Rendering of 3D images through a high-performance computer

Keywords: High performance computing, Image processing, Rendering, Cluster

Abstract

In this document, the compliance of a high performance and low-cost image processing is analyzed, using the rendering technique. First, tasks related to the use of this computer are described. In the second part, the implementation of the high-performance computer is presented, considering the most; the operating system and the necessary hardware. Then, 3D images are processed by rendering, carrying out three fundamental tests. In test 1, the images are processed in node 1, in the second test the images are processed in node 1 and node 3, and in the last test, the images are processed in the three nodes. Finally, it is verified that when the three nodes are used, the processing time is significantly reduced in comparation to when one or two nodes are used.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Behrooz, P. (2005). Computer Architecture: From Microprocessors To Supercomputers. Santa Barbara: McGraw-Hill.

Bolaños, M. (2014). Computación de alto rendimiento para el procesamiento de imágenes digitales. Ventana Informática, 56-65.

Camacho, R. (2012). Computo Integrado. Obtenido de Blogsport: http://rcmcomputointegrado.blogspot.com/2012/04/arquitectura-von-neumann.html

Camazón, J. (2011). Sistemas Operativos Monopuesto. Madrid: EDITEX.

Carpena, A. (2017). Configuración y Testeo de un Clúster GPU. (Tesis de Grado). Universidad de Alicante, Alicante.

Castro, B. (2014). Influencia de un Clúster de Computadoras de Alto Rendimiento en el Tiempo de Renderizacíon de Modelos 3D Fotorealistas. (Titulo de grado). Universidad Nacional José María Arguedas, Andahuaylas.

Charro, C. (2007). Modelo tridimensional De La Historia Geológica Del Volcán Cotopaxi. (Tesis de Licenciatura). Escuela Politécnica Nacional, Ecuador.

Chuquiguanca, L. (2015). Arquitectura cluster de alto rendimiento utilizando herramientas de software libre. (Tesis de licenciatura). Universidad nacional de loja, Ecuador.

Delgado, J. (2014). Desarrollo de un Prototipo Virtualizado de Computación de Alto Desempeño (HPC) Para la Analítica de Datos. (Titulo de licenciatura). Institución Universitaria Politécnico Grancolombia, Bogota.

Gómez, Y. (2016). Implementación del Método PIC Sobre un Clúster con GPU Usando CUDA. (Tesis de Maestría). Universidad Tecnológica de Pereira, Pereira.

González , C. (2007). Optimización del proceso de render 3D distribuido con software libre. Revista de la Asociación de Técnicos de Informática(190).

Hoeger, H. (2004). Introducción a la Computación Paralela. (Tesina para Licenciatura). Centro Nacional de Cálculo Científico Universidad de Los Andes, Mérida.

LANCAD. (17 de Febrero de 2021). MIZTLE. Obtenido de Laboratorio Nacional de Cómuto de Alto Desempeño: http://www.lancad.mx/?p=59

López, F. (2015). Sistemas Distribuidos. Cuajimalpa: Universidad Autónoma Metropolitana.

Montañes, J. (2017). Sistema Basado en microcontrolador para la Automatización de un acuario. (Titulo de Mástria). Universitat Politécnica de Valéncia, Valéncia.

Ocampo, I. (2017). Introdución a la Supercomputación en Perú. Perú: Depósito Legal en la Biblioteca Nacional del Perú.

Ordóñez, O. (2011). Clúster de renderizado para la generación de modelos tridimensionales. (Tesis De Maestria). Universidad TECMilenio Del Sistema Tecnológico De Monterrey, Morelia.

Ortega, C. (2014). Diseño y elavoracón de un clúster HPC: Software de sistema. (Tesis de licenciatura). Universidad politécnica de cataluña (UPC), Barcelona.

Párraga, V. (2017). Desarollo de un Algoritmo que Permita Paralelizar Imágenes 3D Sobre Tecnología NVIDIA y OPENCL. (Tesis de licenciatura). Universidad Politécnica Salesiana Sede Quito, Quito.

Quiroga, P. (2010). Arquitectura de computadoras. Buenos Aires: Alfaomega.

Rojas, M. (2015). Implementación De Un Sistema De Clúster Con Rocks En Una Red Tradicional. (Tesis de grado). Universidad Tecnológica Equinoccial, Ecuador.

Ronán, H. (2011). Solución De Problemas De Optimización Mediante Algoritmos Genéticos Aplicado Cómputo De Alto Rendimiento. (Tesis De Mastría). Instituto Politécnico Nacional, Tijuana.

Solorzano, F. (2010). GNU/Linux Desde la construccíon social de la tecnología. Reflexiones, 89, 87-95.

Pérez, P. (2011). Manual de modelado y animación con Blender. Alicante: Universidad de Alicante.

Tanenbaum, A. (1996). Sistemas Operativos Distribuidos . Prentice Hall.

Vargas, J. (2010). Cálculo de Estructuras Utilizando Elemento Finito con Cómputo en Paralelo. (Tesis para Maestría). Centro de Investigación en Matemáticas A.C., Guanajuato.

Published
2023-01-05
How to Cite
Garcia-Herrera, C., González-Miranda, R., Sánchez-Espinoza, J., & Jaime-González, A. (2023). Rendering of 3D images through a high-performance computer. Pädi Boletín Científico De Ciencias Básicas E Ingenierías Del ICBI, 10(20), 61-68. https://doi.org/10.29057/icbi.v10i20.9172