Sound sculpture and the creation of empathy translinguistics places

Keywords: baschet brothers, sound sculpture, empathy, translinguistic, places

Abstract

This article presents the most important results of the doctoral research production in around the rescue of the proposal "Sound Sculpture" developed by the Baschet brothers in Mexico since the mid-sixties. We find in the Baschet’s work and working line the quality of creat empathy translinguistic places. Such concept is explored since a qualitative point of view, because it is a research production focused on an artistic manifestation. As well as from the quantitative point of view, it seeks to bring the aspects of what is subjective, sensory, perception and communication to the field and the application of the experimental technique, by applying binary variables derived from an extensive field observation, which allow to quantify and visualize these information to read them as trends that will serve together with non-binary variables to discern with demonstrable arguments the emotional potential of our subject matter.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Anónimo. (1968). Baschet, México 68. Recuperado el 20 de agosto de 2020, de https://www.youtube.com/watch?v=7cPk9d4rVtQ&feature=youtu.be

Baschet, F. (2017). The Sound Scultures of Bernard and Francois Baschet. Barcelona: eUB.

Heidegger, M. (2003). El arte en el espacio. Pamplona: Universidad Pública de Navarra.

la84. (1969). Mexico 68, v.4. Recuperado el 20 de agosto de 2020, de la84: https://digital.la84.org/digital/collection/p17103coll8/id/24332/

Mercado Garza, A. (2007). Manual de técnicas de investigación para estudiantes de ciencias sociales y de humanidades. Ciudad de México: Colegio de México.

Navarrete Madrid, H. I. (2016). Montañas misteriosas: Posibilidades de incidencia en la configuración simbólica del espacio de la escultura sonora. Tesis de maestría, Universidad Nacional Autónoma de México, Facultad de Artes y Diseño, México. Obtenido de http://132.248.9.195/ptd2017/enero/0754567/Index.html

Ruiz i Carulla, M. (2015). Escultura sonora Baschet. Arxiu documental i classificació d’aplicacions pel desenvolupament de formes acústiques. Tesis doctoral, Universitat de Barcelona, Facultat de Belles Arts, Barcelona. Obtenido de http://www.tdx.cat/handle/10803/363918#

Sánchez Tejeda, A. (2014). El acto artístico como vía de investigación. México.

Santabárbara Morera, C. (2014). La teoría de conservación del arte contemporáneo de Hiltrud Schinzel. Una alternativa a la teoría de la restauración de Cesare Brandi. En Conservación de Arte Contemporáneo. Jornada 15, págs. 11-20. Madrid: Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía. Obtenido de https://www.museoreinasofia.es/publicaciones/conservacion-arte-contemporaneo-15a-jornada.

Soto, J. ( 12 de marzo de 2016). Relación con Baschet. (H. I. Navarrete Madrid, Entrevistador)

Soundpainting. (s.f.). Soundpainting. Recuperado el 20 de agosto de 2020, de http://www.soundpainting.com/soundpainting/

Published
2021-01-05
How to Cite
Navarrete Madrid, H. I. (2021). Sound sculpture and the creation of empathy translinguistics places. MAGOTZI Boletín Científico De Artes Del IA, 9(17), 44-55. https://doi.org/10.29057/ia.v9i17.6316