Pedagogical paths: Story of a choir director through the voices of his students
Abstract
The information in this article was obtained through an investigation carried out by students of a Bachelor of Music in Mexico. It adheres to a research project developed by university professors, which documents the history of present time of the Music Department. For this work, the objective was to know the impact that teacher Javier Zúñiga Aceves has had on the training of students from the chairs of Choral Ensembles and Choral Direction that he has taught since 2009. A qualitative approach was made through guided interview with the teacher and a questionnaire aimed at students and graduates of the degree.
Downloads
References
AHUNAM (2017). Escuela Nacional de Música. Archivo histórico de la UNAM. http://www.ahunam.unam.mx/consultar_fcu?id=1.19
Bell, J (2005). Cómo hacer tu primer trabajo de investigación. Guía para investigadores en educación y ciencias sociales. Barcelona: Gedisa.
Carbajal-Vaca, I. S. (2020). Intencionalidades y experiencias de aprendizaje en la propuesta pedagógica del pianista mexicano Manuel Delaflor, 197-232. En Capistrán-Gracia, R. W. (Coordinador). Educación musical superior. Reflexiones, aportaciones y actualidades en investigación. Universidad Autónoma de Aguascalientes.
Carbajal-Vaca, I.-S. (2020). Implicaciones teórico-metodológicas en la historia presente de la educación musical de nivel superior en México. Revista Iberoamericana De Educación Superior, 11(32), 133-147. https://doi.org/10.22201/iisue.20072872e.2020.32.818
EELM (2021). Cuestionario aplicado a estudiantes y egresados de la licenciatura en música el 2 de febrero del 2021, vía Google-forms.
MEI (2006). Modelo Educativo Institucional de la Universidad Autónoma de Aguascalientes. https://www.uaa.mx/principal/pdf/modeloeducativo.pdf
PE-LM (2009). Plan de estudios de la licenciatura en música. Archivo general e histórico de la UAA. Universidad Autónoma de Aguascalientes.
PE-LM (2017). Plan de estudios de la licenciatura en música. Archivo general e histórico de la UAA. Universidad Autónoma de Aguascalientes
Pérez-Aldeguer, S. (2014). El canto coral: una mirada interdisciplinar desde la educación musical. Estudios pedagógicos 40(1), 389-404. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052014000100023
Reyes-Unzueta, J. (En edición). Universidad Autónoma de Aguascalientes: Los diez primeros años de vida de la Licenciatura en Música. En Carbajal-Vaca I. S. (Coord.). Historia presente de la educación musical de nivel superior en México: Un acercamiento al panorama nacional en 2020. Universidad Autónoma de Aguascalientes. https://editorial.uaa.mx
Robertson-Gillam, K. (2018) Depression and music: Approaching Health Equity Through Therapeutic Chor Singing, 81-96. En Sunderland, N et al (2018). MUSIC, HEALTH AND WELLBEING, Exploring Music for Health Equity and Social Justice. https://doi.org/10.1057/978-1-349-95284-7
Rusinek, G. (2004) Aprendizaje musical significativo. Revista Electrónica Complutense de Investigación en Educación Musical. 1(5). https://revistas.ucm.es/index.php/RECI/article/view/RECI0404110005A/8776
SEMPER (26 de septiembre del 2019). Conferencia: Música vocal a principios del siglo XV. Dunstable, Power y Dufay como artistas significativos. [Evento anunciado en Facebook por el cuerpo académico del Departamento de Música UAA-CA-117]. Facebook. Recuperado el 20 de noviembre de 2020. https://fb.me/e/LEWnf5E6
Varvarigou, M. (2016). ‘I owe it to my group members… who critically commented on my conducting’ – Cooperative learning in choral conducting education. International Journal of Music Education, 34(1), 116-130. https://doi.org/10.1177/025576141453556
Willems, Edgar (2001). El oído musical. La preparación auditiva del niño. Barcelona: Paidós.
Zúñiga-Aceves, J. (2020). Entrevista realizada por las autoras el 10 de noviembre vía Zoom.