Music as an activator of Neuroplasticity and Brain Gymnastics in primary school students.

Keywords: Education, Music, Neuroplasticity, Brain Gymnastics, Emotions, Neural Connections

Abstract

Since Prehistory, music has been fundamental in all cultures; it emerged simultaneously with language, due to the need to communicate and cooperate. In a constant search to enrich and enhance the educational experience, it has been discovered that the implementation of music in teaching, in combination with brain gymnastics and the fascinating phenomenon of neuroplasticity, opens the doors to a world of limitless possibilities. These three disciplines intertwine like threads of a complex but harmonious fabric, creating an educational approach that not only nourishes the mind, but also strengthens the brain's ability to adapt and evolve throughout life. In this symphony of learning, music becomes the catalyst that awakens the mind, brain gymnastics becomes the training that strengthens it, and neuroplasticity becomes the phenomenon that allows its constant expansion. Together these elements form a harmony that transforms education into an innovative and transformative experience.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ABC JUEGOS. (2007). La música en la antigüedad. https://www.abc.com.py/edicion-impresa/suplementos/escolar/la-musica-en-la-antigedad-975684.html

Ferraté, J., Líricos griegos arcaicos, Acantilado, Madrid.

Figueroba A. (2017). ¿Qué es el efecto Mozart? ¿Nos hace más inteligentes?. Psicología y Mente. https://psicologiaymente.com/desarrollo/efecto-mozart

Swafford j. (2023). Beethoven, el genio que revolucionó la historia de la música. National Geographic. https://historia.nationalgeographic.com.es/a/beethoven-el-genio-que-revoluciono-la-historia-de-la-musica_14045

N. Yehuda. (2011). Music and Stress. Journal of Adult Development, 18, pp. 85-94 http://dx.doi.org/10.1007/s10804-010-9117-4

Amunts, K., Kedo, O., Kindler, M., Pieperhoff, P., Mohlberg, H., Shah, N. J., Habel, U., Schneider, F., & Zilles, K. (2005). Cytoarchitectonic mapping of the human amygdala, hippocampal region and entorhinal cortex: intersubject variability and probability maps. Anatomy and Embryology, 210 (5-6), 343–352. https://doi.org/10.1007/s00429-005-0025-5

Rolls, E. T. (2015). Limbic systems for emotion and for memory, but no single limbic system. Cortex, 62, 119-57. https://doi.org/10.1016/j.cortex.2013.12.005

Iballa Burunat, Vinoo Alluri, Petri Toiviainen, Jussi Numminen, Elvira Brattico. Dinámica de la actividad cerebral subyacente a la memoria de trabajo para la música en una condición naturalista. Cortex, publicado en agosto de 2014. doi: 10.1016 / j.cortex.2014.04.012

García E. (2019). Música en el cerebro: cuando el cerebro escucha. NeuroClass.https://neuro-class.com/la-musica-en-el-cerebro-cuando-el-cerebro-escucha/

Vázquez, G. (2019). La pedagogía en torno a la enseñanza musical. Unidades de Apoyo para el Aprendizaje. CUAED/Facultad de Música-UNAM. https://uapa.cuaieed.unam.mx/sites/default/files/minisite/static/9450863a-e3a1-47d8-ab26-7b777b1b86ab/LaPedagogiatornoEnsenanzaMusical/index.html

Vinoo A., Toiviainen P., Lund T., Wallentin M., Vuust P., Nandi A., Ristaniemi T., Brattico E. (2013). From Vivaldi to Beatles and back: Predicting lateralized brain responses to music. ELSEVIER Neurolmage. Vol 83 p.627-636. https://doi.org/10.1016/j.neuroimage.2013.06.064

Swanwick, K. (2000). Música, pensamiento y educación. Madrid: Morata

Pérez-Aldeguer S. (2014). La música como herramienta para desarrollar la competencia intercultural en el aula. Perfiles educativos vol.36 no.145. ISSN 0185-2698. https://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-26982014000300011

Andrew, R., Derry, S., Taylor, R. S., Straube, S., & Phillips, C. J. (2014). The Costs and Consequences of Adequately Managed Chronic Non-Cancer Pain and Chronic Neuropathic Pain. Pain Practice, 14(1), 79 94. https://doi.org/10.1111/papr.12050

Rodríguez M. (2019). Marian Diamond, la extraordinaria científica que estudió el cerebro de Albert Einstein y nos dejó excelentes noticias sobre nuestro propio cerebro. BBC News Mundo.https://www.bbc.com/mundo/noticias-47870801

GARCÉS-VIEIRA., SUÁREZ-ESCUDERO C. (2014). Neuroplasticidad: aspectos bioquímicos y neurofisiológicos. CES Med. vol.28 no.1. ISSN 0120-8705. http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-87052014000100010

del Val Martín P., Zambrano Ortega T. (2017). La gimnasia cerebral como estrategia para desarrollar la psicomotricidad en los niños y niñas. Lecturas: Educación Física y Deportes, Vol. 22, Núm. 235 ISSN 1514-3465. https://www.efdeportes.com/efd235/la-gimnasia-cerebral-para-desarrollar-la-psicomotricidad.htm

Mora T., Paulina S. (2016). Gimnasia cerebral en la concentración de los niños y niñas del primer año de Educación General Básica de la Escuela República del Brasil, Quito. http://www.dspace.uce.edu.ec/handle/25000/12423

Ordoñez Morales, Esteban; Sánchez Reinoso, Jaime Santiago; Sánchez Maldonado, Marco Miguel; Romero Haro, Christian Eduardo; Bernal Iñiguez, Juan Diego. 2011. “Análisis del Efecto Mozart en el desarrollo intelectual de las personas adultas y niños”. Ingenius No. 5. Enero/Junio. Pp. 45-54. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/5972769.pdf

Sánchez Guerra C. (2021). La influencia de la música en el desarrollo de la atención en la etapa de educación infantil. Universidad de Sevilla Facultad de Ciencias de la Educación. Trabajo de fin de grado. Diseño de propuesta formativa. https://idus.us.es/bitstream/handle/11441/141231/194_77859231_20220607_1241.pdf?sequence=1&isAllowed=y

MDO Madridiario. (2021). La influencia de la música en el desarrollo infantil.https://www.madridiario.es/499583/la-influencia-de-la-musica-en-el-desarrollo-infantil

Rojas, G. M. y Galván, L. A. (2020). Arteterapia: una experiencia de implementación remedial voluntaria en universitarios. RIDE Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 11(21). Recuperado de https://doi.org/10.23913/ride.v11i21.687.

Secretaría de Educación Pública [SEP]. (17 de julio de 2019). Boletín No. 103 La música pondrá la nota a la Nueva Escuela Mexicana. Boletín de prensa. Recuperado de https://www.gob.mx/sep/articulos/boletin-no-103-la-musica-pondra-la-nota-a-la-nueva-escuela-mexicana.

Porta, A. (2007): «Hablemos de educación, hablemos de música», Eufonía, Barcelona: Graó.

Published
2024-01-05
How to Cite
Lugo Martínez , A. (2024). Music as an activator of Neuroplasticity and Brain Gymnastics in primary school students. MAGOTZI Boletín Científico De Artes Del IA, 12(23), 28-34. https://doi.org/10.29057/ia.v12i23.11646