MOOCs in the human development of the knowledge society

Keywords: MOOCs, ubiquity, massive online learning, online education, knowledge society

Abstract

The present work of documentary research and reflection, arises from the concern to know the impact that the MOOC's "Massive Open Online Course" (Escopeo, 2013) or Massive Open and Distance Courses in Spanish have had, within the educational, cultural, training process. continuing or life-long training, as non-formal elements of education or even as formal education options including degrees, diplomas or certifications. MOOCs, therefore, have become from a few years to date a viable option to be able to increase the knowledge society, where platforms, courses, content and didactic and instructional developments converge, some better than others, but which In any case, they generate an option to be able to delve into areas of knowledge that are very much in line with our times, taking advantage of all the benefits of the information and knowledge society, in this case, ubiquity.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Asencios Trujillo, L. (2017). Importancia de los MOOC en la educación universitaria, pag. 76.

Brown G. T. L., (2020) Schooling Beyond COVID-19: An unevenly distributed, future. Frontiers in Education, v. 5, n. 82, may. 2020. DOI: https://doi.org/10.3389/feduc.2020.00082

Class Central (2021). Resumen de MOOC 2021. Recuperado de: https://www.classcentral.com/report/tag/mooc-roundup-2021/

Cormier, D & Siemens, G. (2010). Through the open door: Open courses as research, learning, and engagement. EDUCAUSE Review. 45. 30-39.

Cumbre Mundial sobre la Sociedad de la Información, Ginebra 2003 - Túnez 2005, recuperado de: https://www.un.org/es/chronicle/article/la-cumbre-mundial-sobre-la-sociedad-de-la-informacion-yla-brecha-de-la-banda-ancha-obstaculos-y

De Benito, B., & Salinas, J. (2016). La Investigación Basada en Diseño en Tecnología Educativa. Revista Interuniversitaria de Investigación en Tecnología Educativa, 44-59.

Escopeo informe No. 2, (2013). “MOOC: Estado de la situación actual, posibilidades, retos y futuro”, Universidad de Salamanca Servicio de Innovación y Producción Digital, http://scopeo.usal.es/wp-content/uploads/2013/06/scopeoi002.pdf

García Martínez, A. & Atiaja Atiaja, L. (2022). Metodología para el desarrollo de cursos masivos abiertos en línea. Revista Cubana de Educación Superior, 41(1), 18. Epub 01 de marzo de 2022. Recuperado en 11 de agosto de 2023, de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0257-43142022000100018&lng=es&tlng=es.

Global Skills Report Coursera, 2022. Recuperado de: https://pages.coursera-for-business.org/rs/748-MIV-116/images/Coursera-Global-Skills-Report-2022.pdf

Guerrero Segovia, M., Glasserman Morales, L. D. & Ramírez, M. (2017). Conexión de aprendizajes con recursos abiertos en un MOOC: percepciones y prácticas. CPU-e. Revista de Investigación Educativa, (25), 60-82. Recuperado en 11 de agosto de 2023, de http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1870-53082017000200060&lng=es&tlng=es.

ITESM (2023) Herramientas de gestión y comunicación en la nube. https://mooc.tecnm.mx/courses/course-v1:TecNM+HGCN01-001+2023-1/about

Hone, K. S., & El Said, G. R. (2016). Exploring the factors affecting MOOC retention: A survey study. Computers & Education, 98, 157-168

Kizilcec, R. F., & Schneider, E. (2015). Motivation as a lens to understand online learners: Toward data-driven design with the OLEI scale. ACM Transactions on Computer-Human Interaction (TOCHI), 22(2), 6.

Lara Muñoz, M. (2013). "Fundamentos de Investigación, un enfoque por competencias. Editorial Alfaomega

Martínez, S., León, E., Mendoza, L. e Ibarra, E. (2014). Entornos de aprendizaje masivo en línea en apoyo a materias presenciales. Academia Journals Villahermosa Tab. Vol. 6, No. 3, pp. 1058 – 1059.

Manotas Salcedo, E. (2018). Los cursos masivos en línea, MOOC: ¿Cursos para la minoría?: Una Revisión de posturas sobre el impacto de la educación virtual para el acceso a la educación en América Latina. Investigación y Desarrollo, 26 (2), 109-124. https://doi.org/10.14482/indes.26.2.371.35

Mellati, M., Khademi, M. (2018). MOOC-based educational program and interaction in distance education: long life mode of teaching. Interactive Learning Environments, v. 28, n. 8, p. 1-14. DOI: https://doi.org/10.1080/10494820.2018.15531882018

Ponce Ceballos, S. & Mexía, P. (2021). Beneficios de los MOOC en estudiantes universitarios durante la emergencia académica por la Covid-19. Praxis Educativa. 16. 1-24. 10.5212/PraxEduc.v.16.18097.072.

Raposo-Rivas, M., Sarmiento Campos, J., & Martínez-Figueira, M. (2017). El perfil pedagógico de los MOOC a partir de un estudio exploratorio. Estudios pedagógicos (Valdivia), 43(2), 277-292. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052017000200015. pp. 6-7

Ruiz Bolívar, C. (2015). El MOOC: ¿un modelo alternativo para la educación universitaria?. Apertura (Guadalajara, Jal.), 7(2), 86-100. Recuperado en 11 de agosto de 2023, de http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1665-61802015000200086&lng=es&tlng=es.

Stuart Barnes, Sistemas de Gestión del Conocimiento teoría y práctica, Thomson, España, 2002

Torres, J & Bernabé, T. (2020). Aspectos pedagógicos del conectivismo y su relación con redes sociales y ecologías del aprendizaje. Revista Brasileira de Educação. https://www.scielo.br/j/rbedu/a/YKWKtBBvbhWbSRvgQs78DRR/?format=pdf. pp. 3-5

Torres, D., & Gago S. D. (2014). Los MOOC y su papel en la creación de comunidades de aprendizaje y participación. RIED-Revista Iberoamericana De Educación a Distancia, 17(1), 13–34. https://doi.org/10.5944/ried.17.1.11570

UNICEF. COVID-19 and school closures. UNICEF DATA. 2021. Recuperado el 20 de agosto de 2021 de: https://data.unicef.org/resources/one-year-of-covid-19-and-school-closures/. Accesado en: 23 ago. 2021.

Yamba-Yugsi, M., & Luján-Mora, S. (2017). Cursos MOOC: factores que disminuyen el abandono en los participantes. Enfoque UTE, 8(1), 1-15.

Published
2023-11-20
How to Cite
Martínez-Pagola, S., León-Olivares, E., Enciso-González, A., Avilés-Coyoli, K. L., Verde-Arteaga, F., & Martínez-Tapia, K. (2023). MOOCs in the human development of the knowledge society. Pädi Boletín Científico De Ciencias Básicas E Ingenierías Del ICBI, 11(Especial3), 15-25. https://doi.org/10.29057/icbi.v11iEspecial3.11487

Most read articles by the same author(s)