Strategic planning of evaluations in a virtual space
Abstract
This article presents the results of the explanatory and documentary research conducted in the academic area of Systems and Computing of the TecNM / Instituto Tecnológico de Pachuca, which collects information about the strategies that allow a good design of online assessments, considering various definitions of evaluation and the importance of its purpose either formative or summative, in addition to the feedback which is a key element in the process and that allows students to know in a timely manner the deficiencies to timely achieve the competencies and skills set by the educational program. Online assessment has a certain particularity since it makes use of technological tools which provide a diversity of options to implement such assessment.
Keywords-Online assessment, Feedback, Competence, Medium, Online course platforms.
Downloads
References
Aguaded, I., Cabero A.J. (2014) Avances y retos en la promoción de la innovación didáctica con las tecnologías emergentes e interactivas. Recuperado a partir de http://hdl.handle.net/11441/32233
Alfaro Saavedra, m. N. (2013). Evaluación del aprendizaje en línea. Eduticinnova, 12-16. Recuperado el 10 de enero de 2022 a partir de https://www.aulavirtualusmp.pe/ojs/index.php/eduticinnova/article/view/78/0
Barberà, e. (2016). Aportaciones de la tecnología a la e-evaluación. Revista de educación a distancia (red), (50). Recuperado a partir de https://revistas.um.es/red/article/view/270811
De alba, a., Barriga, á. D., y Martha Viesca a. (1984). Evaluación: análisis de una noción. Revista mexicana de sociología, 46(1), 175–204. https://doi.org/10.2307/3540297
Dorrego, e. (2006). Educación a distancia y evaluación del aprendizaje. Revista de educación a distancia (red). Recuperado a partir de https://revistas.um.es/red/article/view/24271.
Honebein, p., Duffy t. y Fishman, b. (1994). Constructivism and the design of learning environments; context and authentic activities for learning. En: Duffy, T., Lowyck, J. y Jonassen D. (eds.). Designing environments for constructive learning, Heildeberg: Springer Verlag
Martínez Tapia, K., González Mosqueda, M., León Olivares, E., Ríos Silva, D.B. (2021) “Importancia de la retroalimentación en el proceso de evaluación del alcance de competencias profesionales”. Recuperado a partir de https://tinyurl.com/yyayj2gl págs. 82-88
Medina Rivilla, a. (2002). Didáctica general, Prentice Hall, , Madrid
Morgan, Ch. y O´reilly, M. (1999). Assessing open and distance learners. London: kogan y page. 20-42.
Pimiento Prieto, I.H. (2008). Evaluación de los aprendizajes, un enfoque basado en competencias. Person, Prentice Hall, México
Quesada Castillo, R. (2006). Evaluación del aprendizaje en la educación a distancia. Red revista de educación a distancia. Recuperado de https://www.um.es/ead/red/m6/quesada.pdf
Rizo Rodríguez, M. (2020). Evaluación en línea. Revista multi-ensayos,
(11), 2–7. Recuperado a partir de https://doi.org/10.5377/multiensayos.v6i11.9281.
Rodríguez C., Ma. José (2005). Aplicación de las tic a la evaluación de alumnos universitarios. Revista electrónica teoría de la educación número 6 (2) 2005. Recuperado de http://www3.usal.es/~teoriaeducacion.
Copyright (c) 2023 Eric León Olivares, Salvador Martínez Pagola, Angélica Enciso González, Luis Mendoza Austria, Karla Martínez Tapia, Mayra Lorena González Mosqueda
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-nd/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.