Technological competencies in the professional training of the musician

Keywords: Educational technology, Music, Professional competencies

Abstract

The professional activity of the musician is not limited to the performance of musical pieces, but the current job market demands a broad professional profile where information technologies occupy an important place as a tool for performance, research and dissemination. The research addresses the analysis of the educational context of an institution in Mexico and one in Costa Rica dedicated to the training of musicians, with a view to describing a professional profile required in the current musical field. The specific needs related to music technology were identified in the different areas: theory, analysis, musicology, composition, teaching music theory, and listening training, among others. Following a mixed methodology, the level of use and expectations of musical technologies was detected, to finally carry out a comparative analysis of the institutional opinion on professional profiles as an input for the improvement in future instructional designs

Downloads

Download data is not yet available.

References

Benítez Lima, M. G. (2010). El modelo de diseño instrucional ASSURE aplicado a la educación a distancia. Tlatemoani revista académica de investigación, I. http://www.eumed.net/rev/tlatemoani/01/mgbl.htm

Casasempere, A. (2017). Segmentación, Codificación y Memoing con MAXQDA 12. MaxQDA. http://www.maxqda.com/videos/segmentacion-codificacion-y-memoing-con-maxqda-12

CODAES. (2016). Marco de competencias tecnológicas para la educación profesional (documento de trabajo). CODAES. https://www.codaes.mx/acerca.htm

Cookson, P. (2003). Modelo PRADDIE. México: Recuperado de: http://eprints. rclis. org/bitstream/10760/12606/8/6. pdf.

Cookson Steele, P., & Domínguez González, N. (2015). Un cuento de dos países: Educación a distancia de México y Estados Unidos de América. Revista Española de Educación Comparada, 0(26), 61–96. https://doi.org/10.5944/reec.26.2015.15811

Creswell, J. W. (2009). Research design: Qualitative & quantitative approaches. (3th. Ed.). Sage Publications, Inc.

Didriksson Takayanagui, A. (2017). La universidad y las profesiones (Núm. 1 y 2). En Dossier Universidades. TV UNAM. https://www.youtube.com/watch?v=LKrjMh_lQl8

Edel Navarro, R., & Barrios Velázquez, S. (2010). Las competencias digitales en la educación superior. EduDoc, Junio. http://quijote.biblio.iteso.mx/catia/edudocdc/cat.aspx?cmn=download&ID=328&N=1

FMUV. (2011). Foro de egresados de la Facultad de Música – Resultados de encuesta 2011 [Foro de egresados]. Facultad de Música UV. https://form.jotform.com/2520256809

García, A. (2015). El vínculo entre la educación artística superior y el mundo del trabajo/empleo en las dos primeras décadas del siglo XXI. Universo. El periódico de los universitarios, 42. https://www.uv.mx/universo/cultura/artes-realiza-encuentro-de-egresados/

García-Aretio, L. (2012). Sociedad del Conocimiento y Educación (Lorenzo García-Aretio, Ed.). UNED. http://e-spacio.uned.es/fez/eserv/bibliuned:UNESCO-libros-sociedad_conocimiento/Documento.pdf

Hernández Sampieri, R., Fernández Collado, C., & Baptista Lucio, P. (2014). Metodología de la investigación (6ta Ed.). McGraw-Hill.

Jiménez Montiel, G. (1980). El análisis del discurso político-jurídico. En Instituto de Investigaciones Jurídicas (Ed.), Poder, estado y discurso. Perspectivas sociológicas y semiológicas del discurso político-jurídico. UNAM.

Kuckartz, U. (2014). Qualitative text analysis: A guide to methods, practice and using software (K. Metzler, Ed.). SAGE. https://goo.gl/WTszoK

Marzal, M. Á., Prado, J. C., & Burgoa, E. R. (2016). Objetos de aprendizaje como recursos educativos en programas de alfabetización en información para una educación superior de posgrado competencial. Investigación Bibliotecológica: archivonomía, bibliotecología e información, 29(66), 139–168. https://doi.org/10.1016/j.ibbai.2016.02.029

McMillan, J. H., & Schumacher, S. (2005). Investigación Educativa (P. Sánchez López, C. Clemente Pita, & J. L. Posada, Eds.; 5a Edición). Pearson Educación.

Molenda, M. (2003). In search of the elusive ADDIE model. Performance Improvement, 42(5), 34–36. https://doi.org/10.1002/pfi.4930420508

Patton, M. Q. (1982). Qualitative methods and approaches: What are they? New Directions for Institutional Research, 34, 3–15. https://doi.org/10.1002/ir.37019823403

Patton, Michael Quinn. (2002). Two Decades of Developments in Qualitative Inquiry. Qualitative Social Work, 113(3). http://journals.sagepub.com/doi/pdf/10.1177/1473325002001003636

Pereira Pérez, Z. (2011). Los diseños de método mixto en la investigación en educación: Una experiencia concreta. Revista Electrónica Educare, 15 (1), 15–29. http://www.redalyc.org/html/1941/194118804003/

Perrenoud, P. (2012). Cuando la escuela pretende preparar para la vida:¿ desarrollar competencias o enseñar otros saberes? Graó Ed.

Peters, O. (1983). Distance teaching and industrial production: A comparative interpretation in outline. En D. Sewart, D. Keegan, & B. Holmberg (Eds.), Distance Education: International Perspectives (pp. 95–1013). Croom Helm/Routledge. https://goo.gl/3k5qDk

Salas Perea, R. (2000). La calidad en el desarrollo profesional: Avances y desafíos. Educación Médica Superior, 14(2), 136–147. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S0864-21412000000200003&lng=es&nrm=iso&tlng=es

Sánchez-Pinilla, M. D. (2003). Las tecnologías de la información y la comunicación: Sus opciones, sus limitaciones y sus efectos en la enseñanza. Nómadas. Critical Journal of Social and Juridical Sciences, 8. https://www.redalyc.org/pdf/181/18100809.pdf

Schatzman, L., & Strauss, A. L. (1973). Field research: Strategies for a natural sociology (U. of Michigan, Ed.). Prentice Hall PTR. https://doi.org/10.1093/sf/53.2.342-a

Smaldino, S., Russel, J., Heinich, R., & Molenda, M. (2002). The ASSURE model. En Instructional Media and Technologies for Learning (7th Edition). Merrill/Prentice Hall. http://www.dem.fmed.uc.pt/Bibliografia/Livros_Educacao_Medica/Livro19.pdf

TV-UV. (2017). UV - Voz propia. Entrevista al Dr.Randall Kohl. En Voz propia, tu expresión, tu espacio. TV Más Canal 26.1. https://www.uv.mx/television/general/voz-propia-transmite-su-programa-100/

Ugalde Binda, N., & Balbastre Benavent, F. (2013). Investigación cuantitativa e investigación cualitativa: Buscando las ventajas de las diferentes metodologías de investigación. Revista de Ciencias Económicas, 31(2), 179–187. https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/economicas/article/view/12730/11978

UNESCO. (2016). Foro Mundial sobre la Educación: Declaración de Incheon. World Education Forum 2015. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000245656_spa

UV. (2015). Foro de egresados – Resultados de encuesta [Foro de egresados]. Dirección General del Área Académica de Artes. https://www.uv.mx/artes/noticias/foro-de-egresados/

Published
2021-07-05
How to Cite
Serna Poot, D., & Domínguez González, N. (2021). Technological competencies in the professional training of the musician. MAGOTZI Boletín Científico De Artes Del IA, 9(18), 20-29. https://doi.org/10.29057/ia.v9i18.6895