Online musical dictation: a didactic strategy to develop musical memory and creativity.

Keywords: Musical dictation, online teaching, musical memory, creativity, MEMOSOLF

Abstract

As in many universities worldwide, at the Autonomous University of Nuevo León (FAMUS-UANL), Mexico, the teaching of music was impacted by the effects of the Covid-19 pandemic in 2020. This phenomenon forced urgently carry out important curricular and methodological transformations in the study plans of the subjects, including Solfeggio. In this context, musical dictation constituted a successful didactic strategy, in classes and in solfeggio contests in the online distance mode, applying the Methodology for the development of musical memory and creativity in Solfeggio classes (MEMOSOLF), created before the pandemic at FAMUS-UANL, for the face-to-face modality. This essay offers analytical information on the process of applying musical dictation and the results obtained in solfeggio classes taught online at the Technical and Bachelor levels of FAMUS-UANL, in the years 2021 and 2022.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Tibets, E. & Borroto, G. (2021). La memoria musical y emocional en el solfeo. Editorial Académica Española. https://doi.org/10.22034/9786203588637

Tibets, E. & Borroto, G. (2022). Dictado musical en las clases de Solfeo en línea. Madrid, España: Editorial Académica Española.

Borroto, G. & Tibets, S. (2020). Los concursos como factor de calidad y creatividad en la FAMUS-UANL. En Méndez, M. A., Ramírez, K.G. (Eds.), Calidad y pertinencia en artes (pp. 245-263). CAESA-Consejo para la Acreditación de la Educación Superior de las Artes.

Gordon, E. (1975). A Music Learning Theory [Teoría del aprendizaje musical]. Recuperado de https://bit.ly/3TMKVlK

Red de Educadores Musicales-UNR. (2022). Metodología Orff. Recuperado de https://bit.ly/3npaCg6

UNIR. (2021). El método Kodaly para enseñar música; ¿En qué consiste? Recuperado el 1 de abril de 2023, de https://bit.ly/3FODeWM

Universidad de Costa Rica. (2017). Equidad de género en el campo musical: una aproximación teórica. ESCENA. Revista de las artes, 76(1), 167-184. https://bit.ly/3THtsLP

Hallam, S. (2018). Psychology of Music. Routledge. ISBN 9781138098541. https://bit.ly/40APZMn

Pozzoli, H. (1930). Guida teórico-pratica per l'insegnamento del dettato musicale [Guía teórico-práctica para la enseñanza de la dictación musical]. Ricordi.

Pozzoli, H. (2020). Solfeos Hablados. Primer Curso. Recuperado de https://amzn.to/3Gaxc2E.

Pozzoli, H. (2020). Solfeos Hablados. Primer Curso. Apéndice. Recuperado de https://amzn.to/3Gy8l9t

Published
2023-07-05
How to Cite
Serguei, T. (2023). Online musical dictation: a didactic strategy to develop musical memory and creativity. MAGOTZI Boletín Científico De Artes Del IA, 11(22), 60-64. https://doi.org/10.29057/ia.v11i22.10873