Strategic planning of evaluations in a virtual space

Keywords: online, assessment, feedback, competence, medium, course

Abstract

This article presents the results of the explanatory and documentary research conducted in the academic area of Systems and Computing of the TecNM / Instituto Tecnológico de Pachuca, which collects information about the strategies that allow a good design of online assessments, considering various definitions of evaluation and the importance of its purpose either formative or summative, in addition to the feedback which is a key element in the process and that allows students to know in a timely manner the deficiencies to timely achieve the competencies and skills set by the educational program. Online assessment has a certain particularity since it makes use of technological tools which provide a diversity of options to implement such assessment.

 

Keywords-Online assessment, Feedback, Competence, Medium, Online course platforms.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aguaded, I., Cabero A.J. (2014) Avances y retos en la promoción de la innovación didáctica con las tecnologías emergentes e interactivas. Recuperado a partir de http://hdl.handle.net/11441/32233

Alfaro Saavedra, m. N. (2013). Evaluación del aprendizaje en línea. Eduticinnova, 12-16. Recuperado el 10 de enero de 2022 a partir de https://www.aulavirtualusmp.pe/ojs/index.php/eduticinnova/article/view/78/0

Barberà, e. (2016). Aportaciones de la tecnología a la e-evaluación. Revista de educación a distancia (red), (50). Recuperado a partir de https://revistas.um.es/red/article/view/270811

De alba, a., Barriga, á. D., y Martha Viesca a. (1984). Evaluación: análisis de una noción. Revista mexicana de sociología, 46(1), 175–204. https://doi.org/10.2307/3540297

Dorrego, e. (2006). Educación a distancia y evaluación del aprendizaje. Revista de educación a distancia (red). Recuperado a partir de https://revistas.um.es/red/article/view/24271.

Honebein, p., Duffy t. y Fishman, b. (1994). Constructivism and the design of learning environments; context and authentic activities for learning. En: Duffy, T., Lowyck, J. y Jonassen D. (eds.). Designing environments for constructive learning, Heildeberg: Springer Verlag

Martínez Tapia, K., González Mosqueda, M., León Olivares, E., Ríos Silva, D.B. (2021) “Importancia de la retroalimentación en el proceso de evaluación del alcance de competencias profesionales”. Recuperado a partir de https://tinyurl.com/yyayj2gl págs. 82-88

Medina Rivilla, a. (2002). Didáctica general, Prentice Hall, , Madrid

Morgan, Ch. y O´reilly, M. (1999). Assessing open and distance learners. London: kogan y page. 20-42.

Pimiento Prieto, I.H. (2008). Evaluación de los aprendizajes, un enfoque basado en competencias. Person, Prentice Hall, México

Quesada Castillo, R. (2006). Evaluación del aprendizaje en la educación a distancia. Red revista de educación a distancia. Recuperado de https://www.um.es/ead/red/m6/quesada.pdf

Rizo Rodríguez, M. (2020). Evaluación en línea. Revista multi-ensayos,

(11), 2–7. Recuperado a partir de https://doi.org/10.5377/multiensayos.v6i11.9281.

Rodríguez C., Ma. José (2005). Aplicación de las tic a la evaluación de alumnos universitarios. Revista electrónica teoría de la educación número 6 (2) 2005. Recuperado de http://www3.usal.es/~teoriaeducacion.

Published
2023-11-20
How to Cite
León-Olivares, E., Martínez-Pagola, S., Enciso-González, A., Mendoza-Austria, L., Martínez-Tapia, K., & González-Mosqueda, M. L. (2023). Strategic planning of evaluations in a virtual space. Pädi Boletín Científico De Ciencias Básicas E Ingenierías Del ICBI, 11(Especial3), 66-71. https://doi.org/10.29057/icbi.v11iEspecial3.11443

Most read articles by the same author(s)