Social Representations about the city of Pachuca, Hidalgo, in social work students Autonomous University of the State of Hidalgo

  • Sandra F. Canales-Basulto Universidad Autónoma del Estado de Hidalgo
Keywords: social representations, contextual education, experiential learning

Abstract

The objective of this article is to analyze the results obtained from a research work carried out with students of the Bachelor of Social Work of the Autonomous University of the State of Hidalgo through the use of projective methods through a drawing on the City of Pachuca, Hidalgo in order to know the main social representations they have about Pachuca city and thus understand its use in the educational context. The method used was qualitative projective with the request for a drawing and a brief questionnaire of 6 open questions. For the analysis of the information, it was carried out through semantic networks. Results: Main social representations of the students about the context of the city (iconic constructions at national and international level, economic, religious activities, etc.), which allows the understanding and interpretation of the subjects' performance in a context social (López; Correa and Rojas, 2017)

Downloads

Download data is not yet available.

References

References
[1] Abric, Jean Claude (dir) (2001). Prácticas Sociales y Representaciones. Ediciones Coyoacán: México
[2] Banchs, María (2000). “Aproximaciones procesuales y Estructurales al Estudio de las Representaciones Sociales”. En Papers on Socials Representations. Vol 9. Pp: 3.1 – 3.15. Venezuela. Peer Reviewed Online Journal.
[3] Cuatepotzo Durán, Mario Alberto (2005). Enciclopedia de los Municipios de México. Instituto Nacional para el Federalismo y el Desarrollo Municipal. Gobierno del Estado de Hidalgo. Consultado en febrero 2016 en la página:
http://intranet.e-hidalgo.gob.mx/enciclomuni/municipios/13048a.htm

[4] Hernández, Daniel (2007). “Estudio sobre Representaciones Sociales: Docentes y Docencia en el Nivel Medio”. IX Congreso Nacional de Investigación Educativa. Yucatán, México. Consejo Mexicano de Investigación Educativa (COMIE). Consultado en agosto 2016 en la página:
http://www.comie.org.mx/congreso/memoriaelectronica/v09/ponencias/at16/PRE1178941731.pdf

[5] Instituto para el Federalismo y el desarrollo Municipal (INAFED) (2010). Secretaría de Gobernación del Estado de Hidalgo. “Enciclopedia de los Municipios y Delegaciones de México”. Recuperado en abril 2018 en la página:
http://siglo.inafed.gob.mx/enciclopedia/EMM13hidalgo/index.html

[6] Instituto Nacional de Estadística y Geografía (INEGI), 2014. Consultado en febrero 2016 en la página:
http://www.beta.inegi.org.mx/app/mapa/espacioydatos/?ag=13048

[7] Jodelet, Denise (1985). “La Representación Social”. En Moscovici, Serge (1985) (Comp.). Psicología Social II. Pensamiento y Vida Social. Psicología Social y Problemas Sociales. Ed. Paidós: Barcelona, España.

[8] Licona Valencia, Ernesto (2001). “La imaginabilidad de un territorio a partir de la oralidad y el dibujo”, en Vergara Figueroa, Abilio (Coord.) (2001). Imaginarios: horizontes plurales. Instituto Nacional de Antropología e Historia. Consejo Nacional para la Cultura y las Artes: México. (Pp: 131 -163)

[9] López de Parra, Lillyam; Correa Cruz, Lucelly y Rojas-Bahamón, Magda Julissa (2017). “Representaciones sociales: formación y uso de tecnologías de información y comunicación. Profesores de educación básica secundaria”. En la Revista Virtual Universidad Católica del Norte (Febrero-Mayo). ISSN 0124-5821. Recuperado en abril de 2018. Disponible:
http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=194250865015

[10] López, Fidencio (1996). “Representaciones Sociales y Formación de Profesores: El caso de la Universidad Autónoma de Sinaloa”. Revista Mexicana de Investigación Educativa. Julio – Diciembre. Vol. 1. Núm. 2. Consejo Mexicano de Investigación Educativa (COMIE). México. Consultado en febrero 2016 en la página:
http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=14000208

[11] Martín Serrano, Manuel (2004). La producción Social de la Comunicación. Editorial Alianza: España

[12] Menés Llaguno, Juan Manuel (2006). Historia Mínima del Estado de Hidalgo. Ed. Porrúa: México
[13] Moscovici, Serge (1985) (Comp). Psicología Social II. Pensamiento y Vida Social. Psicología Social y Problemas Sociales. Ed. Paidós: Barcelona, España
[14] Vergara Figueroa, Abilio (Coord.) (2001). Imaginarios: horizontes plurales. Instituto Nacional de Antropología e Historia. Consejo Nacional para la Cultura y las Artes: México. (Pp: 11 - 81).

[15] Vidarte Claros, José Armando y Kelly Avendaño, Bertilda (2017). “Representaciones Sociales sobre la Discapacidad de Profesionales de la Salud de Caratgena”. En Revista Sociológica de Pensamiento Crítico. Vol. 11 (1). Consultado en diciembre 2017 en la página:
www.intersticios.es/article/download/16888/11201
Published
2020-01-05
How to Cite
Canales-Basulto, S. F. (2020). Social Representations about the city of Pachuca, Hidalgo, in social work students Autonomous University of the State of Hidalgo. DIVULGARE Boletín Científico De La Escuela Superior De Actopan, 7(13), 21-27. https://doi.org/10.29057/esa.v7i13.5250