Virtual Gesture

  • Julieta Sánchez Hidalgo Hernández Universidad Autónoma del Estado de Hidalgo
Keywords: Sergio Garval, Painting, Artistic Gesture, Painting Genres

Abstract

This essay conforms itself as an invitation for a phenomenological experience of Sergio Garval´s painting Medial Resurrection (2009) from de artistic and symbolic gesture perspective. A (trans)disciplinary and (trans)generic approach related to the After the end of art era (Danto, 2010) starting from a critic analysis as posthistoric painting enlarging its meaning. As the end of history has arrived and a soul way of explaining and chaining narratives as well, artists regain and integrate any discipline, artwork, style to its artistic discourse, in which not pure object exists (Danto, 2013). So, the discourse plastic (re)configurations live in a transmutable space, towards a meta-pictorial analysis as a analytic formal-narrative space (Sánchez-Hidalgo, 2010). The discourse and perceptive implication of gesture in pictorial image opens a contemporary interpretation opportunity of an artwork which dialogue with other disciplines as poetry, history, visual culture, cinema, besides other. While remaining easel painting.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arhip, O. (2012). Characteristics of meta-referential discourse in arts. Philologica Jassyensia, 2(16), 123-127. Retrieved from http://www.philologica-jassyensia.ro/upload/VIII_2_Arhip.pdf

Bailblé, C. (2013). Del 2D al 3D, el travelling de todas las profundidades. In V. Fajnzylber, La imagen táctil. De la fotografía binocular al cine tridimensional (pp. 141-143). Chile: Tezontle FCE.

Barbosa Becerra de Souza, B. (2009, julio). Hibridación y transdisciplinariedad en las artes. Educatio Siglo XXI, 27(1), 217-230. Retrieved enero 11, 2017, from http://revistas.um.es/educatio/article/view/71151

Baudrillard, J. (2006). El complot del arte. In El complot del arte. Ilusión y desilusión estéticas (I. Agoff, Trans., pp. 51-73). Argentina: Amorrortu.

Benjamin, W. (2003). La obra de arte en la época de su reproductibilidad técnica. México: Editorial Itaca.

Chastel, A. (2004). Una perspectiva fisiognómica. In El gesto en el arte (pp. 18-22). España: Siruela.

Corominas, A. (2001). El gesto del artista. Primeras aproximaciones a la representación cinematográfica de la práctica pictórica de Vincent Van Gogh. Formats: revista de comunicació audiovisual(3). doi:http://www.raco.cat/index.php/Formats/article/view/256097/343048

Danto, A. C. (2010). Introducción: moderno, posmoderno y contemporáneo; Tres décadas después del fin del arte; La pintura y el linde de la historia: El final de lo puro. In Después del fin del arte. El arte contemporaneo y el linde de la historia (E. Neerman, Trans., pp. 27-47; 49-71; 147-165). España: Paidós Estética.

Danto, A. C. (2013). Sueños despiertos; El futuro de la estética. In Qué es el arte (Í. García, Trans., pp. 21-64; 135-152). España: Paidós.

Fernández-Jáuregui, C. (2013). Gesto verbal y poética gestual: los principios de una dialéctica. Tonos digital. Revista electrónica de Estudios Filológicos(24). Retrieved enero 22, 2017, from Acceso aquí

Kinzbruner, G. (2004, noviembre-diciembre). (2004). El gesto pictórico. Pharos (11) 2, 9-19. Pharos, 11(2), 9-19. Retrieved enero 20, 2017, from http://www.redalyc.org/pdf/208/20811203.pdf

Paz, O. (1980). El príncipe: el Clown. In In/mediaciones (pp. 97-104). España: Seix Barral.

Tenebra Film Fest. (2017, junio 06). Del terror al lienzo, tenebra films lanza su poster oficial 2017. Retrieved septiembre 13, 2017, from http://tenebrafest.blogspot.mx/2017/09/del-terror-al-lienzo-tenebra-film-fest.html
Published
2018-07-05
How to Cite
Hidalgo Hernández, J. S. (2018). Virtual Gesture. MAGOTZI Boletín Científico De Artes Del IA, 6(12). https://doi.org/10.29057/ia.v6i12.3180