The The sound of the inclusive sign. Photographic posters intervened and based on the Mexican Sign Language

Keywords: mexican sign language, deaf, inclusion, tourism, poster

Abstract

This paper is about the results of the project Inclusive Culture, it was undertaken in two phases, and realized by teachers and students at the Fine Arts Faculty in the Universidad Veracruzana from Xalapa, Mexico, and with collaboration of the civil association Difussion, Inclusion and Education for Deaf (DIES in spanish). After a selection of nouns, verbs, animals, fruits, crafts and professions, we produced almost a hundred and twenty intervened photographic posters[1] that allow visualizing by a kind of scanning flow the gestures and movements of each of those words as they occur in the Mexican Sign Language (LSM in spanish).

            The production of posters, in general, were exhibited in two galleries in the city of Xalapa, Veracruz, Mexico, in order to move the population about this group and their communication using the Mexican Sign Language. The second phase, was directed to tourism sector and the words selected were useful verbs or nouns that helped them to recognize the needs of the deaf when they require tourist services. The posters were also exhibited at crowded public spaces like streets or alleys where population and tourists walk. The H. Ayuntamiento of Xalapa paid for the printing and gave the corresponding licenses.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arnáiz, P. (1996). Las escuelas son para todos, Siglo cero, núm. 27:2, pp. 25-34, educaciones.cubaeduca.cu/medias/pdf/1120.pdf, fecha de consulta: 7 de enero de 2016.

Booth, T. & Ainscow, M. (2000). Guía para la evaluación y mejora de la educación inclusiva –Index for inclusión. Madrid: Consorcio Universitario para la Educación Inclusiva.

Cruz, M. (2008). Gramática de la Lengua de Señas Mexicana, México, D. F.: CEl Colegio de México, Tesis para optar al grado de Doctor en Lingüística.

Freire, P. (2011). La educación como práctica de la libertad, México, D. F.: Siglo XXI.

Giménez, Gilberto. (2005). Teoría y análisis de la cultura, México: CONACULTA.

López, C. (2013). El arte como herramienta de invención y mediación social. Madrid: Grupo 5.

López, M. (2011). Barreras que impiden la escuela inclusiva y algunas estrategias para construir una escuela sin exclusiones, Innovación educativa, núm. 21, pp. 37-54.

Klein, J. (2006). Arteterapia, una introducción. Barcelona: Octaedro.

Mobwa M., Philibert, J. y Olivo N. (2011). Inclusión, accesibilidad, diversidad, igualdad. Guía de acción contra la discriminación, Consejo Nacional para Prevenir la Discriminación: México, D. F.

Ortiz, M. & Lobato, X. (2003). Escuela inclusiva y cultural, algunas evidencias empíricas. Madrid: Bordón.

Plan de acción para el fortalecimiento de la educación inclusiva. (2005). México, D. F.: SEP.

Electrónicas

ANUIES. Manual para la integración de personas con discapacidad, https://www.conapred.org.mx/documentos_cedoc/Manual_integracion_educacion_superior_UNUIES.pdf, fecha de consulta: 18 de abril de 2018.

Conapred. (2011). Guía ICI, http://www.conapred.gob.mx, fecha de consulta: 7 de enero de 2016.

Cruz, M. (2009). La educación del sordo en México, siglos XIX y XX: La Escuela Nacional de Sordomudos, http://www.cultura-sorda.org/la-educacion-del-sordo-en-mexico-siglos-xix-y-xx-la-escuela-nacional-de-sordomudos/, fecha de consulta: 28 de agosto de 2018.

Diario Oficial de la Federación. (2011). Ley General para la Inclusión de las Personas con Discapacidad, 30 de mayo de 2011, https://www.gob.mx/, fecha de consulta: 7 de enero de 2016.

____. (2015). Ley General de Turismo, 17 de junio de 2009, https://www.gob.mx/, fecha de consulta: 7 de enero de 2016.

Encrevé, F. (2008). “Réflexions sur le congreso de Milan et ses conséquences sur la langue des signes française à la fin du XIXe siècle”, Le Mouvement Social 2, nº 223, https://www.cairn.info/revue-le-mouvement-social-2008-2-page-83.htm, fecha de consulta: 18 de abril de 2018.

Giménez, G. La cultura como identidad y la identidad como cultura, perio.unlp.edu.ar/teorias2/textos/articulos/Gimenez.pdf, fecha de consulta: 8 de enero de 2016.

INEGI. http://cuentame.inegi.org.mx, fecha de consulta: 7 de enero de 2016.

Jordan, K. Para más señas, Laura, www.conapred,org.mx/kipatlas/K0010.pdf, fecha de consulta: 16 de julio de 2016.

Lasso, M. Cultura inclusiva en la escuela, www.usfq.edu.ec/publicaciones/para el aula/, fecha de consulta: 16 de julio de 2016.

Ley para la integración de las personas con discapacidad del Estado de Veracruz de Ignacio de la Llave. (2010). http://www.ordenjuridico.gob.mx/ Documentos/Estatal/Veracruz/wo45766.pdf, fecha de consulta: 8 de enero de 2016.

Loi nº 2005-102. (2005). Pour l’egalité des droits et des chances, la participation et la citoyenneté des personnes handicapées, https://www.legifrance.gouv.fr, fecha de consulta: 18 de abril de 2018.

Ministerio de Salud Pública. (1989). Ley Nº 16095, http://www.impo.com.uy/bases/leyes-originales/16095-1989/1, Fecha de consulta: 18 de abril de 2018.

National Institute on Deafness (NIH) (2017). American Sign Language, https://www.nidcd.nih.gov/health/american-sign-language, fecha de consulta: 18 de abril de 2018.

OCDE. (2017). Estudio de la política turística de México, Secretaría de Turismo de México, https://www1.oecd.org/industry/tourism/MEXICO%20TOURISM %20POLICY%20REVIEW_EXEC%20SUMM%20ASSESSMENT%20AND%20RECOMMENDATIONS_ESP.pdf, fecha de consulta: 18 de abril de 2018.

OMS. (2018). Sordera y pérdida de la audición, http://www.who.int/es/news-room/fact-sheets/detail/deafness-and-hearing-loss, fecha de consulta; 18 de abril de 2018.

OMS, Banco Mundial. (2011). Resumen. Informe mundial sobre la discapacidad, http://www.who.int/disabilities/world_report/2011/summary_es.pdf?ua=1, fecha de consulta: 18 de abril de 2018.

OMT. (2016). Turismo accesible para todos. Una oportunidad a nuestro alcance, http://www2.unwto.org/es/content/turismo-accesible, fecha de consulta: 18 de abril de 2018.

Programa Regional de Educación Inclusiva. (s/f). Documento pdf.

Red de escuelas interculturales. www.escuelasinterculturales.eu, fecha de consulta: 7 de enero de 2016.

UNESCO. (s/f). Declaración Universal de los Derechos Humanos, www.unesco.org, fecha de consulta: 20 de enero de 2016.

Universidad Veracruzana. (2010). Plan Maestro para la Sustentabilidad de la Universidad Veracruzana, https://www.uv.mx/cosustenta/files/2012/09/ PlanMaestroSustentabilidad.pdf fecha de consulta: 12 de noviembre de 2016.

Published
2019-07-05
How to Cite
Mendez, J. C. (2019). The The sound of the inclusive sign. Photographic posters intervened and based on the Mexican Sign Language. MAGOTZI Boletín Científico De Artes Del IA, 7(14), 10-20. https://doi.org/10.29057/ia.v7i14.3943