990). The Service Encounter: Diagnosing Favorable and Unfavorable Incidents. Journal of Marketing, 54, 71-84.

Bojórquez López, M. J., y Valdez Palazuelos, O. (2017, julio-diciembre). El comercio electrónico como estrategia de internacionalización de las PYMES. Revista de Investigación en Tecnologías de la Información. 5(10), 110-115.

Cárdenas, J. (2020, 18 abril). Conoce la historia del comercio electrónico y cómo ha evolucionado hasta hoy. RockContent. Recuperado el 15 de marzo de 2023 de https://rockcontent.com/es/blog/historia-del-comercio-electronico/

Clemente-Almendros, J. A., Popescu-Nicoara, D., Pastor-Sanz, I. (2024). Digital transformation in SMEs: Understanding its determinants and size heterogeneity. Technology in Society.

Duarte V., M. (2001, enero-junio). Algunas consideraciones a la teoría de la integración latinoamericana. Aldea Mundo, 16(31), 53-62.

El País. (2002, 22 mayo) Tim Berners Lee, creador de la World Wide Web. https://elpais.com/tecnologia/2002/05/23/actualidad/1022142480_850215.html

Farida, I., y Setiawan D. (2022). Business Strategies and Competitive Advantage: The Role of Performance and Innovation. Journal of Open Innovation: Technology, Market, and Complexity, 8(3). https://doi.org/10.3390/joitmc8030163

Gobierno de México. (2023). Comercio Electrónico. https://mipymes.economia.gob.mx/vender/comercio-electronico/

Hernández Mendoza, J. M., Hernández Mendoza S. L., y Olguín Guzmán, E. (2018, julio-diciembre). Comercio electrónico como herramienta complementaria en las PYMES en México. Revista científica electrónica de Educación y Comunicación en la Sociedad del Conocimiento, 2(18).

Instituto Federal de Telecomunicaciones. (2019). Uso de las TIC y actividades por internet en México: Impacto de las características sociodemográficas de la población (Versión 2019). https://www.ift.org.mx/sites/default/files/contenidogeneral/estadisticas/usodeinternetenmexico2019_1.pdf

Instituto Nacional de Estadística y Geografía. (2023). Comercio Electrónico. https://www.inegi.org.mx/temas/vabcoel/

Instituto Nacional de Estadística y Geografía. (2020, 16 julio). INEGI presenta los resultados definitivos de los censos económicos 2019. https://www.inegi.org.mx/contenidos/saladeprensa/boletines/2020/OtrTemEcon/CenEconResDef2019_Hgo.docx

Instituto Nacional de Estadística y Geografía. (2022, 23 junio). Demografía de los establecimientos MIPYME en el contexto de la pandemia por COVID-19. https://www.inegi.org.mx/contenidos/saladeprensa/aproposito/2022/EAP_Demog_MIPYME22.pdf

Maddox, R. N. (1981). Two-factor Theory and Consumer Satisfaction: Replication and Extension. Journal of Consumer Research, 8, 97-102.

Maita Guédez, M. C. (2019a). Influencia de las PYMES para la adopción del comercio electrónico. Heurística: revista digital de historia de la educación. (22), 68-79.

Maita Guédez, M. C. (2019b). La adopción del comercio electrónico en las PyMEs. Revista Gestión y Desarrollo Libre. 4(8). https://doi.org/10.18041/2539-3669/gestionlibre.8.2019.8120

Organización Mundial del Comercio. (2016). Informe sobre el Comercio Mundial 2016 “Igualdad de condiciones para el comercio de las pymes”.

Perdigón Llanes, R., Viltres Sala, H., Madrigal Leiva, I. R. (2018). Estrategias de comercio electrónico y marketing digital para pequeñas y medianas empresas. Revista Cubana de Ciencias Informáticas. 12(3).

Priem, R. L., y Butler, J. E. (2001). Is the Resource-Based “View” a Useful Perspective for Strategic Management Research?. Academy of Management Review, 26(1), 22-40. https://doi.org/10.5465/amr.2001.4011928

Porter, M. (1990). La ventaja competitiva de las naciones. Harvard Business Review, 85(11), 69-95.

Qin, Z., Chang, Y., Li, F., & Li, F. (2014). E-Commerce Strategy. Springer Publishing.

Rodríguez Melo, G. E. (2016). Tecnologías de la información y las comunicaciones (TIC) como factor determinante del éxito competitivo en la micro, pequeña y mediana empresa (mipyme). [Universidad CEU San Pablo]. Dialnet

Silvestro, R., y Johnston, R. (1990). The Determinants of Service Quality: Hygiene and Enhancing Factors. Quality in Services II Conference, St. John’s University, New York.

Statista. (2023, 14 marzo). México: tasa de penetración de las compras online 2017-2027. https://es.statista.com/previsiones/703404/tasa-penetracion-comercio-electronico-mexico

Swan, J. E., y Combs, L., J. (1976). Product Performance and Consumer Satisfaction: A New Concept. Journal of Marketing, 40, 25-33.

Telukdarie, A., Dube, T., Matjuta, P., Philbin, S. (2023). The opportunities and challenges of digitalization for SME's. Procedia Computer Science. 217, 689-698. https://doi.uaeh.elogim.com/10.1016/j.procs.2022.12.265

Tolstoy, D., Nordman, E., y Vu, U. (2022, junio). The indirect effect of online marketing capabilities on the international performance of e-commerce SMEs. ScienceDirect, (31). https://doi.org/10.1016/j.ibusrev.2021.101946

Published
2024-07-05
How to Cite
Gutiérrez Cervantes, I. (2024). Impact of e-commerce on Pachuca SMEs. CaleidoscoPI, 2(3), 15-28. https://doi.org/10.29057/caleidoscopi.v2i3.12459
Section
Articles