Reflections on the training processes and teaching practice of Mexican music educators

Keywords: Training, music educators, focus groups, teaching practice

Abstract

This article presents a section of the research entitled "Preliminary Analysis and Proposal to Strengthen the Professional Profile of the Musical Educator", which shows the opinions expressed by musical educators (professionals and students) participating in three focus groups during the xxxx xxxxxxxx xx xxxxxxxxx xxxxxx (xxxxx). These groups focus on training experiences related to vocational training and work experience. The information collected is addressed through the use of digital ethnography and qualitative data analysis.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aróstegui, J. (2010). Formación del profesorado de música: planes de estudio en europa y América latina. Profesorado. Revista de currículum y formación del profesorado. 7(14), 3-7. https://www.redalyc.org/pdf/567/56717074001.pdf

Barrett, M., Stauffer, S. (2009). Narrative Inquiry in Music Education. Troubling Certainty. Netherlands: Springer.

Figueiredo, S., Soares, J., Finck, R., (eds.) (2015) The preparation of Music teachers. A Global Perspective. Porto Alegre: ANPPOM.

López Cano, R., San Cristobal, U. (2014) Investigación artística en música: Problemas, experiencias y propuestas. Barcelona: CONACULTA-FONCA, esmuc. https://www.academia.edu/7073979/Investigaci%C3%B3n_art%C3%ADstica_en_m%C3%BAsica_Problemas_experiencias_y_propuestas

Mateiro, T. (2010). Músicos, pedagogos y arte-educadores con especialidad en educación musical: un análisis sobre la formación docente en países suramericanos. Revista de currículum y formación del profesorado. 14 (2), 1-13. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=56717074004

Mateiro, T., Málbran, S., Cisneros-Cohernour, E. (2007). Programas de Formação Docente em Educação Musical na América Latina. En Anais do XVI Encontro Anual da ABEM e Congresso Regional da ISME na América Latina. Porto Alegre: ABEM.

Mateiro, T., Souza, J., (eds.) (2006). Práticas de Ensinar Música: Preparando Professores de Música Especialistas. Porto Alegre: Sulina

Ocaña, A. (2006), Desarrollo profesional de las maestras de educación musical desde una perspectiva biográfico-narrativa. Revista Complutense de investigación en educación musical. 3(3), 1-14. https://revistas.ucm.es/index.php/RECI/article/view/RECI0606110003A

Pink, S., Horst, H., Postill, J., Hjorth, L., Lewis, T., & Tacchi, J. (2019). Etnografía digital. Principios y práctica. Madrid: Ediciones Morata.

Pliego, G. (2011). La formación de los educadores musicales en México: retos y propuestas. Revista panamericana de pedagogía. 18, 17-39 https://revistas.up.edu.mx/RPP/article/view/1756

Rockwell, E. (2009). La experiencia etnográfica. Historia y cultura en los procesos educativos. México: Paidos

Smith. T., Hendricks, K., (eds.) (2020). Narratives and Reflections in Music Education. Listening to Voices Seldom Heard. Springer

Published
2022-07-05
How to Cite
Martinez Cabrera, R. A., Español, E., & Español, E. (2022). Reflections on the training processes and teaching practice of Mexican music educators. MAGOTZI Boletín Científico De Artes Del IA, 10(20), 44-49. https://doi.org/10.29057/ia.v10i20.8509