Proposal of a workshop for parents of young children based on Donald W. Winnicott’s theory of emotional development

Keywords: Development, emotions, parents, children, need, identification

Abstract

Winnicott’s theory takes into account the environment where the child grows up, especially in his first years of life. Problems presented by children are associated to failures in its environment, since when this environment adapts to children’s needs, the natural tendency towards integration and emotional maturation can take its course without obstacles. So, in cases of young children, the most important measure is to correct the environment failures so that maturational processes can go on. Therefore, Winnicott’s theory contains great opportunities to be applied in group workshops offered to parents of young children. In this paper, besides offering a review of Winnicott’s theory, it is proposed a workshop made up of six sessions.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Freud, S. (1923). El yo y el ello. En Obras completas (vol. 19) (pp. 1-66). Amorrortu.

Oliveira Dias, E. (2016). Winnicotts’s Theory of the Maturational Processes. Karnac.

Winnicott, D., W. (1939). La agresión. Paidós.

Winnicott, D., W. (1945) Desarrollo emocional primitivo. Obras Completas. Psikolibro.

Winnicott, D., W. (1948). Necesidades ambientales; primeras etapas; dependencia total e independencia esencial. Obras Completas. Psikolibro.

Winnicott, D., W. (1949). La mente y su relación con el psiquesoma. Obras Completas. Psikolibro.

Winnicott, D., W. (1951). Las necesidades del niño y el papel de la madre en las primeras etapas. Obras Completas. Psikolibro.

Winnicott, D., W. (1954). Necesidades de los niños menores de cinco años en una sociedad cambiante. Obras Completas. Psikolibro.

Winnicott, D., W. (1958). El primer año de vida. Obras Completas. Psikolibro.

Winnicott, D., W. (1960). El proceso de maduración. Obras Completas. Psikolibro.

Winnicott, D., W. (1960). La distorsión del yo en hermanos de Self verdadero y falso. Obras Completas. Psikolibro.

Winnicott, D., W. (1960). La familia y la madurez emocional. Obras Completas. Psikolibro.

Winnicott, D., W. (1961). La teoría de la relación entre progenitores-infante. Obras Completas. Psikolibro.

Winnicott, D., W. (1961). Psiconeurosis en la niñez. Obras Completas. Psikolibro.

Winnicott, D., W. (1963). El desarrollo de la capacidad de preocuparse por el otro. En Los procesos de maduración y el ambiente facilitador. Estudios para una teoría del desarrollo emocional (pp. 95-107). Paidós.

Winnicott, D., W. (1962). La integración del yo en el desarrollo del niño. Obras Completas. Psikolibro.

Winnicott, D., W. (1964). Las raíces de la agresión. Paidós.

Winnicott, D., W. (1964). La ausencia de un sentimiento de culpa. Obras Completas. Psikolibro.

Winnicott, D. W. (1967). El concepto del individuo sano. Obras Completas. Psikolibro.

Winnicott, D., W. (1988). La naturaleza humana. Paidós.

Winnicott, D., W. (1991). Deprivación y delincuencia Paidós

Published
2022-12-05
How to Cite
Hernández-Miranda, J. K., Guzmán-Díaz, G., Montes-Castro, E. E., & Cisneros-Herrera, J. (2022). Proposal of a workshop for parents of young children based on Donald W. Winnicott’s theory of emotional development. Educación Y Salud Boletín Científico Instituto De Ciencias De La Salud Universidad Autónoma Del Estado De Hidalgo, 11(21), 76-83. https://doi.org/10.29057/icsa.v11i21.9881

Most read articles by the same author(s)

<< < 1 2