Contexto sobre las matemáticas en la educación y la incorporación de las TIC

  • Verónica Martínez-Espinosa Universidad Autónoma del Estado de Hidalgo
Palabras clave: Aprendizaje, matemáticas, teoría, enseñanza

Resumen

Understanding Mathematics in Mexico

For Ramos (2014), Mexico has been the subject and participant of diverse evaluations in areas of knowledge of reading comprehension and mathematical ability, which has meant that teaching strategies are reoriented at all basic levels of education.

Thus the results of the ENLACE test applied in Mexico only by the Ministry of Public Education and the PISA test applied internationally show unfavorable results in the 2 skills mentioned previously, this shows that the strategies and educational models adopted in the country must be rethought , giving rise to various questions about whether the educational processes carried out in the classroom are the most effective for the student to acquire the knowledge and skills required and that must meet according to the aforementioned evaluation standards.

With this the teaching-learning process of Mathematics should no longer be conceived as a complex and uncertain element since they are the foundation of all scientific discipline.

Citas

Cantoral, R. (2014). Educación matemática. Revista Latinoamericana de Educación Matemática, 17(2).

Carneiro, R., Toscano, J. C., & Díaz, T. (2012). Los desafíos de las TIC en el cambio educativo. Perú: Fundación Santillana.

Cascarejo, G. (2012). Materiales Curriculares integración de las TIC y atención a la diversidad. Toledo, España: Ministerio de educación, cultura y Deporte.

Edel Navarro, R. (2013). El rendimiento académico: concepto, investigación y desarrollo. Revista Electrónica Iberoamericana sobre calidad y eficacia en la educación, 2.

García Valcárcel, A. (2011). Integración de las TIC en la docencia universitaria. La Coruña: Netbiblo.

García Valcárcel, A. (2011). Integración de las TIC en la docencia universitaria. La coruña, España: Netbiblo.

INEGI. (2015). Cuentame.Asistencia y deserción.

Manso, M., Pérez, P., Libedinsky, M., Light, D., & Garzón, M. (2012). Las TIC en las aulas. Buenos Aires, Argentina: Paidos.

Marqués, G. P. (2012). Impacto de las TIC en la educación:Funciones y Limitaciones. Ciencias.

Ramos, E. (24 de 01 de 2014). Congreso Virtual sobre Tecnología y Educación. Recuperado el 02 de 12 de 2015, de file:///C:/Users/esmave/Downloads/150-596-1-PB.pdf
Publicado
2019-01-05
Cómo citar
Martínez-Espinosa, V. (2019). Contexto sobre las matemáticas en la educación y la incorporación de las TIC. Vida Científica Boletín Científico De La Escuela Preparatoria No. 4, 7(13). Recuperado a partir de https://repository.uaeh.edu.mx/revistas/index.php/prepa4/article/view/3574