Psychometric indicators of the scale of attitudes towards bisexuality in Mexican students

Keywords: Acttitudes, bisexuality, reliability, validity

Abstract

The present study analyzes the psychometric indicators of the scale of attitudes towards bisexuality in Mexican students of health sciences. The scale of attitudes towards bisexuality was applied to a sample of 250 people. First, an exploratory factor analysis was performed, as well as an internal consistency analysis using Cronbach's alpha. Next, a confirmatory factor analysis was performed using the maximum authenticity estimation method. The instrument reflected an explained variance of 63.90%. In addition, the two dimensions of the scale had an internal consistency above the recommended 0.70. It is suggested to continue analyzing the psychometric properties of the instrument.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Almoster, J. (2018). Bissexualidade(s): Crenças e Opiniões [tesis de maestría, Universidade de Évora]. https://dspace.uevora.pt/rdpc/bitstream/10174/23426/1/Mestrado%20-%20Psicologia%20-%20Psicologia%20da%20Educa%C3%A7%C3%A3o%20-%20Joana%20Almoster%20Alberto%20-%20Bissexualidade%28s%29....pdf

Barbosa, A., Mar, C. y Molar, J. (2020). Metodología de la investigación. Métodos y técnicas. Patria Educación.

Cámara de Diputados. (2014). Ley General de Salud en materia de investigación para la salud. Cámara de Diputados. diputados.gob.mx/LeyesBiblio/regley/Reg_LGS_MIS.pdf

Campos, I. (2021). Las actitudes lingüísticas en los centros de Educación Secundaria del Alto Aragón. Evidencias para la actualización del estado de la cuestión. Prensas de la Universidad de Zaragoza.

García, M. (2021). Actitud ante la diversidad sexual entre residentes antes y después de un taller de sensibilización [tesis de especialidad, Universidad Autónoma de Baja California]. https://generaconocimiento.segob.gob.mx/sites/default/files/document/biblioteca/931/20230202-actitud-ante-la-diversidad-sexual-entre-residentes-antes-y-despues-de-un-taller-de.pdf

González, J. y Pazmiño, M. (2015). Cálculo e interpretación del Alfa de Cronbach para el caso de validación de la consistencia interna de un cuestionario, con dos posibles escalas tipo Likert. Revista Publicando, 2(1), 62-67. https://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:0168-ssoar-423821

Lloret, S., Ferreres, A., Hernández, A., y Tomás, I. (2014). El análisis factorial exploratorio de los ítems: una guía práctica, revisada y actualizada. Anales de Psicología / Annals of Psychology, 30(3), 1151–1169. https://doi.org/10.6018/analesps.30.3.199361

López, M. (2020). Actitudes. En I. Fernández y I. Cuadrado (Coords.), Psicología social (2da ed.) (71-107). Sanz y Torres.

Martínez, M. (2021). Análisis factorial confirmatorio: un modelo de gestión del conocimiento en la universidad pública. RIDE Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 12(23). https://doi.org/10.23913/ride.v12i23.1103

Mavrou, I. (2015). Análisis factorial exploratorio: cuestiones conceptuales y metodológicas. Revista Nebrija de Lingüística Aplicada, 19, 1-10.

Moya, P., Arias, M. y Cortés, N. (2021). Aportes para la implementación de la investigación en ciencias sociales. Editorial de la Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia – UPTC.

Navas, M. (2022). Psicología Social: La importancia de los otros y de los grupos. Editorial Universidad de Almería.

Olvera-Muñoz, O. (2014). Propiedades Psicométricas de la Escala de Actitudes hacia la Bisexualidad. Revista electrónica en Ciencias Sociales y Humanidades Apoyadas por Tecnologías, 3(6), 35-44.

Olvera-Muñoz, O. (2017). Confiabilidad y validez de la Escala de Actitudes hacia la Bisexualidad en estudiantes de pregrado. Revista Trazos Universitarios, 1-18.

Olvera-Muñoz, O. (2018). Construcción de una versión reducida de la Escala de Actitudes Hacia la Bisexualidad. Alternativas cubanas en Psicología, 6(17), 74-81.

Olvera-Muñoz, O. (2020). El rechazo social de la bisexualidad: un estudio sobre hombres y mujeres bisexuales.

Federación Mexicana de Psicología, A.C. 10, 1-12. https://es.calameo.com/read/0045509739f34c2afc073

Olvera-Muñoz, O. (2021). Asociación entre actitudes hacia la bisexualidad y binegatividad internalizada en personas bisexuales. Acta de Investigación Psicológica, 11(3), 78-86. https://doi.org/10.22201/fpsi.20074719e.2021.3.394

Parales, J. (2020). Psicología social. Un acercamiento histórico al estudio de las relaciones sociales. GEDISA.

Rodríguez, O. (2020). El alumnado de secundaria mexicano frente a la diversidad sexual. Actitudes y su vinculación con el sexismo en S. Izcara y K. Andrade (dires). Sociedades y fronteras: xenofobias y xenofilias (pp. 143-154). Dykinson, S.L.

Rodríguez, L. y Facal, T. (2019). Imaginarios, mitos y actitudes frente a la bisexualidad en estudiantes de Trabajo Social. Trabajo Social Global – Global Social Work, 9(17), 20-40. https://doi.org/10.30827/tsg-gsw.v9i17.8951

Rodríguez, L. y Treviño, L. (2016). Sexismo y actitudes hacia la homosexualidad, la bisexualidad y la transexualidad en estudiantes de Trabajo Social mexicanos. Trabajo Social Global. Revista de Investigaciones en Intervención social, 6(11), 3-30. https://revistaseug.ugr.es/index.php/tsg/article/view/5181/pdf

Sbrana, S. y de Miguel, A. (2021). Sexual Fluidity and Attitudes towards Bisexuality. PuntOorg International Journal, 7(1), 29–41. https://doi.org/10.19245/25.05.pij.7.1.4

Vázquez, C., Terol, M., Martín-Aragón, M. y De la Torre, M. (2022). Actitudes y conducta, influencia social y comportamiento colectivo. Universidad Miguel Hernández de Elche.

.

Published
2024-01-05
How to Cite
Olvera Muñoz, O. A. (2024). Psychometric indicators of the scale of attitudes towards bisexuality in Mexican students. DIVULGARE Boletín Científico De La Escuela Superior De Actopan, 11(21), 1-6. https://doi.org/10.29057/esa.v11i21.11594