Teachers' affective processes with knowledge management and web tools

Keywords: WEB tools, Knowledge management, Affective processes

Abstract

The educational processes considered as a fundamental axis in education, transformer of knowledge in society; leads to the conjugation of Knowledge Management (KM) as an aspect in the educational field, and in particular, in the work of teachers. The acquisition and application of knowledge are essential processes to improve the quality of teaching and promote development, however, in addition to technological and academic knowledge, teachers must also take into account the affective and emotional aspects of students, so they learn to manage their emotions and share them with others. Therefore, the teacher must be an affective teacher in the classroom, in order to manage and generate knowledge.

The purpose of QA with web tools is to support teachers with the necessary resources to adequately manage knowledge and affectively manage students. The use of technological tools facilitates access to information, collaboration among teachers and the implementation of innovative pedagogical strategies, within modern education in the new times. Theoretical foundations of QA and its relationship with affective processes in the educational context were explored. Concepts such as emotional intelligence, empathy and the affective bond between teachers and students were explored. Once these concepts were understood, strategies were developed to promote a positive learning environment and favor the socioemotional development of students.

Several web tools were presented through the workshops developed with QA in the affective processes. These tools include online communication and collaboration platforms, virtual spaces for sharing educational resources and applications for monitoring and evaluating students' emotional progress. They learned how to use these tools effectively and adapt them to their specific needs.

To conclude, everything was achieved with the theoretical foundation, developed activities, practical examples, implementing the web tools, where students strengthened their teaching practice and promoted a positive and enriching learning environment. Teachers and students were empowered by the workshops as innovative strategies that integrated QA aspects in the development of pedagogical practices with activities supported by web tools.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Educación, la ciencia, la tecnología y la Innovación. (2020). Colombia hacia una sociedad del conocimiento. Reflexiones y Propuestas volumen I. Vicepresidencia de la República de Colombia

FREIRE, P. Pedagogía de la autonomía. Saberes necesarios para la práctica educativa. (2004). México: Siglo XXI Editores.

Cordeu, Delia Emma. Maestra Normal Nacional. Escuela Normal N° 9. Ministerio de Educación de la Nación. Inspectora jefa de Región III. Dirección de Psicología y Asistencia Social Escolar.

Ministerio de Ciencia, Tecnología e Innovación. Primera edición. (2020). ISBN Impreso: 978-958-5135-12-3. ISBN digital: 978-958-5135-13-0. Colección: Misión Internacional de Sabios 2019. Bogotá – Colombia

Calviño, Manuel. (2011). Vale la pena. Escritos con Psicología. Editorial Caminos

Ciompi, Luc. (2007). Sentimientos, afectos y lógica afectiva. Su lugar en nuestra comprensión del otro y del mundo. Revista de la Asociación Española de Neurosiquiatría, 27(2)http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0211-57352007000200013

Barrios, M. E. (1997). Motivación en el aula de lengua extranjera. Encuentro. Revista ele Investigación e Innovación en la clase de idiomas, 9.

Leontiev, Aleksei. (1930). Actividad, conciencia y personalidad. Colección Socialismo y Libertad

Palomera, R. (2017). Psicología positiva en la escuela: un cambio con raíces profundas. Papeles del Psicólogo/Psychologist Papers. 2017. Vol. 38(1), pp. 66-71 https://doi.org/10.23923/pap.psicol2017.2823

De Zubiría Samper, R. M. (2013). La Afectividad Humana. Bogota, Colombia: Fipc Alberto Merani

Ortiz, A. (2013). Pedagogía del amor y la felicidad. Ediciones de la U. ISBN 978-958-762-137-2. Bogotá

Vygotski, L.S. (1933/2004). Teoría de las emociones: Estudio histórico psicológico. Madrid: Akal.

Goleman, D. (1999). La práctica de la Inteligencia Emocional. Barcelona: Paidós.

Corbin, Juan Armando. (2016). Los 8 tipos de emociones (clasificación y descripción). ¿Qué clases de emociones podemos expresar los seres humanos?. Tomado de https://psicologiaymente.com/psicologia/tipos-de-emociones

González, o. Y Flores, M. (2002). El Trabajo Docente, Enfoque Innovadores para el Diseño de un Curso. Ciudad de México, México: Editorial Trillas.

Davenport, T. H., & Prusak, L. (1998). Working knowledge: How organizations manage what they know. Harvard Business School Press. http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&scope=site&db=nlebk&db=nlabk&AN=7259

Chiavenato Idalberto. Introducción a la Teoría General de la Administración. Séptima Edición, de, McGraw-Hill Interamericana, 2006, Pág. 110

Peset Mancebo, F., & González, L. (2017). ¿¿Ciencia Abierta y gestión de datos de investigación (RDM)?? Trea.

Abarca R. El proceso del conocimiento: gnoseología o epistemología [Internet]. Arequipa, Perú: Universidad Católica de Santa María; 1991 [citado el 15 de mayo de 2009]. Disponible en http://www. ucsm.edu.pe/rabarcaf/procon00.htm

Nonaka, Ikojuro and Takeuchi, Irotaka. (1995). The Knowledge creating company: how Japanese companies create the dynamics of innovation. USA, New York: Oxford University Press.

Nájar Sánchez, O. , Morales Morgado, EM. (2020). Knowledge Management and Collective Intelligence through Web Tools. ACM International Conference Proceeding Series.

Ramírez, Y. (2019). Identificación de estilos de aprendizaje para la adaptación de un ambiente eLearning. Hamut´ay, 6(2), 126-140. http://revistas.uap.edu.pe/ojs/index.php/HAMUT/article/view/1779/1827

Latorre, M. (2018, marzo). Historia de la web. Consultado el 19 de mayo de2020. Recuperado de:http://umch.edu.pe/arch/hnomarino/74_Historia%20de%20la%20Web.pdf

Hernández Sampieri, R. Fernández Collado, C & Baptista Lucio, Pilar. 2014. Research Methodology. (S. A. D. C. V. Mcgraw-Hill / Interamericana Editores, Ed.) (Fifth Edition). Mexico 2014. Retrieved from http://observatorio.epacartagena.gov.co/wp-content/uploads/2017/08/metodologia-de-la-investigacion-sexta-edicion. compre ssed.pdf.

Jiménez Castillo, Flor Elizabeth. Talleres lúdico-pedagógicos para desarrollar la competencia comunicativa interpersonal. Tesis de maestría en educación. Instituto Tecnológico de Monterrey. 2015.

Nájar Sánchez, O. , Morales Morgado, EM. (2021). Collective Intelligence and Web tools in the educational process. ACM International Conference Proceeding Series. 680-688.

Nájar. O. (2016). Tecnologías de la información y la comunicación aplicadas a la educación. Editorial Revista Praxis & Saber - Vol. 7. Núm. 14 - Julio - Septiembre 2016. ISSN 2216-0159 E-ISSN 2462-8603. DOI: http://dx.doi.org/10.19053/22160159.5215

Day, C. (2016). Teachers and the quality of education: issues in capability, quality and teacher professional development. En M. Mulder (Ed.), Competence-based Vocational and Professional Education (pp. 165-182). Londres: Springer

Sun, j.-p.;leithwood, K. (2012). Escuela transformacionalefectos de liderazgo enLogro estudiantil. Liderazgo &Policy in Schools, 11(4), 2012, pp. 418-451

Gento, S. (2002). Instituciones Educativas para la Calidad Total. Madrid: La Muralla (3d. edition)

Cazalla-Luna, N., & Molero, D. (2016). Inteligencia emocional percibida, disposición al optimismo-pesimismo, satisfacción vital y personalidad de docentes en su formación inicial. Revista de Investigación Educativa, 34(1), 241-258. http://dx.doi.org/10.6018/rie.34.1.220701

Maulding, W. S., Peters, G. B., Roberts, J., Leonard, E., y Sparkman, L. (2012). Emotional intelligence and resilience as predictors of leadership in school administrators. Journal of Leadership Studies, 5(4), 20-29

Hattie, J. (2011). Visible Learning for Teachers: Maximizing Impact on Learning. London: Routledge.

Rojas, Marisel. Maestra en Educación Primaria. Estudiante de Segundo Año de la Carrera Magisterio Especializado en Educación. de Adultos y Adolescentes. Instituto Perpetuo Socorro distrito Quilmes. Prov. Bs. As. Maestra de Grado EGB N° 55 distrito Quilmes. Prov. Bs. As.

Published
2024-07-05
How to Cite
Nájar Sánchez, O., Morales Morgado, E. M., & Castillo García, M. R. (2024). Teachers’ affective processes with knowledge management and web tools. XIKUA Boletín Científico De La Escuela Superior De Tlahuelilpan, 12(Especial), 117-128. https://doi.org/10.29057/xikua.v12iEspecial.12782