The White Sun on the Hillside. Preliminary analysis of the cave paintings in el Damie, San Juan Solís, San Agustín Tlaxiaca, Hidalgo.

Keywords: Rock Paintings, astromorphic motifs, Otomi, meteomorphic motifs, Postclasic

Abstract

San Agustín Tlaxiaca was a territory of passage during Mesoamerican times, so there are almost no material remains that confirm the presence of its ancient inhabitants. For this reason, the panels of cave paintings located in the community of San Juan Solís, the Damie and the Huarache, turn out to be two important windows for the study of the inhabitants of the area in the postclassic, the understanding of their way of subsistence and their settlements. These testimonies in the rocky walls are an approach to the thought of the groups who They painted these sites, in addition to the fact that for the reasons reflected, the cultural affiliation of their authors can be tentatively determined. Therefore, the studies carried out in these sites are of great relevance, since they broaden the panorama that we have about the concerns, rituals and interest, which were painted for posterity, in a region where this type of research is lacking.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Amador Bech, Julio, “El Arte Rupestre como Medio de Comunicación. Observaciones de Método sobre su Interpretación”, en línea [www.Researchgate.net/publication/328492033], consultada: 2021-01-11

Ballestas Rincón, Luz H., Las Representaciones Implícitas en las formas esquemáticas Prehispánicas. Un enfoque comparativo de la cultura material de México y Colombia, Estancia Posdoctoral Universidad Autónoma de México 2013, Bogotá D.C., 2015

Berro Jalbiz, Fernando, “Arte Rupestre y Paisaje Simbólico Mesoamericano en el Norte de Durango”, en Anales del Instituto de Investigaciones Estéticas, Vol. 28, No. 89, 2006, UNAM, pp, 135-181

Bonilla, Julio, Godoy, Olga L. y Sarmiento, Edilberto, “La Arqueoastronomía, una alternativa de enseñanza de la Astronomía Precolombina en el contexto Universitario” en Revista Científica de la Universidad Distrital Francisco Jose de Caldas, No. Extra 1, 2019, pp, 234-243

Casares Contreras, Orlando Josúe, “Del cielo al inframundo: observatorios astronómicos subterráneos de Mesoamérica”, en Temas Antropológicos, Revista Científica de Investigaciones Regionales, Vol. 39, No. 2, abril-septiembre 2017, UAY, pp, 105-122

Cruz Berrocal, María, Paisaje y Arte Rupestre: Ensayo de contextualización Arqueológico y Geográfico de la Pintura Levantina, Universidad Complutense de Madrid, 2004

Enciclopedia de Municipios de México, “Estado de Hidalgo. San Agustín Tlaxiaca”, en línea [http://intranet.e-hidalgo.gob.mx/enciclomuni/municipios/13052a.htm], consultada: 2021-01-31

Galicia, Angélica y Sánchez, Sergio, “Introducción”, en Hidalgo, Diseño e Iconografía Geometrías de la Imaginación, 2004, CONACULTA, Consejo Estatal para la Cultura y las Artes, pp, 11-16

Hidalgo, Centro INAH, en línea [https://www.centrohidalgo.inah.gob.mx/], consultada: 2021-01-31

Lerma, Félix, Hernández, Nicté y Peña, Daniela, “Un Acercamiento a la Estética del Arte Rupestre del Valle del Mezquital México”, en Boletín del Museo Chileno de Arte Precolombino, Vol. 19, No. 1, 2014, pp, 53-70

Lorenzo Monterrubio, Carmen, Vega, Hernández, Arturo, “Las Pinturas Rupestres de El Cajón, Huichapan”, en MAGOTZI Boletín Científico De Artes Del IA, Vol. 3, No. 6, UAEH

Martínez González, Roberto, “La Cueva del Río San Jerónimo: análisis e interpretación de su Arte Rupestre”, en Revista Cuicuilco, Vol. 9, No. 25, mayo-agosto 2002, ENAH, pp, 0-30

Montes Gutiérrez, Rafael, “Teorías Interpretativas del arte rupestre”, en Tiempo y Sociedad, No. 9, 2021, pp, 5-22

Norma De Escritura De La Lengua HÑAHÑU (OTOMI). De los Estados de Guanajuato, Hidalgo, Estado de México, Puebla, Querétaro, Tlaxcala, Michoacán y Veracruz, Secretaría de Educación Pública, Instituto Nacional de Lenguas Indígenas, Ciudad de México, 2014

Pinturas Rupestres y Petrograbados, en línea [http://cultura.hidalgo.gob.mx/5901/], consultada: 2021-01-17

Sánchez P., Domingo, “La Arqueoastronomía en el Arte Rupestre: Una Propuesta Metodológica”, en línea [equiponaya.com.ar/congreso2000/ponencias/Domingo_Sanchez.htm], consultada: 2021-01-11

Zona Arqueológica Cerro de la Estrella, en línea [https://www.inah.gob.mx/zonas/27-zona-arqueologica-cerro-de-la-estrella], consultada: 2021-01-31

Published
2021-07-05
How to Cite
Omaña Nájera, O. (2021). The White Sun on the Hillside. Preliminary analysis of the cave paintings in el Damie, San Juan Solís, San Agustín Tlaxiaca, Hidalgo. MAGOTZI Boletín Científico De Artes Del IA, 9(18), 30-43. https://doi.org/10.29057/ia.v9i18.6924